Beantwoorden
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5234
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Eigen router achter HGW

Ik gebruik momenteel een modem-only (eMTA) en omdat die moeilijk doet over de upgrade (Basic Internet; upload haalt met moeite 1 Mbps upload) ga ik 'm omruilen voor een HGW. Dat is handiger voor mijn PS4 te verbinden via kabel. Ik wil wél mijn eigen router (TP-Link Archer C7; AC1750) blijven gebruiken. De eigen router instellen als Access Point interesseert me niet.

 

Volgende instellingen zouden moeten kloppen?

 

HGW blijft op 192.168.0.x. WiFi schakel ik uit en TelenetWiFree laat ik aanstaan.

 

TP-Link WAN:

 

hgw.png

 

TP-Link LAN:

 

IP Address: 192.168.1.1

Subnet Mask: 255.255.255.0

 

PING @igvfer en @StefaanH 

 

Jullie zijn zo'n beetje expert. Kloppen deze instellingen? Ik besef dat de PS4 op een ander netwerk


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
16 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router achter HGW

Ziet er goed uit. Alleen de DNS even aanpassen naar je eigen wens.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5234
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Eigen router achter HGW

Moet dat per se? Ik werk nu met de PC die aangesloten is op de router en dat werkt in elk geval. In één van jouw oude berichten zie ik 195.130.130.139 voor Hasselt. Die zou ik al kunnen instellen. En de tweede (als is dat optioneel volgens de router) ?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router achter HGW

Moet eigenlijk niet. Je verwijst naar de HGW en die verwijst op zijn beurt naar de Telenet DNS. Nodig? Nuttig? Ik zou het zelf niet weten. De 2e DNS verwijzing is er voor als de eerste niet correct werkt. Dus daar kan je eventueel een alternatief instellen. Free DNS, Open DNS en wat nog meer.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen router achter HGW

@sb ik denk dat je de DHCP van je TP-Link moet uitzetten. @igvfer zal dat wel beamen of tegenspreken.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router achter HGW

@janne_man   In dit geval moet DHCP blijven aanstaan in de TPLink. Deze wordt als router gebruikt niet als AP.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen router achter HGW

@sb 

 

Ik lees het hele verhaal nu pas en ik treed @igvfer  helemaal bij. 😎


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen router achter HGW

Ik had niet goed gekeken. Eigenlijk te kort en onvolledig. Ik had het wan ip-adres van de TP-Link voor het Lan adres genomen dat onder de afbeelding stond.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5234
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Eigen router achter HGW

Helaas heb ik met de HGW hetzelfde probleem: upload haalt zelfs 5 Mbps niet meer, zwijg stil van 10 Mbps. 😖

 

Al 3x gebeld naar Telenet, maar in plaats van een technieker te sturen word ik als een amateur behandeld. Bij het laatste contact viel de lijn ook de hele tijd weg hoewel mijn gsm maximum signaal had.

 

Via Twitter geprobeerd, maar bijna 2 uur later nog geen olmplossing.

 

/me is not a happy camper

 

😢

 


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen router achter HGW

@sb 

Wat het ook is, het ligt dus hoogst waarschijnlijk niet aan de modem .....🤔


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5234
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Eigen router achter HGW

clipboard_image_0.png

 

@StefaanH

 

  Vermoedelijk niet, want voorheen haalde ik die 5 Mbps wél.   

 


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5234
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Eigen router achter HGW

Technieker is langsgeweest. Nieuwe NIU geplaatst en modem correct geactiveerd. Probleem bleek niet intern, maar extern. Buren hadden blijkbaar ook een slecht signaal. Vrijdag zou iemand komen voor de versterker. Hopelijk raakt het dan opgelost.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5234
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Eigen router achter HGW

Nog een bijkomende vraag. Ik heb de software niet om fancy schema's te maken zoals die van @igvfer , dus hopelijk is de uitleg duidelijk.

 

Momenteel heb ik dus:

 

HGW 192.168.0.1 -> TP-Link Archer C7 (192.168.0.10)

 

PS4 is nu met kabel verbonden met HGW, dus die heeft normaal gezien ook ergens iets in 192.168.0.x.

 

Blu-ray speler, smart tv en AV Receiver zijn draadloos verbonden met de TP-Link router. De PC is via kabel verbonden met de TP. Zowel de pc als de receiver vallen dus onder 192.168.0.x en ik kan de receiver bedienen op de pc (en draadloos via smartphone, ook verbonden met TP). Het gaat me meer bepaald om muziek af te spelen van PC naar de receiver.

 

Nu komt het... Wat als ik de receiver met kabel verbindt met de HGW? Bijgevolg krijgt die een IP in 192.168.0.x. Kan ik dan nog verbinden met de PC (0.x), via dit IP (1.x) ? Of... kan ik de receiver een vast adres gegeven in de 192.168.1.x range en op dat adres verbinden met de PC?

 

Duidelijk?

 

(Ik vermoed dat ik ze toch in dezelfde range zal moeten zetten.)


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router achter HGW

@sb  Als ik het goed begrijp is het enkel uw PS4 die een adres heeft in de range 192.168.0.x en uiteraard het WAN IP van je TP link. Alle andere toestellen zitten in de TPlink range 192.168.1.0.

Als je nu uw receiver aan de HGW hangt krijgt die een IP 192.168.0.?.

In theorie zou die kunnen communiceren met uw PC maar dat zou je moeten te weten komen via welke poort(en) deze uw mediaserver op de PC bereikt. Dan zou je als bron kunnen opgeven in je receiver192.168.0.10:poort (Wan adres van je TPlink). In je TP link moet je dan wel de poort doorlinken naar het IPadres van je PC. Dat wordt uitzoeken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5234
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Eigen router achter HGW

Via HGW gaat die AVR idd een adres in 192.168.0.x krijgen. Zonder de HGW kon (kan) ik met mijn PC verbinden gewoon door in een browser het IP in te geven, bijv. 192.168.1.300, zonder poort op te geven en dan opent een GUI.

 

Het gaat overigens om een Marantz SR5011. Ik heb al wat gezocht ivm poorten, maar nog niets bruikbaar gevonden.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes