Beantwoorden
gianniii
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fourth party! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Domotica in combinatie met CV8560e werkt niet

Hallo 

 

Net mijn oude mta (die zwarte) gaan wisselen voor een andere modem only.
Thuis gekomen merk ik dat dit een modem is met een router.

Nu kan ik mijn domotica niet meer aanspreken van buitenuit en werken een deel van mijn vlans niet meer.

Vroeger setup

Hp L3 switch met 5 vlans
Vlan 1 dchp waar telenet op in kwam op P1
P2 gaat naar de wan van mijn router.
P3 gaat naar een 2e L3 switch waar ook het eerte Vlan dhcp enabeld is waarop mijn 3 digicorders een juist ipadres krijgen
Van uit mijn mikrotik 10p router vertrokken 4 utp kabels naar mijn 1e L3 switch voor mijn intern netwerk.
Deze heeft een redundant netwerk op mijn 2e L3 switch.

Momenteel krijgt mijn 1e switch een 192 adres op de dhcp vlan en mijn router dus ook een 192 ipv een 81
Een deel van mijn domotica is niet meer bereikbaar op bepaalde vlans.
Ik heb nu nog niet getest maar ik vermoed dat ik niet meer van buiten aan mijn domotica zal kunnen?

Iemand kort voor ik bel naar telenet hoe ik dit best oplos?

Mvg,


0 Likes
5 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Domotica in combinatie met CV8560e werkt niet

Ik vermoed dat je een CV8560e hebt meegekregen?  Kan je dit bevestigen?

Dit is geen modem-only (Telenet is hier effectief mee gestopt om deze actief te verdelen), maar effectief een router.

Maar op deze modem kan je mac passthrough enablen zodat je eigen router public IP krijgt.

NAT en router functie worden dan uitgeschakeld voor 1 (en slechts 1) MAC adres wat je ingeeft op Mijn Telenet.  Zo kan je, althans voor 1 router, hetzelfde eindresultaat bekomen.

Er is een heel uitgebreid topic hierover: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

Op Layer 2 komt het er op neer dat je niets hoeft te wijzigen.

Je digicorders en de externe kan van je eigen router blijven in VLAN1.  De digicorders, en eventueel andere toestellen in deze VLAN krijgen een private IP wat genat wordt door de Telenet router, behalve dan je eigen router.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
gianniii
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fourth party! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Domotica in combinatie met CV8560e werkt niet

Hey Steven 

 

Thx dat werkt nu terug een extern ip op mijn router thx you.
Ik had dus een modem only gevraagd en dit was geen probleem.
Terug gebeld naar de telenet shop en voor hun is een modem only een modem zonder wifi ......
Ik had expliciet gevraagd zonder router 🙂
Vraagje,je zegt enkel 1 mac adres ,wat in mijn geval dus perfect werkt.
De rest van de poorten blijven een intern ip krijgen  en gebruiken de nat van de modem.
Wat ik me nu bedenk werkt dit op de  CH7465LG-TN modem ook?

Dan kan ik het guest network volledig uit mijn vlan halen en het wifi signaal van de modem gebruiken als guest netwerk

Mss nog verder denken maar dan moet ik een coax trekken naar mijn rack.
Als bovenstaand correct is kan ik mijn 3 digicorders uit mijn dhcp vlan halen en rechtreeks aansluiten op de moden.
Dan kan ik de bypass vanop mijn 1é L3 uitschakelen op de dhcp van de Digicorder.


0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Domotica in combinatie met CV8560e werkt niet

Nee, enkel de CV8560e biedt de MAC passthrough functionaliteit, of beter gezegd: Telenet heeft het enkel aanstaan op dit type modem.

 

Maar los van de wifi: ja vlan1 (in jouw geval) is een perfect guest network. Doe ik ook zo.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
CaroDW
Ex-Moderator
Berichten: 25
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm! Say what?!

Domotica in combinatie met CV8560e werkt niet

Hey Gianiii, 

 

Ik heb zonet je titel bewerkt en je topic verplaatst naar het juiste bord. Zo zijn andere Netweters met hetzelfde issue hopelijk snel geholpen. 

Caro


Caro | Ex-Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Domotica in combinatie met CV8560e werkt niet

@gianniii 

Je kan inderdaad je digicorders rechtstreeks aansluiten op die modem.