Beantwoorden
SallyBelgium
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De 3 wijzen! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

Hallo,

 

Ik heb een nieuwe telenet box gekregen en deze werkt prima, alleen heb ik net telefoon gekregen van telenet om mij te vertellen dat dit slechts tijdelijk werkt.  Ik zal mijn modem only moeten vervangen door een nieuwe wifi modenm van telenet.   
Momenteel surf ik van buitenaf (op het werk, gsm) via de VPN op mijn persoonlijke router (Netgear orbi) en werk ik ook veel op mijn thuisnetwerk op deze manier.
Mijn vraag is, gaat dit nog allemaal werken met zo'n wifi-modem ervoor?

Momenteel is mijn opstelling :
Telenet komt binnen en splitst naar de modem-only die op mijn bureau staat enerzijds, en naar een witti wifi-modem die verbonden is met mijn telenet-tv-box.

Na mijn modem-only staat mijn router en van daaruit zijn al mijn aparaten aangesloten.
Dus momenteel is die witte wifi-modem enkel aan mijn telenet-tv-box aangesloten.

 

Nu wil telenet beide modems wegnemen en vervangen door een enkele nieuwe wifi-modem (waarvan ze de wifi gaan uitschakelen hebben ze gezegd)....

 

Kan iemand hier voorspellen of alles nog naar behoren kan werken achteraf?

25 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

Dit is makkelijk op te lossen door alle nodige poorten te forwarden naar je huidige router. Je huidige router moet je dan aan de WAN zijde een vast IP adres geven in de range van de Telenet HGW.

De volgorde is dan als volgt:

Publiek IP adres

Telenetsubnet: 192.168.0.0

Default gateway: 192.168.0.1

Uw router aan de WAN zijde vast IP: 192.168.0.2 subnetmask 255.255.255.0 default gateway 192.168.0.1

Uw router aan de LAN zijde: Alles blijft gelijk. Ik veronderstel 192.168.1.x

Via "Mijn Telenet" portforwarding instellen alles die nodig is naar 192.168.0.2, op uw router blijven de instellingen hetzelfde.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
SallyBelgium
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De 3 wijzen! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

Dank u voor dit verhelderende antwoord!  Dinsdag komen ze installeren, ik zal meteen uw raad opvolgen.
Bedankt!

 

Groetjes

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

Nog even mee geven. Als je gebruik maakt van L2TP/IPsec dan zal je de poorten (UDP) 1701, 500 en 4500 moeten forwarden naar je router. Voor PPTP is het poort 1723 (TCP)

Mocht je router nu natuurlijk IP adressen in de range 192.168.0.x uitdelen moet je mijn uitleg uiteraard om draaien en het Telenet  subnet veranderen naar 192.168.1.0. Kortom je moet zorgen dat de 3e byte verschillend is.

Hopelijk een vriendelijke, competente medewerker die dit komt installeren en aanpassen voor jou anders ga je zelf aan de slag moeten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
SallyB
Professional Weetjesweter
Berichten: 26
Wereld gedichtendag Jij bent af! A born reader! Handje vol!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

Hoi,

Normaal gaat die port-forwarding momenteel al in mijn router staan toch?  Als ik het goed begrijp, moet ik gewoon dezelfde forwarding op de router van telenet activeren, niet?

Groetjes

Carl

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

In uw eigen router weet ik niet hoe je dit activeert. Ik denk dat je daar gewoon de feature moet activeren en dan worden automatisch de benodigde poorten open gezet. Maar als het nu reeds werkte zal je daar niets moeten veranderen. Enkel in de Telenet router zal je portforwarding moeten aciveren naar het IPadres van je eigen router.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

@SallyB

 

Het is wel mogelijk maar dan stel je best je router in als access point omdat je anders heel veel problemen gaat krijgen omdat je met dubbele NAT zit. Ik denk wel dat de VPN functie dan niet meer gaat werken.

 

Je vraagt dus best een modem-only/EMTA. Je zal achter die modem-only dan wel een switch moeten zetten voor je digicorder en je router.

 

 

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SallyB
Professional Weetjesweter
Berichten: 26
Wereld gedichtendag Jij bent af! A born reader! Handje vol!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

Dat is nu net het probleem, ik héb een modem only.  Maar telenet wil die modem only weg en ze willen er per se een momen/router voor in de plaats zetten!
Dat komt omdat ik een nieuwe tv-box heb, en die werken enkel met die nieuwe modem/routers.
Momenteel werkt alles omdat ik (sinds jaar en dag) beneden een modem (momenteel dus een modem/router) staan heb voor telefoon/tv en boven een modem-only voor internet.

 

Men belde mij deze week op om te zeggen dat dit moest veranderen, enkel nog een modem/router!  OF mijn nieuwe tv-box moest ik terug inleveren voor een digirecorder.

 

0 Likes
SallyB
Professional Weetjesweter
Berichten: 26
Wereld gedichtendag Jij bent af! A born reader! Handje vol!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

Lets hope so, vanavond komen ze installeren...  Morgen kan ik dus een update geven...

0 Likes
SallyB
Professional Weetjesweter
Berichten: 26
Wereld gedichtendag Jij bent af! A born reader! Handje vol!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

UPDATE : Gisterenavond is de technieker van telenet dus geweest.  Hij heeft mijn modem only weggenomen, en de HGW modem die momenteel diende voor mijn telefoonaansluiting en tv in de plaats gezet.  Mijn TV, telefoon én internet zijn nu dus verbonden via de HGW modem.

Toen ik vroeg om mij te helpen met de port forwarding om zo mijn VPN en externe access terug te krijgen, hoorde hij het in Keulen donderen...  Als ik hem de vraag stelde of beide dhcp servers konden blijven opstaan trok hij bleek weg...  "Dat is alles wat ik kan doen" antwoordde hij telkens op elke vraag.
Als mijn tv box met een powerline werd verbonden, kreeg ik de melding dat de verbinding te traag was...dus werd deze via wifi verbonden...en na enkele pogingen verdween deze melding.
Daarna is hij vertrokken omdat zijn werk erop zat, volgens hem...

Ik ben toen via "mijn telenet" op zoek gegaan naar de nieuwe router om zelf maar de instellingen te doen....maar helaas..."wij kunnen uw aanvraag niet behandelen, probeer later".
Bovendien bedraagt mijn surfsnelheid .... 1 Mbps!!!

Dus helpdesk gebeld, alles nog maar eens uitgelegd...antwoord : "dat is normaal, er is van alles lopende maar morgenvroeg zal alles als vanouds zijn!"
 Deze morgen vroeg opgestaan, maar helaas 1Mbps en geen toegang tot de router via "mijn telenet".

 

Resultaat : van een perfect werkend systeem naar niets dat nog treffelijk werkt, laat staan VPN etc....  zucht...
Op de koop toe zit er een student in de blok thuis, die is zijn internet kwijt...die kan naar de bibliotheek trekken vandaag 😞  

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

Best eerst nog eens zonder stroom zetten en dan opnieuw aanzetten. Kan opgelost zijn daarmee. En dan naar "Mijn Telenet". Volgens dat ik begrepen heb had jij ondertussen eigenlijk een modem only en een HGW en hebben ze die nu vervangen door 1 HGW.

Indien het niet werkt zoals het hoort nogmaals de klantendienst bellen en vragen of ze de mac adressen (3 stuks) die op de HGW staan eens willen nazien en eventueel juist configureren.

Ik weet uit ervaring dat er met die plaatsing van 2 modems dikwijls fouten gebeuren. Je moet al een medewerker treffen dia al jaren mee draait om dit correct te zetten.

Dat de technieker het in Keulen hoorde donderen verwondert mij niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
SallyB
Professional Weetjesweter
Berichten: 26
Wereld gedichtendag Jij bent af! A born reader! Handje vol!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

UPDATE :
Mijn netwerk functioneert terug naar behoren!  Ook mijn VPN.
Wat heb ik nu concreet gedaan (eigenlijk wat jullie al hadden voorgesteld) :

- HGW modem aangesloten
- TV-Box is via wifi verbonden met de HGW
- Mijn router is via kabel verbonden met de HGW

- Mijn router als statisch ip adres 192.168.0.2 gegeven

- Via "mijn telenet" Port forwarding gedaan op de HGW van alle poorten die bij uPnP stonden  op mijn router

Alles werkt naar behoren momenteel.

 

Voor de rest heb ik niets speciaal af- of op gezet.   

De HGW is bereikbaar en deelt ip-adressen uit in de range 192.168.0.x

Mijn router is bereikbaar en deelt ip-adressen uit in de range 192.168.1.x

 

De tv box werkt normaal (heeft ip adres 192.168.0.122 gekregen)

Maar moest die tv-box normaal geen "speciaal" ip adres toegekend krijgen?

 

Groetjes en alvast bedankt voor alle hulp en raad die ik hier gekregen heb.

 

Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

@SallyB

 

Goed om te horen! Je kan in principe nog steeds problemen krijgen omdat je met een dubbele NAT zit. (Je HGW gaat lokale 192.168.0.x adressen vertalen om alles op 1 extern ip-adres te krijgen en je router gaat dat nog eens extra doen). Maar als je zegt dat alles werkt zal er wel geen probleem zijn en anders horen we wel van je! 🙂

 

Ik ken de nieuwe TV-Box niet maar de oude krijgt zeker een speciaal ip-adres (en ik gok de nieuwe ook) maar dat kan jij niet zien omdat dat buiten je LAN zit.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem

Normaal gezien kan je geen problemen krijgen. Dubbele en driedubbele NAT is een techniek die veel toegepast wordt in bedrijven enzo. Dat is tenslotte een techniek om netwerken te verbinden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Eigen router met VPN functionaliteit na HGW modem


@SallyB  schreef:

 

De tv box werkt normaal (heeft ip adres 192.168.0.122 gekregen)

Maar moest die tv-box normaal geen "speciaal" ip adres toegekend krijgen? 


@SallyB @Arthur2 de nieuwe TV-box moet niet meer een 10.x.x.x IP adres krijgen. Het 192.168.x.x IP dat je krijgt is dus geen probleem. De oude digibox of digicorder daarentegen heeft wel nog steeds een 10.x.x.x adres nodig. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.