Beantwoorden
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Je kan bridging nu instellen via My Telenet. 

 

Succes!

486 reacties
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Zie mijn post:  https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti... 

Werkt nog steeds perfect op Fritzbox 7590. Stabiele connectie sinds 16/03/2020. 0 disconnects, prefix /60.

Knipsel16.JPG

 

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@SnarieDat is DSL    Niet Telenet

Mijn IPv4 en IPv6 werkt ook perfect heb modem only en Linksys router.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2587
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@robatoras  schreef:

@SnarieDat is DSL    Niet Telenet

Mijn IPv4 en IPv6 werkt ook perfect heb modem only en Linksys router.


@robatoras Dit is weldegelijk Telenet kabelaansluiting.

IPv6 op een CV8560E router met bridging enabled.

 

https://apps.db.ripe.net/db-web-ui/query?bflag=false&dflag=false&rflag=true&searchtext=178.116.0.0&s...

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Steven-EKijk eens naar screendump: DSL disabled.... Fritzbox 7590 heeft eveneens WAN poort (en is aangesloten op Docsis 3.1 E-router (CV8560E))

0 Likes
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Snarie  schreef:

Zie mijn post:  https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti... 

Werkt nog steeds perfect op Fritzbox 7590. Stabiele connectie sinds 16/03/2020. 0 disconnects, prefix /60.

Knipsel16.JPG

 


Ik heb het IPv6 debat niet zo goed gevolgd, maar uit deze post, en de vorige posts van @Snarie en @Suzy is toch een en ander duidelijk geworden:

  1.  Voor IPv4 is er geen probleem: de router, aangesloten op een CV8560E krijgt een extern IPv4 adres via de Mac Passtrough functie (door Telenet misleidend een "bridge" genoemd).
  2.  Wat IPv6 betreft is de situatie anders: de router krijgt:
    1.  één IPv6 /64 (SLAAC) adres op de WAN poort (heel waarschijnlijk via de Mac-passtrough).
    2.  één IPv6 /60 prefix (dat een subprefix is van de IPv6 /56 die aan de CV8560E toebedeeld werd). Dat is - volgens mij - het normale gedrag als je een router (vb Fritz!Box) aansluit op een andere IPv6 router (de CV8560E). Je eigen router moet natuurlijk "Pv6 prefix delegation ondersteunen". De eigen router kan dan vanuit zijn /60 range zijn clients voorzien van de IPv6 /64  adressen.

Conclusie.

Er zijn dus eigenlijk geen "IPv6" problemen met de CV8560E. Alles werkt zoals het designed is.

Het enige probleem is wellicht de Telenet communicatie (ik bedoel niet de communicatie van @Suzy via Netweters, maar op website vind ik toch héél weinig info over de CV8560E "bridge" in relatie met IPv6?

 

Voor de meeste gebruikers moet een /60 toch voldoende zijn op IPv6 te kunnen gebruiken met de toestellen achter een eigen router?

Achter de E-router (/56 subnet) kan je dus 255 (256 - 1) eigen routers aansluiten (/60 subnet), waarbij elke router 2^64 (18,446,744,073,709,551,616) adressen kan uitdelen 😁

 

En voor wie dat niet genoeg is, en een eigen /56 wil op zijn router, is er maar één oplossing: de modem-only (CV7160E), maar deze zal in de toekomst verdwijnen (geen Docsis 3.1).

 

PS (voor de mods)

Misschien moeten we een aparte topic maken specifiek over de E-router en IPv6 ?

 

 

 

SpaceXp626
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! It's your second party!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Ex-Netweter 

 

kan je mij dan eens uitleggen hoe ik dit moet doen op mijn Asus router? Staat in bridge maar waar pas ik die /60 aan?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ik heb hier geen Asus router, ik kan het dus niet zelf checken. Maar in principe moet jij niets aanpassen, dat gaat automatisch (op voorwaarde dat jouw Asus "prefix delegation" ondersteunt):

  •  Zorg er eerst voor dat jouw router de meest recente Firmware heeft. Sommige Asus routers ondersteunen IPv6 alleen vanaf een bepaalde firmware upgrade.
  •  Zoek de IPv6 sectie op (waarschijnlijk) ergens bij "Advanced Settings".
  •  Zet het IPv6 connection type op "Native".
  •  Zorg ervoor dat "Router advertisement" op enable staat.

Als je enkele screenshots post van de mogelijke opties kunnen andere Netweters misschien verder helpen, ikzelf geen Asus (noch een 8560E) op het te testen ...

YannickV
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Het lastige is dat ik op de WAN poort zelf geen IPV6 adres toebedeeld krijg. IPV4 werkt inderdaad wel normaal. Is er iets dat ik jullie kan bezorgen om te zorgen dat we dichter bij een oplossing komen? Ik zie misschien iets over het hoofd.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2587
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Snarie  schreef:

@Steven-EKijk eens naar screendump: DSL disabled.... Fritzbox 7590 heeft eveneens WAN poort (en is aangesloten op Docsis 3.1 E-router (CV8560E))


Ja, maar ik was het niet hé die beweerde dat je DSL had 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@YannickV  schreef:

Het lastige is dat ik op de WAN poort zelf geen IPV6 adres toebedeeld krijg. IPV4 werkt inderdaad wel normaal. Is er iets dat ik jullie kan bezorgen om te zorgen dat we dichter bij een oplossing komen? Ik zie misschien iets over het hoofd.


Schakel als test de bridge eens uit.

Als IPv6 werkt op de Telenet router, moet ieder apparaat dat IPv6 ondersteunt een IPv6 adres krijgen. Dus ook de WAN poort van jouw router. 

  • Ik ben geen internet klant bij Telenet, geen idee of iedereen IPv6 krijgt, en of je dat moet activeren (mijn Telenet?).
  • Anders is IPv6 niet ingeschakeld op jouw router of staan de IPv6 instellingen niet correct?
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2587
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Ex-Netweter  schreef:

@YannickV  schreef:

Het lastige is dat ik op de WAN poort zelf geen IPV6 adres toebedeeld krijg. IPV4 werkt inderdaad wel normaal. Is er iets dat ik jullie kan bezorgen om te zorgen dat we dichter bij een oplossing komen? Ik zie misschien iets over het hoofd.


Schakel als test de bridge eens uit.

Als IPv6 werkt op de Telenet router, moet ieder apparaat dat IPv6 ondersteunt een IPv6 adres krijgen. Dus ook de WAN poort van jouw router. 

  • Ik ben geen internet klant bij Telenet, geen idee of iedereen IPv6 krijgt, en of je dat moet activeren (mijn Telenet?).
  • Anders is IPv6 niet ingeschakeld op jouw router of staan de IPv6 instellingen niet correct?

Ik kan bevestigen dat elk apparaat waarvoor bridging niet actief staat effectief een ipv6 adres krijgt. (Tv boxen, alle toestellen in mijn guest network in het ipv4 subnet 192.268.0.0/24).

 

Mijn firewall ondersteunt geen SLAAC en ook geen dhcp v6 prefix delegation, dus deze niet. Maar dat ligt niet aan Telenet.

Had mijn firewall de bovenstaande standaarden ondersteund, dan had die ook wel een IPv6 adres gekregen (en een prefix voor zijn LAN), met if zonder bridging.

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
pAk0
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Snarie Super bedankt voor je reactie!

kan nu met een gerust hart nieuwe modem en tv-box gaan halen.

nogmaals bedankt!

0 Likes
Ithron
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! It's your second party!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ik vraag me nog altijd af of ik ergens iets mis. ASUS RT-AX88U, laatste firmware in AiMesh setup. I krijg zowel extern als intern een IPv6 address in "bridge" modus.

 

IPv6 Connection Type: Passthrough
WAN IPv6 Address: blah/64
WAN IPv6 Link-Local Address: blah/64
WAN IPv6 Gateway: fe80::342c:c4ff:feca:dd50
LAN IPv6 Address: blah/64
LAN IPv6 Link-Local Address: blah/64
LAN IPv6 Prefix: 2a02:1810:4d14:3900::/64

 

0 Likes
SpaceXp626
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! It's your second party!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Ex-Netweter 

 

Dit zijn mijn asus instellingen. maar dit lijkt niet voldoende te zijn om ipv6 aan de praat te krijgen. Wat zou ik nog moeten aanpassen?

Verbinding: native ( er is keuze tussen: Uitschakelen, Native, passtrough, statisch, Flet's ipv6, tunnel 6to4, tunnel 6in4 en tunnel 6rd)

DHCP-PD: Ingeschakeld

Automatische config: ingeschakeld

Automatisch verbinden met DNS-server: ingeschakeld

Routeradvertering: Ingeschakeld

ipv6Asus.JPG

0 Likes
Joshi
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Beste Steven-E,

 

Vele manen geleden schreef je ergens in deze thread dat je een Palo Alto firewall gebruikt. Ik heb er ook eentje staan (PA-220) en wil/moet nu mijn huidige Telenet modem (Compal CV6181E) gaan vervangen. Blijkbaar heeft Telenet geen "echte" modems meer in het gamma, en zijn het allemaal - al dan niet bridgeable - routers. Hopelijk is er nog ergens een Compal CV8560E of ander bridgeable model op de kop te tikken, want ik heb echt een public IP op de PA nodig.

Ik vroeg me verder af of je ook digiboxen of digicorders in huis hebt, en of je die direct op de Telenet modem/router hebt aangesloten, of op een L2 (VLAN ) interface je PA. Ik heb tot nu toe een L2 interface gemaakt met 3 poorten op de PA waar ik mijn uplink, mijn Digicorder en mijn Digibox heb aanhangen. Works like a charm! Maar ik heb nougatbollen ervaring met die docsis 3.1 toestellen van Telenet, dus ik ben wel wat bezorgd. Tip and tricks welcome!

 

0 Likes