Beantwoorden
JonasV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Een eigen router als primaire router gebruiken

Goedenavond,

 

graag wil ik een eigen router gebruiken ipv de telenet router, die omdat mijn eigen router meer functies heeft zoals Qos en geofencing. Mijn huidige telenet-installatie is de router+modem.

ik heb weinig tot geen verstand van IT. Na wat opzoekwerk heb het volgende: mijn huidige installatie moet ik inruilen voor een oudere installatie? Kan er mij iemand helpen welke installatie/modem ik moet gebruiken zodat ik mijn eigen router kan gebruiken als hoofdrouter?

Met mijn huidige installatie van telenet zou ik 2 routers hebben. Kan eventueel de telenet-router in bridgestand of enkel wifi uitzenden ? 
ik lees vooral dat mensen hun eigen router in bridge stand zetten maar zo verlies ik alle functies van die router die toch wel een aardige som geld kost.

alle hulp is welkom! 

0 Likes
7 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Een eigen router als primaire router gebruiken

Je kan zonder probleem je eigen router aansluiten achter de Telenet HGW!

Voorwaarde is:

  1. het lokaal netwerk van je eigen router moet in een ander subnet zijn dan dat van de Telenet router (voorbeeld: Telenet HGW = 192.168.0.xxx, eigen router = 192.168.1.xxx)
  2. al jouw apparaten sluit je aan op je eigen router. 
  3. uitzondering: digibox/digicorder moeten rechtstreeks op de Telenet modem (TV-Box mag op je eigen netwerk)

Wat betreft de installatie zijn er 2 mogelijkheden:

  1. Je behoudt de huidige Telenet modem
    • in dat geval krijgt de WAN poort van jouw router een IP adres van de Telenet router (192.168.0.x)
    • je hebt dus "dubbele NAT"
    • je kan best de WiFi van de Telenet router uitzetten
    • je kan best het IP adres van je eigen router in "DMZ" zetten (i.v.m. port forwarding")