Beantwoorden
AllanBEL
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Een bepaalde website onbereikbaar via UTP

Ik had een lastig probleem dat ik zonder goed te weten heb kunnen oplossen, misschien kan er iemand mij wat meer duiding geven.

Op mijn vaste PC met UTP-verbinding lukte het me niet meer om naar de site van bpost te gaan, ook alle subdomeinen van Bpost waren niet meer bereikbaar. Dit zowel met Firefox, Chrome als Duckduckgo. Via mijn GSM wel bereikbaar en via de vaste PC van mijn zoon ook bereikbaar.

Het probleem lag dus aan mijn PC...

Letterlijk alles geprobeerd, van DNS servers te veranderen (staan standaard op 8.8.8.8) tot uitschakelen van virus killers, firewalls, energieschema's aangepast, gekeken naar driver updates voor netwerkadapters, winsock reset via CMD etc.. niks werkte. Telkens als ik naar een van de sites van Bpost wou surfen kreeg ik onmiddellijk een error screen, geen wachtperiode, onmiddellijk een error. Chrome vertelde me dat het IP-adres niet kon gevonden worden. De andere browsers gaven een gelijksoortige melding.

Pc-reset, modem (only)-reset, router reset..niks hielp. Het was ook zover ik weet de enige site die ik niet kon bereiken. Op een bepaald moment dacht ik dat ik misschien per ongeluk de ganse Bpost organisatie op een blacklist had geplaatst alhoewel ik daarover niks terug vond.

Dan maar bij Chrome de bpost.be onder de "trusted sites" gezet...ook weer niks, geen verbinding.
Na een uur had ik geen tijd meer en gebruikte ik mijn Macbook via wifi om naar de site te surfen, alles werkte probleemloos en daarna probeerde ik nog één iets...


Op mijn PC staat wifi standaard uit omdat ik met een vaste verbinding surf, ik zette de wifi verbinding aan (softwarematig) logde in mijn wifi-netwerk in en kon plots probleemloos naar de site van Bpost surfen, waarschijnlijk via wifi en niet via mijn vaste verbinding, maar op de PC van mijn zoon kan ik wel met de vaste verbinding de site bereiken.


En nu de kers op de taart...qua testen opnieuw wifi uitgezet op mijn PC en nu kan ik nog altijd probleemloos met de vaste verbinding naar Bpost surfen


raar...raar...raar

0 Likes
6 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Een bepaalde website onbereikbaar via UTP

@AllanBEL 

Is je IP adres nu hetzelfde als toen het niet werkte?

Recent ben ik ook door een bank geblokkeerd wegens mijn IP adres. Na wijziging adres geen problemen meer.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Een bepaalde website onbereikbaar via UTP

Dat zou inderdaad wel eens de oplossing kunnen zijn, want via WiFi heb je met uw PC een ander IP adres.

Alhoewel, dat is intern ... Naar buitenuit hebben alle toestellen het WAN adres van de router ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AllanBEL
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Een bepaalde website onbereikbaar via UTP

Ik denk van wel, alhoewel ik niet checkte voordien, maar het telenet IP adres die bij me binnen komt (en die ik dan via de routers en switches verdeel) is in principe hetzelfde op de PC van mijn zoon (waar het werkte) als op de mijne (waar het niet werkte) of niet ?
Het intern IP adres 192.168 bla bla bla is wel hetzelfde gebleven.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Een bepaalde website onbereikbaar via UTP

In zo een geval, ga naar instellingen van Chrome, Privacy en beveiliging, Brosergegevens wissen, Gecachte afbeeldingen en bestanden aanvinken en gegevens wissen.

Daarmee was bij mij een tijdje geleden een soortgelijk probleem opgelost.

0 Likes
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

Een bepaalde website onbereikbaar via UTP

Misschien dat het IP adres van de bpost servers gewijzigd werd?

Bij zulke problemen kan je best even nagaan welk IP je terugkrijgt op je pc. Dns requests worden namelijk tijdelijk opgeslagen op je pc. Als je van netwerkkaart switcht wordt ook de dns cache leeg gemaakt. Al zou ik verwachten dat dit ook gebeurt als je een driver update doet.

Je kan de dns cache alleszins handmatig wissen (op windows) met het commando: ipconfig /flushdns

 

Als je wilt nagaan welk IP je terugkrijgt voor een bepaald adres kan je dit commando gebruiken: 'nslookup bpost.be'

0 Likes
AllanBEL
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Een bepaalde website onbereikbaar via UTP

Goed idee, had niet aan DNS flush gedacht, ik heb inderdaad getracht een driver update te doen, maar kreeg de boodschap dat ik de allernieuwste al had. Het probleem is nu van de baan, maar komt het ooit weer voor dan probeer ik dit als een van de eerste handelingen.