Beantwoorden
Gunther_H
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Eigen 2de router achter modem-only.

Hallo,

Ik ga hier effe eerst het probleem schetsen:

Wij huren in een school een eigen deel van het gebouw en maken gebruik van hun netwerk. Nu zouden we een eigen router met eigen subnet willen hebben waarvan de bijkomende router bereikbaar moet zijn van bij mij thuis ( via VPN en wake on lan te kunnen doen. Beiden zijn functies die onze router Asus AC88U heeft) . Ik had voorgesteld aan de IT'er van de school om onze router een vast IP-adres toe te kennen en gewoon een reeks poorten te forwarden via de telenet router. Nu wordt er gezegd dat de modem geen port forwarding heeft. Op de vraag welk modem hij dan heeft is het antwoord (24*8 DOC EMTA DOCSIS), wat volgens mij niet het modelnummer is. Maar swat, ik ga ervan uit dat het dan om een modem-only gaat.

 

Is het dan niet zo dat je achter een modem-only een switch kan hangen en daar dan 2 routers kan op aansluiten die dan beiden een eigen publiek IP krijgen?
En is het niet zo dat je achter de modem-only een router hebt hangen waarop je dan de port forwarding kan instellen naar de 2de router?


Het is geen business abonnement. Heb ook geen statisch ip nodig aangezien ik dyndns gebruik.

 

Dus de vragen zijn.


Kloppen mijn bovenstaande stellingen ?

Kan je een modem gratis omwisselen naar een e-modem?

Hoeveel publieke IP adressen krijg je bij een modem-only?

Moet je een business abonnement hebben om dit mogelijk te maken?

 

Ik hoop dat het wat duidelijk is.

 

Greetz

Gunther

 

0 Likes
17 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen 2de router achter modem-only.

Als het effectief een modem only is dan zal je dat rap zien. Hang uw eigen router aan het netwerk en als je een 192.168.X.X IP krijgt, op je WAN poort is dit geen modem only. Krijg je iets anders dan zal dat een publiek IP adres zijn. Dus zolang het dit niet is, is het een publiek IP adres:

10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12 en 192.168.0.0/16De volgens RFC 1918 voor privé-netwerken gereserveerde reeksen van IP-adressen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Gunther_H
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Eigen 2de router achter modem-only.

Bedankt voor het antwoord. Maar, ik heb geen toegang tot de modem. Dus ik kan geen rechtstreekse kabel er op aansluiten. Ik ben afhankelijk van de IT beheerder van de school die zegt dat hij gebeld heeft naar Telenet en ze hem daar gezegd hebben dat ze geen port forwarding kunnen doen op de modem die er nu staat. Daarom dat mijn conclusie is dat het een modem-only modem moet zijn. Op alle andere modem/routers van telenet is port forwarding toch mogelijk? Of vergis ik mij? Dus wanneer het een modem-only is dan zou je daar toch een switch kunnen achter hangen en kan je toch 2 routers op die switch steken en krijgen ze beiden een publiek IP-adres en heb je 2 afzonderlijke netwerken?

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Eigen 2de router achter modem-only.

Als de school een eigen router achter die modem heeft, dan kan die router door de IT'er ingesteld worden om een poort te forwarden naar jouw router (of zie ik dat verkeerd). Al is een eigen publiek IP wel interessanter natuurlijk. Als ik me niet vergis, dan geeft TN er minstens 4. Iets wat hier bevestigd wordt:

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/maximaal-aantal-publieke-ip-adressen-mode...

16 zelfs.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen 2de router achter modem-only.

In het lokaal waar je die router wil zetten is er nu toch ook internet of komt er op zijn minst een kabel toe. Anders heeft het weinig nut om al of niet te forwarden. Dus als er een netwerkaansluiting is, gewoon proberen. Je zegt in je eerste topic dat je van hun netwerk gebruikt maakt of is dat via WiFi? Van zodra je daar een aansluiting hebt kan je het proberen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Gunther_H
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Eigen 2de router achter modem-only.

Er komt idd een kabel toe die we al gebruiken en we krijgen een 192.168.x.x adres. Dus is in ieder geval op een router aangesloten. Aan die kabel wil ik dus nu een eigen Asus router op aansluiten. En de interface van die router moet bereikbaar zijn om wake on lan te kunnen doen om een pc die er op aangesloten is aan te zetten wanneer ik er op wil werken . Ik wil daarop ook een VPN op instellen om mijn pc thuis te verbinden op het netwerk daar. Dat is allemaal ook het probleem niet, heb het allemaal al getest bij mij thuis (router achter router) port forwarding van de eerste naar 2de router of DMZ. Werkt perfect. De vraag is dus omdat daar een modem-only is of je daar 2 routers op kan aansluiten dmv een switch ? Die krijgen dan toch beiden een publiek IP en heb je 2 aparte netwerken? 2de oplossing zou zijn om op hun bestaande router gewoon poorten te forwarden naar het WAN IP dat de 2de router van de DHCP gekregen heeft ( ja ik ga die best een vast ip geven). Klopt dit ? 

0 Likes
Gunther_H
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Eigen 2de router achter modem-only.

Wel de IT'er daar beweerd dat dat niet gaat en daarvoor een business of een ander modem nodig heeft en dat dus extra kost. Ik heb hem gezegd dat in nog nooit een router tegen gekomen ben waar je geen port forwarding kan doen. En ben er zelf al heeeel veel tegen gekomen en ingesteld. 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Eigen 2de router achter modem-only.


@Gunther_H  schreef:

Op de vraag welk modem hij dan heeft is het antwoord (24*8 DOC EMTA DOCSIS), wat volgens mij niet het modelnummer is. Maar swat, ik ga ervan uit dat het dan om een modem-only gaat.


1) Er moet helemaal niets getest worden. De 24*8 EMTA is inderdaad een Docsis 3.0 modem-only.

2) Je redenering klopt. Gebruik een (gigabit) switch achter de EMTA modem, en je kan hierop verschillende routers aansluiten.

3) Tenzij recent gewijzigd kan je op een EMTA modem tot 16 publieke IPv4 adressen krijgen Maar misschien hangt dat van het abbo af.

En de school zelf gebruikt misschien ook al meerdere IP adressen (scheiding tussen de schooladministratie en internet voor de leerlingen?

4) Waarom zou je die inruilen voor de E-router? Ik zie niet in hoe dat je probleem zou oplossen?

5) Blijf weg van portforwarding ... Iedere keer dat iets niet werkt moet je de school IT'er aanspreken ...

De vraag is nu natuurlijk of de kabel die naar jouw lokaal loopt aangesloten kan worden op die switch?

Gunther_H
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Eigen 2de router achter modem-only.

Bedankt voor je antwoord  Ik dacht het wel dat dit klopte. Mijn voorkeur gaat ook naar een eigen netwerk zonder port forwarding. Dat is ook één van de opties die ik zou kiezen wanneer het geen modem-only router zou geweest zijn. Dan was de e-router de volgende keuze aangezien ze dan geen eigen router met DHCP zouden hebben. Dan kon de bridging mode gebruikt worden om alsnog een appart netwerk te hebben. Maar het is idd zo dat de modem-only gewoon ideaal is om dat te doen, aangezien je meerdere publieke IP adressen krijgt (blijkbaar zelfs meer dan ik dacht). Ze zullen daar maar 1 publiek IP gebruiken want IT beheerder vertelde mij dat je niet meer dan 1 kan krijgen tenzij je business abo hebt. Wat dus niet klopt. Dus gewoon een switch achter de modem daarop dan de kabel die nu in de modem zit en op die zelfde switch dan de kabel die naar onze router gaat en klaar is kees. Geen gedoe met instellingen. Dat gaat gewoon werken dan en we hebben beiden een apart netwerk en ik kan aan mijn routers van thuis uit dus. Geen extra kosten, gewoon die switch er tussen. 

0 Likes
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Eigen 2de router achter modem-only.

ipv4 zal wel gaan als ze geen één vast ipv4 hebben voor die modem, achter een switch, maar ipv6 ?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen 2de router achter modem-only.

Een modem heeft geen IPadres!!!!! Het is de router die een IP adres krijgt. Dus heel simpel: Router aansluiten en kijken welk IP adres die krijgt. Is het een uit de private range zoals ik eerder al gezegd heb dan staat de school met een router en kunnen ze perfect poorten forwarden naar uw router. Vraag alleen welke DHCP range ze hanteren op hun router dan kan jij een vast IP adres instellen en moeten ze forwarden naar dat adres. Het is een kwestie van willen en kunnen.

En een switch heeft daar geen invloed op tenzij het een managed switch is waar beperkingen of regels op ingesteld zijn en die moeten daar dan ook aangepast worden.

Trouwens eerste regel voor netwerken, kijk op welk netwerk je zit voor je vragen stelt.

 

Is het een publiek IP adres dat is alle heisa voor niets geweest.

En het maakt niet uit of een het IPv4 adres of IPv6 adres is maar in beide gevallen kunnen de poorten geforward worden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Gunther_H
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Eigen 2de router achter modem-only.

Zoals ik al eerder aangaf is het private range adres 192.168.x.x. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen 2de router achter modem-only.

Dus hebben ze een eigen router staan. Dan is het een kwestie van niet willen of de kennis niet hebben om het te doen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen 2de router achter modem-only.

EEn mogelijke oplossing is:

Vermits een modem only maar 1 uitgang heeeft. Een klein switchke (5 poortjes) achter de modem.  1 kabel naar hun eigen router en de kabel die naar die ruimte loopt die jullie gebruiken ook op dat switchke steken en niet meer op de switch achter hun eigen router. Dan hebben jullie elk een publiek IP adres.

Dan moeten modem en hun eigen router en hun switch uiteraard in dezelfde ruimte staan.

Maar terug het is een kwestie van mogen, willen en kunnen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Eigen 2de router achter modem-only.

 ik vroeg me eerder af krijgen beide routers dan een eigen ipv6 block naast een eigen extern ipv4 ook of is er van dat maar eentje per modem, +

als er met vast ip gewerkt word in abbonement voor de modem/router kan het dus geen modem only zijn? of moet er voor vast ip van telenet ook het mac adres van de router aan telenet doorgegeven worden? dus misschien toch op modem only maar één adres?  -  sorry voor ook mijn verwarring

0 Likes