Beantwoorden
Gunther_H
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Eigen 2de router achter modem-only.

Hallo,

Ik ga hier effe eerst het probleem schetsen:

Wij huren in een school een eigen deel van het gebouw en maken gebruik van hun netwerk. Nu zouden we een eigen router met eigen subnet willen hebben waarvan de bijkomende router bereikbaar moet zijn van bij mij thuis ( via VPN en wake on lan te kunnen doen. Beiden zijn functies die onze router Asus AC88U heeft) . Ik had voorgesteld aan de IT'er van de school om onze router een vast IP-adres toe te kennen en gewoon een reeks poorten te forwarden via de telenet router. Nu wordt er gezegd dat de modem geen port forwarding heeft. Op de vraag welk modem hij dan heeft is het antwoord (24*8 DOC EMTA DOCSIS), wat volgens mij niet het modelnummer is. Maar swat, ik ga ervan uit dat het dan om een modem-only gaat.

 

Is het dan niet zo dat je achter een modem-only een switch kan hangen en daar dan 2 routers kan op aansluiten die dan beiden een eigen publiek IP krijgen?
En is het niet zo dat je achter de modem-only een router hebt hangen waarop je dan de port forwarding kan instellen naar de 2de router?


Het is geen business abonnement. Heb ook geen statisch ip nodig aangezien ik dyndns gebruik.

 

Dus de vragen zijn.


Kloppen mijn bovenstaande stellingen ?

Kan je een modem gratis omwisselen naar een e-modem?

Hoeveel publieke IP adressen krijg je bij een modem-only?

Moet je een business abonnement hebben om dit mogelijk te maken?

 

Ik hoop dat het wat duidelijk is.

 

Greetz

Gunther

 

0 Likes
17 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen 2de router achter modem-only.

Dus je zal beiden een een publiek IPv4 adres krijgen. Maar voor IPv6 zal je vermoedelijk dezelfde prefix krijgen maar de ene eindigend op 0 en da ander eindigend op 1. Vermoed ik, ben ik niet zeker. Voor zover die modem only natuurlijk ipv6 ondersteunt, want dat zijn modems die niet meer geplaatst worden.

Maar het IPadres dat je nu krijgt is dat een 192.168.0.x of iets anders bijv. 192.168.1.x. Dat mag je gerust volledig zetten hoor daar kan niemand iets mee doen want dat hebben we allemaal. Omadat telenet standaard 192.168.0.0 gebruikt, andere routers meestal 192.168.1.0 of iets dergelijks. De 3e byte is meestal anders.

En dan kan je ook eens kijken welke router er staat. Je tikt op je browser in 192.168.x.1 waarbij x gelijk is aan hetgeen je vindt in jou IPadres. Soms is het ook 192.168.x.254 maar dat is zelden. De default gateway vindt je trouwens terug bij het IPadres dat je hebt gekregen. Op een laptop of pc onderaan bij het vergrootglas tik je in cmd en vervolgens in het zwarte scherm IPconfig.

Dan zal je, als het een router is, op het inlogscherm komen an de router. En zie je meestal welk merk het is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen 2de router achter modem-only.


@thomasdb  schreef:

 ik vroeg me eerder af krijgen beide routers dan een eigen ipv6 block naast een eigen extern ipv4 ook of is er van dat maar eentje per modem, +

als er met vast ip gewerkt word in abbonement voor de modem/router kan het dus geen modem only zijn? of moet er voor vast ip van telenet ook het mac adres van de router aan telenet doorgegeven worden? dus misschien toch op modem only maar één adres?  -  sorry voor ook mijn verwarring


Een modem krijgt of heeft geen IP adres. Enkel een router heeft dat. Wanneer je een echte modem-only hebt en daar als eerste een switch op aansluit en daar twee routers op aansluit (elk op een andere poort uiteraard) gaan die elk hun eigen publiek adres krijgen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Eigen 2de router achter modem-only.


@thomasdb  schreef:

 ik vroeg me eerder af krijgen beide routers dan een eigen ipv6 block naast een eigen extern ipv4 ook of is er van dat maar eentje per modem.


Ik denk gewoon dat beide routers, naast één publiek IPv4 adres ook één IPv6/64 adres krijgen (SLAAC) en elk een eigen een IPv6/56 prefix.

thomas_18_10_85  schreef:

als er met vast ip gewerkt word in abbonement voor de modem/router kan het dus geen modem only zijn? of moet er voor vast ip van telenet ook het mac adres van de router aan telenet doorgegeven worden? dus misschien toch op modem only maar één adres?


Klanten met een vast IP adres moeten inderdaad het WAN MAC adres van hun router ingeven.

De andere apparaten krijgen dan een dynamisch (publiek) IP adres.