Beantwoorden
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Je kan bridging nu instellen via My Telenet. 

 

Succes!

486 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Steven-E  schreef:

@Domi1963...

Ik dacht dat Suzy vorige week al had aangegeven dat er geen plannen waren om bridging uit te rollen op de homegateway, ook niet op lange termijn.


@Steven-E klopt volledig. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Domi1963  schreef:

@Suzy heeft de Docsis 3.1 E-router andere hardware dan de HGW? 
Ik vraag dit omdat het anders toekomstgericht misschien mogelijk zou zijn om de HGW de bridging mogelijkheid te geven? Dan heb ik geen CV8560E nodig, want de WiFi staat nu al uit in mijn witte HGW. Dus heeft hij nu dezelfde functionaliteit als een CV8560E, behalve dat hij niet kan gebridged worden.


Ik vind dit een goede en gerechtvaardigde vraag.

Waarom zou bridging alleen kunnen met de E-router en niet met de HGW?

 

Dat de (oude) HGW Docsis 3.0 is, en de nieuwe E-router (naast Docsis 3.0) ook nog eens Docis 3.1 ondersteunt doet hier niets ter zake

Het verschil tussen Docis 3.0 en 3.1 betreft alleen het modem gedeelte

 

Wat het router gedeelte betreft, is het enige verschil tussen de HGW en de nieuwe E-router de ingebouwde WiFi.  Puur technisch gezien is er m.i. geen enkele belemmering voor Telenet om ook op de HGW een Mac passtrough mogelijk te maken!

Ik begrijp wel dat ze dit nu niet meer gaan doen op de "oude" HGW, maar dat zou perfect kunnen op de nieuwe Docsis 3.1 HGW

 

@Steven-E  schreef:

Ik dacht dat Suzy vorige week al had aangegeven dat er geen plannen waren om bridging uit te rollen op de homegateway, ook niet op lange termijn.

Wat niet is, kan nog komen 😊.

Ik begrijp dat het niet in de planning staat, of dat Telenet een policy heeft om bridging niet uit te breiden tot de HGW ☹️

Ik zeg alleen dat het technisch niet onmogelijk is. Deze mogelijkheid zit zelfs al in de Firmware van de HGW, alleen is het niet toegankelijk voor de klant (via "Mijn Telenet"). Wie weet, als er genoeg vraag naar is?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ja, technisch gezien kan het op alle modems, maar het heeft geen zin om hier te blijven over doorbomen als er vorige week gecommuniceerd is dat het vandaag enkel op de E-Router komt, en niet op de huidige HGW.

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
morpheus
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Steven-E @Ex-Netweter 

Goh, als je als modem-only klant een tv-box wil en daardoor een HGW in de handen krijgt geduwd ipv die e-router, dan vind ik die vraag wel terecht. Nu kan je als modem-only klant geen tv-box krijgen zonder aan functionaliteit te verliezen.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@morpheus ja, daar volg ik je in.

En ik vind het daarom niet verkeerd dat je zelf een beetje creatief met de policies omgaat.

 

Hoe heb ik het gedaan (ziie ook enkele posts terug)

- bij officiële release van de TV box mijn modem only ingeruild voor een homegateway

- bij de eerste beschikbaarheid van de E-Router naar een Telenet center gestapt en de E-router gevraagd (ja, daar moet je momenteel wat geluk mee hebben want niet overal beschikbaar, en niet elk Telenet center is telefonisch bereikbaar om te vragen naar voorraad. Ik had extra geluk want over giga speedboost is er niet gerept. Ik had op dat moment trouwens ook al het nieuwste type homegateway dat 1Gbps snelheden ondersteunt )

 

De policy van Telenet die Suzy hier boven meegaf vereist dat je de Giga Speedboost neemt.

Dus vraag die optie in een Telenet Center op het moment dat je de router komt halen, gebruik het een weekje en bel dan naar de helpdesk om de optie op te zeggen.  Mijn ervaring is dat Telenet niet moeilijk doet en de 1-maand minimum termijn niet wordt toegepast.  In het slechtste geval wordt die wel toegepast, maar je hebt wel de E-Router.

 

Ik heb uiteindelijk de Gigaboost wel genomen, omdat ik benieuwd was naar wat de effectieve snelheid zou zijn.  Omdat ik de bestelling online deed, kreeg ik een promotie van 10 euro korting, 3 maanden lang.  Dus als je in dat geval de optie na 1 maand afzegt heb je de eerste maand 5 euro betaalt, en krijg je de volgende 2 maanden telkens 10 euro korting. Een winst van 15 euro ...

En dit door 100% de policy te respecteren.
Kanttekening: ik vermoed dat die promotie enkel geldt bij een online bestelling, en niet als je Giga Speedboost in de winkel laat activeren.  Een beetje onderhandelen in het Telenet center dan, daar is niks mis mee imho.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jeroen_T
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Aangezien het onderwerp van de topic was onze ervaring met bridging en de CV8560E modem. We hebben onze telenet connectie en modem sinds 12 december dit jaar. We gebruiken de ubiquity USG-3p als onze gateway/router en we hebben een business abonnement met gigabit booster.

We konden de bridge modus meteen activeren door het MAC adres van de WAN poort van de USG-3p op te geven. Het vaste IPv4 adres werd meteen dmv DHCP toegewezen aan die WAN poort. Dit is overigens een compleet ander IP adres dan bij de informatie over de modem staat. Het fixed ipv4 kun je enkel achterhalen via de instellingen van de USG.

 

Met IPv6 hebben we minder succes. Tot op dit ogenblik werkt IPv6 niet op onze modem. We hebben een fixed IPv6 aangevraagd, daarbij moet je het DUID doorgeven van router/gateway. Dit is niet altijd makkelijk te vinden, maar op de USG kun je met SSH inloggen en dan "show dhcpv6-dp duid" intypen om deze te zien (waarschijnlijk werkt dit op alle linux gebasseerde routers/gateways). DUID wordt gebruikt door DHCPv6 om een vast ip adres to te wijzen aan een netwerk adaptor. In de ipv4 DHCP werd daarvoor altijd het MAC adres gebruikt (vandaar dat je met bridgen in ipv4 het MAC address moet doorgeven en de DUID in ipv6).

 

Helaas werkt dit dus (nog) niet. De WAN poort van onze USG krijgt keurig een extern IPv4 adres door middel van DHCP, maar geen IPv6 adres. Het is alsof dit wordt geblokkeerd.

 

Overigens kun je op mijn.telenet.be > vaste ip adressen beheren, enkel het MAC adres voor IPv4 beheren. Er zijn geen enkele opties om maar iets te beheren voor IPv6 (tenminste bij ons).

 

Op dit moment schijnt de technische ondersteuning van telenet verder te onderzoeken waarom IPv6 niet werkt. We hebben overigens wel een bevestigings email gekregen met het nieuwe vaste IPv6 adres, maar kunnen dit dus niet gebruiken. Ook niet als we de WAN poort van onze router een statisch adres geven in de range van het nieuw gekregen IP adres.

 

We wachten dus nog af, ik ben bang dat het bridgen op ipv6 simpelweg nog niet kan, wat wel een beetje teleurstellend is voor een zakelijk abonnement en zeker nadat ipv6 toch al een hele tijd beschikbaar is.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Indien jouw USG 3p correct ingesteld is (dual Stack), dan zou met de Mac passthrough normaal één publiek IPv4 adres krijgen, alsook een volledige IPv6 /56 range.

 

Hoewel dit geen echt fixed iPv6 adres is, had het toch moeten werken...

 

Bij Settings > Network > Edit WLAN Network moet je onder IPv6 kiezen tussen statisch IPv6 of DHCP V6.

En je moet ook de "Prefix Delegation Size" invullen.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Op mijn Palo Alto firewall heb ik oog geen publiek IPv6 adres op de publieke interface.

Ik meen me te herinneren dat dit met de modem-only wel het geval was.

Nu krijg ik welliswaar een publiek ipv4 adres, maar voor IPv6 zie ik enkel een fe80 link local adres, geen publiek.

 

Dus ik denk dat er inderdaad nog iets scheelt met bridging en IPv6 bij Telenet.

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jeroen_T
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

We hebben nu verschillende keren contact gehad met Telenet en jammer genoeg iedere keer een ander verhaal. De eerste keer dat we contact hadden moesten zij de fixed ipv6 instellen (dat kon niet via mijn.telenet) en nadat ik de DUID had doorgegeven, kregen we inderdaad een email met het fixed ipv6 address en de juiste DUID, maar niks werkte. De tweede keer gebeld en toen bleek er een fout in de configuratie van de modem te zitten, wat de fout was is ons niet meegedeeld, enkel dat het nu zou moeten werken. Later terug gebeld dat het nog steeds niet werkte, kregen we te horen dat het nog niet was uitgevoerd, en dus er nog geen fixed ipv6 was toegewezen, dat we geduld moesten hebben en dat het later die avond wel zou werken. 

 

Vandaag nog maar een keer gebeld, aangezien het nog steeds niet werkt. En nu werd het dan geescaleerd naar een volgende level, aangezien op mijn.telenet nog steeds geen mogelijkheid is om de fixed ipv6 te configureren (alsin de DUID te wijzigen).  Nu dus afwachten wat nu precies het probleem is.

 

We hebben de WAN poort van USG ingesteld op DHCPv6 en /64 en aan de LAN kant gewoon prefix delegation. Maar er wordt niets uitgedeeld. We hebben ook al een statisch adres toegewezen aan de WAN poort en zelf via DHCP de ipv6 aan de LAN kant gedistribueerd. Communicatie in het netwerk over ipv6 werkt, maar geen internet.

0 Likes
Scratch009
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ondertussen de nieuwe erouter geplaatst. Bridge mode nog niet geactiveerd, maar van plan dit deze week nog te doen met onze Unifi USG als router. Wat me momenteel wel opvalt (en hopelijk niet wanneer de modem in bridge mode staat), is dat wanneer we intern in het netwerk het externe ip address proberen te benaderen hij deze niet vindt. We hebben een camera hangen, die poort is geforward naar intern ip. Als we via mijnipadress.be:poort naar de camera surfen werkt het enkel extern, niet intern, terwijl dit ervoor wel ging.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Dat is inderdaad vervelend. Dit wordt veroorzaakt omdat "NAT Loopback" op deze router blijkbaar niet ondersteund wordt.

 

Daar kan je niet veel aan veranderen, maar laat ons hopen dat dit opgelost wordt van zodra je de USG in de bridge steekt.

 

Andere mogelijkheid:

- laat de camera's op de E-router aangesloten.

- vanaf je eigen netwerk op de USG (in bridge) ben je dan ook extern, en kan je de camera's bereiken op hun publiek IP?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

NAT loopback is geen mooie optie.

Wat je best doet is er voor zorgen dat de hostnames van je camera’s resolven naar het intern ip als je ze van binnenuit benadert.

 

sommige routers kan je instellen als dns proxy, en die kunnen dan ook lokale hostnames resolven.

De router is dan ook de dns server voor de clients. Dns requests voor Hostnames op het internet worden dan geforward naar publieke dns servers, anderen worden lokaal afgehandeld.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Scratch009
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Dat lijkt me de beste oplossing. Ik vermoed (hopelijk) dat dit met de unifi USG wel mogelijk moet zijn, maar moet het wat uitzoeken. wordt vervolgd...

 

0 Likes
Scratch009
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

En wat met de tv-box? ik lees ergens dat zelfs in bridge mode, de tv-box achter eigen router mag staan? of dat het alleszins werkt? 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ja dat klopt: het werkt en het mag.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes