@wackowizzard
1. Een eigen router na een modem only (niet na een HGW) heeft enkele heel specifieke mogelijkheden meer dan de HGW. o.a. mac adreslijst voor DHCP, eventueel VLan, guest account en nog een paar dingen. Vroeger was daar ook de uitgebreidere poortforwarding en switching bij maar dit is ondertussen aangepast op de HGW.
2. Que spec zie hierboven, qua security is de HGW uit te breiden met safespot, Qua Wifi zit je altijd beperkt en als dit komt door isolatie, muren en dergelijke helpt het niet om een "straffere" wifi router te zetten, dan helpen alleen extra AP's.
3. WiFi 6 is nog in volle ontwikkeling en nog niet helemaal genormaliseerd. Ik persoonlijk vind het nog te vroeg om daar al op in te spelen. Maar zoals onder nr.2 bedraad netwerk met extra AP's zal zeker voldoen.
4. De nieuwe e-modem heeft het voordeel dat je 1 poort als pass through kunt gebruiken voor een publiek IP adres waar je dan je eigen router kunt op aansluiten. Voor de rest werkt die zoals elke HGW maar is ook geschikt voor docsis 3.1. Wat dus de mogelijkheid geeft voor nog hogere snelheden als Telenet die aan biedt.
Ik zie ook dat je over Z-wave spreekt. Dat werkt los van je Wifi netwerk op een lagere frequentie. Wat een grotere overbrugging van afstand aan kan en z-wave toestellen werken een beetje volgens het principe van een mesh netwerk. Een toestel vangt signalen op van andere toestellen en stuurt die door zodat het uiteindelijk bij de centrale komt. Zo kan je het bereik uitbreiden. Ik heb hier Fibaro en dat werkt gewoon los van mijn wifi netwerk maar je kan het mits de nodige hardware ook bestuurd krijgen via bijvoorbeeld een Synology NAS. Je moet er enkel een goede Zwave USB voor vinden met de juiste software voor je Synology.
Ikzelf heb tot nu toe geen behoefte gehad aan een eigen router. Ik gebruik de HGW met o.a. 3 camera's (POE), Synology NAS met portforwarding naar Photostation, VPN server, Website op de NAS, Musiccast, films centraal op de NAS enz. Ook via IPv6. En ik heb Z-wave voor mijn rolluiken en enkele lichtschakelaars. Maar dat functioneert los van
Ik wil mij na nieuwjaar de e-modem aanschaffen om hetzelfde te doen wat ik nu doe maar daarnaast ook te experimenteren met eigen router (VLan) en IPv6. Dan kan ik dat netjes naast elkaar doen. Hoop ik toch.
Ignace (igvfer) | Krak Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden. Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.