41739
netweters
|
18271
gesprekken
|
19752
vragen
|
Ik had vorige week (3de keer) de klantendienst gebeld en uitgelegd dat ik via de bridge mode geen IPv6 prefix delegation kreeg (omdat er geen antwoord komt op mijn sollicit pakket). En dat er vermoedelijk iets fout loopt aan de kant van telenet.
Antwoord: Daar kunnen wij u niet mee helpen. sterker nog, daar mogen wij u niet mee helpen (geavanceerde instellingen). Daarop vroeg ik of ze mij konden doorverbinden of een case te openen. Dit ging niet.
Daarop gaf ik mee dat ik geen andere optie meer zie dan een klacht in te dienen omdat ik niet krijg waarvoor ik betaal. (de prefix delegation wordt duidelijk aangeboden in geavanceerde instellingen). Daar werd wel een notitie van gemaakt. Ik vroeg wat er met deze notitie ging gebeuren en of dit verder geëscaleerd kon worden. niks, nada...
Na heel mijn uitleg over ipv6 begon ze over de digibox om dan over te gaan op 'Je moet je port forwarding goedzetten'. * lichtjes gefrustreerde zucht *
Vandaag nog eens gebeld maar ook deze medewerker kon mij jammer genoeg niet verder helpen want: 'het internet werkt gewoon'. Hierop antwoordde ik dat de Ipv6 delegatie (zoals omschreven op de geavanceerde instellingen) niet functioneert op de modem in bridge mode en dus momenteel enkel IPv4 werkt (gelukkig). Het enige dat ze konden doen is een technieker langssturen (85 € kosten). Die 85€ wil ik gerust betalen als de fout langs mijn zijde veroorzaakt zou worden. Maar wil ik niet betalen als de fout bij de modem ligt of onopgelost blijft. Hierop kwam niet echt een tegenreactie. Het is dus betalen of niets (allee ja, enkel ipv4)...
Het mag ondertussen wel duidelijk zijn dat de klantendienst helemaal niets mag doen aan de geavanceerdere modem instellingen. Al merkte ik op mijn eigen router op dat upnp plots terug ingeschakeld werd op mijn modem. (mijn firewall blokkeert port 1900 op wan). Het is op zich ook vreemd dat upnp data op de bridge poort komt... Zou de interne firewall (op e-router) ook impact hebben op de bridge poort? (zou niet mogen!)
Verder kreeg ik de opmerking dat ik de eerste persoon ben die dit probleem meldt. Maar het probleem zou dus aan mijn router liggen want de modem werkt... (want ik krijg ipv6 als ik rechtstreeks aansluit op de modem.) Volgens mij kennen ze het verschil niet tussen een ipv6 adres en ipv6 delegaties.
Ma bon, volgende stap is dus daadwerkelijk een klacht indienen. En ik zal de klacht ook onmiddellijk indienen bij de ombudsdienst.
Is het zo een grote moeite om iemand de instellingen van mijn modem na te (laten) kijken en om de juiste informatie beschikbaar te stellen (oa /56 of /60)?
Dag @Suzy,
Bedankt voor de informatie. Ik zal nog even afwachten tot eind maart.
Mag ik toch wat bijkomende vragen stellen:
- Waarom zijn de telefonische helpdeskmedewerkers hiervan niet op de hoogte?
- Waarom kan een helpdeskmedewerker mij niet doorverbinden naar iemand die wel kennis van zake heeft als ik daar om vraag (en het duidelijk is dat ze niet begrijpen waar ik over spreek)? Ik begrijp dat niet iedereen alles kan weten. Maar zorg er dan voor dat een vraag kan doorgeven worden. Bij de laatste persoon die ik aan de lijn had was de medewerker zo vriendelijk om de vraag te stellen aan zijn overste (of teamcoach denk ik). Weliswaar konden ze mij niet voorthelpen omdat het 'geavanceerde instellingen' zijn. Het feit dat jullie een bridge modus aanbieden zonder daarbij de juiste instellingen mee te delen is absoluut niet correct. Verder ben ik er 99% zeker van dat mijn telenet modem de ipv6 advertisements tegenhoudt. (Mijn router stuurt een solicit pakket maar er komt nooit antwoord op dit pakket). Dus er is iets op de modem of in het telenet netwerk dat de verbinding met de DHCPv6 service verhinderd. Daarom ga ik ook niet akkoord om een technieker, tegen betaling, langs te laten komen. Mijns inziens (als gevorderde netwerkgebruiker) kan dit probleem zelfs van op afstand onderzocht en opgelost worden.
Bijkomend is het ongelofelijk verwarrend dat jullie de 8560E omgedoopt hebben tot e-router. Maar dat ter zijde..
Ik hoop alsnog dat dit snel opgelost geraakt. /60 doet bij mij niets. Ik moet nu op een omslachtige manier mijn IPv6 sites nakijken en configureren via tunnels en rdp sessies.
Heeft iemand deze al aan de praat gekregen met een synology rt2600?
deze middag de aanpassingen gedaan en het mac correct gekozen maar kreeg niets meer door
moet ik nog iets aanpassen op de synology router? deze staat op auto detect
wat me nog opviel is dat een 2de toestel ook verbonden met de telenet modem niet meer werkte
is het normaal dat na bridging aan te zetten je maar 1 poort kan gebruiken?
thx
@krizzieNee dat is niet normaal. Je Synology gebruikt toevallig niet een bepaalde vorm van MAC adres cloning? En je bent ook zeker dat je geen kabels in de WAN poort van de router zitten hebt, enkel in de 4 LAN poorten?
@RMO zou ik eens moeten nagaan of daar iets kan van vinden ivm mac cloning,
ik had het mac rechtstreeks gekopieerd uit mijn telenet, waar ik op dit moment maar 2 toestellen actief heb staan
op lan 1 zit de kabel naar men synology router
op lan 2 zit june meter
lan 3&4 leeg en wan ook niets aangesloten
ik vermoed dat dit ongeveer 15 tal min kan duren voor de instelling in orde zijn? en is er een herstart van de modem nodig?
Kris
@krizzie instellingen zijn onmiddellijk. Ik heb het MAC-adres van mijn router ingevuld op mijn.telenet, instellingen bewaard en mijn router herstart en had meteen een extern IP(v4) adres.
Op een andere poort hangt de tv-box bij mij en die krijgt gewoon een intern adres van de e-router (192.168.0.x) -- poorten horen gewoon te blijven werken.
Wellicht een vanzelfsprekende opmerking, maar toch voor de zekerheid:
- de LAN poort van de Telenet E-router moet verbonden zijn met de WAN poort van de Synology router ...
- WAN poort moet ingesteld staan voor dynamisch IP (Netwerkcenter > Internet > Verbinding > Primaire interface > Verbindingstype)
Last but not least: de LAN IP range van de E-router (normaal 192.168.0.1) moet liefst verschillend zijn van de LAN IP range van de Synology (normaal 192.168.1.1).
Eens de bridge actief is maakt dat in feite niets uit (Synology krijgt extern IP), maar voor dat de bridge actief wordt kan dat problemen geven (IP conflicts).
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over mijn installatie.
Vandaag is men een modem CV8560E komen plaatsen.
Ik heb een TP link router die ik graag zou behouden ivm ip reservaties en port forwarding die reeds ingesteld was en werkte met mijn Proximus installatie.
Nu zet ik de modem in Bridge mode en geef ik het MAC adres in van mijn router.
Mijn router krijgt een publiek adres 178.119.xxx.xx en al mijn toestellen hebben in het netwerk internet. Mijn digiboxen laat ik voorlopig nog aan de modem hangen.
Nu heb ik het volgende probleem.
Mijn portforwarding werkt niet meer.
Op mijn telenet moet/kan je hier niets op instellen aangezien mijn router een publiek adres heeft gekregen (veronderstel ik).
Op mijn TP link router staat alles nog ingesteld zoals het voordien werkte, dus zou ik ook niet weten wat ik hierop moet instellen of veranderen.
Wat ik wel nog kan meegeven is dat ik de range van mijn Telenet modem aangepast heb naar 192.168.1.1 en de range van mijn router is 192.168.0.1
Heeft er iemand een idee waarom de portforwarding niet wil werken?
Update: gisterenavond opgegeven met zoeken terwijl het niet werkte.
Deze morgen opgestaan en het werkte, zonder ook nog iets aan te passen.
Gebruik je dyndns?
Misschien liet de update wat op zich wachten?
Andere mogelijkheid: outdated incoming nat table op je TP Link router, waar er geen rekening gehouden wordt met het nieuwe IP. Had je je router herstart?
Aan Telenet zal dit niet liggen aangezien zij in bridged mode niets met de portforwarding te maken hebben.
@Ex-Netweter de interface staat op autodetect
nu heb ik wel op men telenet router staan dat die range 192.168.5.x moet uitdelen aangezien ik 192.168.0.x gebruik op men intern netwerk.
ik kan dit wel eens tijdelijk aanpassen als dat de reden zou zijn....
Ik heb net hetzelfde probleem. Mac adres van Fortigate router ingevuld. Geen internet verbinding op de router. Op hetzelfde moment valt de IPv4 verbinding van de aangesloten laptop weg. Deze krijgt enkel nog een IPv6 adres toegekend. Verschillende keren reboot, stroom uitrekken, etc. De Mac bridging werkt niet. Nu terug een dubbele NAT, met IPv4 firewall uitgeschakeld en Fortigate in DMZ.
Het is niet ideaal, maar ik wacht de modem software update van 16/03 af.
@VinzzB en anderen -- 17/3, is er bij jullie iets aan de situatie veranderd?
Hier nog steeds geen ipv6.