Beantwoorden
JonasV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Een eigen router als primaire router gebruiken

Goedenavond,

 

graag wil ik een eigen router gebruiken ipv de telenet router, die omdat mijn eigen router meer functies heeft zoals Qos en geofencing. Mijn huidige telenet-installatie is de router+modem.

ik heb weinig tot geen verstand van IT. Na wat opzoekwerk heb het volgende: mijn huidige installatie moet ik inruilen voor een oudere installatie? Kan er mij iemand helpen welke installatie/modem ik moet gebruiken zodat ik mijn eigen router kan gebruiken als hoofdrouter?

Met mijn huidige installatie van telenet zou ik 2 routers hebben. Kan eventueel de telenet-router in bridgestand of enkel wifi uitzenden ? 
ik lees vooral dat mensen hun eigen router in bridge stand zetten maar zo verlies ik alle functies van die router die toch wel een aardige som geld kost.

alle hulp is welkom! 

0 Likes
7 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Een eigen router als primaire router gebruiken

Je kan zonder probleem je eigen router aansluiten achter de Telenet HGW!

Voorwaarde is:

  1. het lokaal netwerk van je eigen router moet in een ander subnet zijn dan dat van de Telenet router (voorbeeld: Telenet HGW = 192.168.0.xxx, eigen router = 192.168.1.xxx)
  2. al jouw apparaten sluit je aan op je eigen router. 
  3. uitzondering: digibox/digicorder moeten rechtstreeks op de Telenet modem (TV-Box mag op je eigen netwerk)

Wat betreft de installatie zijn er 2 mogelijkheden:

  1. Je behoudt de huidige Telenet modem
    • in dat geval krijgt de WAN poort van jouw router een IP adres van de Telenet router (192.168.0.x)
    • je hebt dus "dubbele NAT"
    • je kan best de WiFi van de Telenet router uitzetten
    • je kan best het IP adres van je eigen router in "DMZ" zetten (i.v.m. port forwarding")
  2. Je wisselt de huidige Telenet router in voor de CV8560e (E-router)
    • je voegt het MAC adres van je eigen router in op "Mijn Telenet" onder bridge" (Mac passtrough).
    • in dat geval krijgt de WAN poort van je eigen router een publiek IPv4 adres
    • je hebt dus géén "dubbele NAT" meer
    • de E-router (CV8560E) heeft geen WiFi

Beide opties zijn mogelijk, maar met bridge optie staat je eigen router direct op het internet, wat meer mogelijkheden biedt i.v.m. bereikbaarheid van buitenaf.

 

 

JonasV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Een eigen router als primaire router gebruiken

verschillende vragen:

1:Maw de eigen router zorgt voor een onveiligere verbinding?

 

2:Kan deze dan niet dezelfde bescherming bieden of bekomen als de telenet installatie ?

 

3: 2 NAT-types wat houdt dat juist in? Zijn er hier nadelen aan?

 

4: 

  • je kan best het IP adres van je eigen router in "DMZ" zetten (i.v.m. port forwarding")

Is dit de enigste stap? Port forwarding heb ik geen ervaring mee. Dit is al vrij complex voor me :-).

 

je uitleg was heel hulpvol! Thanks! Nu weet ik ook dat ik zeker een router met wifi moet kopen maar dat zit denk ik wel op alle routers.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Een eigen router als primaire router gebruiken

@JonasV 

  1. Waarom zou een eigen router onveiliger zijn dan de HGW van Telenet?  Ik zie niet in waarom dat zo zou zijn ...
  2. Dat is eigenlijk wel het geval ...
  3. De verschillende NAT types zijn in deze context minder belangrijk. Wat telt is dat je met de HGW van Telenet plus een eigen router "in router modus" met dubbele NAT zit. Voor de meeste dingen geen probleem, ware het niet dat sommige toepassingen daar toch moeite mee hebben.
  4. Ook port-forwarding vereist dan een dubbele inschrijving. Dat kun je aanpakken door DMZ te gebruiken. Daar zijn ook weer voor- en tegenstanders van.

Is het iets duidelijker nu?

 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JonasV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Een eigen router als primaire router gebruiken

wordt er automatisch geportforward of heb je het over huidige portforwards die ik heb gedaan? Want ik ben daar nog niet aangekomen. 
mvg

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Een eigen router als primaire router gebruiken

@JonasV 

 

Automatisch portforwarden wordt niet gedaan. Hetgeen ik aanhaalde betekent dat je portforwardings die je op uw HGW ingeschreven hebt, moet herhalen op uw eigen router wanneer je die koppelt aan uw HGW. Met aangepaste adressen uiteraard.

Met DMZ kun je dat beperken door uw eigen router in DMZ te plaatsen op de HGW. Dan wordt alles gewoon doorgestuurd.

 

EDIT: Met de E-router  en uw eigen router "gebridged" op deze laatste moet je enkel op eigen router de portforwarding instellen. Hoeft dus niet herhaald (of DMZ) op de E-Router.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JonasV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Een eigen router als primaire router gebruiken

Bedankt voor alle hulp. Mijn conclusie is dat ik er te weinig van ken en dus de huidige installatie ga behouden 🙂 ik ga in een IT winkel eens informeren of er zo iemand aan huis kan komen om dit in te stellen of aan te passen. 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Een eigen router als primaire router gebruiken

@JonasV 

 

Als je weet wat portforwarding is en dat al gedaan hebt kun je toch niet zeggen dat je er niks van kent ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes