Beantwoorden
wackowizzard
Experienced Weetjesweter
Berichten: 29
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De vlam zit erin. Alles op zijn plek!

Eigen router voordelen ?

  1. Ik vraag mij af wat de eventuele voordelen/pluspunten zijn om na de Telenet modem een andere, eigen router te hangen...?

  2. Is de router van Telenet qua technische specs, WiFi bereik, security dan niet optimaal ? Ik heb de CH7465LG-TN.

  3. Ik lees enkel dat WiFi 6 nog niet ondersteund is met de laatste Telenet modem, welke verbeteringen lopen we hier dan mee mis en zijn deze van groot belang ?

  4. Ik zou eventueel veranderen naar het Gigabit speedboost abonnement van Telenet.
    Heeft de nieuwe modem/router CH8568QE dan voordelen tegenover mijn huidige CH7465LG-TN ?

 

 

Meer info over mijn situatie : https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Beste-setup/m-p/81394

 

Bedankt voor jullie input op deze 4 vraagjes.

 

 

Groetjes

Wesley

 

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router voordelen ?

@wackowizzard 

1. Een eigen router na een modem only (niet na een HGW) heeft enkele heel specifieke mogelijkheden meer dan de HGW. o.a. mac adreslijst voor DHCP, eventueel VLan, guest account en nog een paar dingen. Vroeger was daar ook de uitgebreidere poortforwarding en switching bij maar dit is ondertussen aangepast op de HGW.

2. Que spec zie hierboven, qua security is de HGW uit te breiden met safespot, Qua Wifi zit je altijd beperkt en als dit komt door isolatie, muren en dergelijke helpt het niet om een "straffere" wifi router te zetten, dan helpen alleen extra AP's.

3. WiFi 6 is nog in volle ontwikkeling en nog niet helemaal genormaliseerd. Ik persoonlijk vind het nog te vroeg om daar al op in te spelen. Maar zoals onder nr.2 bedraad netwerk met extra AP's zal zeker voldoen.

4. De nieuwe e-modem heeft het voordeel dat je 1 poort als pass through kunt gebruiken voor een publiek IP adres waar je dan je eigen router kunt op aansluiten. Voor de rest werkt die zoals elke HGW maar is ook geschikt voor docsis 3.1. Wat dus de mogelijkheid geeft voor nog hogere snelheden als Telenet die aan biedt.

Ik zie ook dat je over Z-wave spreekt. Dat werkt los van je Wifi netwerk op een lagere frequentie. Wat een grotere overbrugging van afstand aan kan en z-wave toestellen werken een beetje volgens het principe van een mesh netwerk. Een toestel vangt signalen op van andere toestellen en stuurt die door zodat het uiteindelijk bij de centrale komt. Zo kan je het bereik uitbreiden. Ik heb hier Fibaro en dat werkt gewoon los van mijn wifi netwerk maar je kan het mits de nodige hardware ook bestuurd krijgen via bijvoorbeeld een Synology NAS. Je moet er enkel een goede Zwave USB voor vinden met de juiste software voor je Synology.

Ikzelf heb tot nu toe geen behoefte gehad aan een eigen router. Ik gebruik de HGW met o.a. 3 camera's (POE), Synology NAS met portforwarding naar Photostation, VPN server, Website op de NAS, Musiccast, films centraal op de NAS enz. Ook via IPv6. En ik heb Z-wave voor mijn rolluiken en enkele lichtschakelaars. Maar dat functioneert los van

Ik wil mij na nieuwjaar de e-modem aanschaffen om hetzelfde te doen wat ik nu doe maar daarnaast ook te experimenteren met eigen router (VLan) en IPv6. Dan kan ik dat netjes naast elkaar doen. Hoop ik toch.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
ClaesOnline
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
De vlam zit erin. Alles op zijn plek! Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Eigen router voordelen ?

@wackowizzard 

Ik zelf heb een eigen PFsense router achter mijn Modem-Only. Dit heb ik gedaan om de volgende redenen:

 

  • Ik zit niet gelimiteerd aan de standaard max 10 port forwards bij Telenet
  • Je hebt het trage en onstabiele Mijn Telenet -> Mijn thuisnetwerk paneel niet nodig
  • Des tijds had Telenet geen NAT mode om poorten extern in een andere om te zetten
  • Ik heb de mogelijkheid om VLANS te gebruiken
  • Ik kan een Gastennetwerk in een VLAN maken met eventueel een login pagina (captive portal)
  • Ik kan bepaalde dingen blokkeren
  • Ik kan andere netwerken maken met een andere IP range waar ook meer apparaten mee kunnen verbinden (Bij Telenet max 254 technisch gezien. Mijn huidige DHCP bereik ligt van 10.8.5.1 tot 10.8.63.254.

 

Ik kan een lijst zo lang als de bijbel maken waarop ik voordelen formuleer.

 

Nadelen:

  • De Telenet Support zal je niet kunnen helpen (Althans niet zo uitgebreid)
  • Als je een Modem Only voor de router plaatst kan er volgens Telenet nog geen nieuwe TV-Box gebruiken (Wat me wel is gelukt).
  • Je kan je instellingen niet via Mijn Telenet aanpassen (Voor mij is dat geen nadeel)
  • Je kan geen instellingen van je (WiFi)-Powerlines van Telenet aanpassen. Tenzij je DHCP range van je eigen router in de 192.168.0. ligt

Dit zijn zowat de belangrijkste voor en nadelen.

Ik kan je een conclusie geven. Ik raad je volledig aan een eigen router te nemen als je wat servertjes/een nas of zo hebt staan. Wanneer je de interesse hebt in extra firewall regels en een gastennetwerk kan je dus besluiten dat een eigen router een best wel voordeel kan hebben.

 

Met vriendelijke groet,

Kuno Claes

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen router voordelen ?

@ClaesOnline 

 

Ik moet u op één puntje corrigeren: ik heb zelf een modem-only en de Telenet WiFi powerlines. Die kan ik wel degelijk configureren via "mijn telenet" en ze staan niet  in de 192.168.0.x range.

 

Het verschil met de HGW is, dat je dat dan rechtstreeks doet. Via een modem-only gaan de powerlines zelf op eigen initiatief af en toe eens kijken op "mijn telenet" of er iets voor hun gewijzigd is. Indien ja, dan nemen ze dat op dat moment over.

 

In "mijn telenet" is er niks te zien van mijn eigen netwerk behalve dus die twee powerlines (en de modem natuurlijk). De verbinding is wel niet contstant, je kan dat zien aan een rood of een groen bolletje ernaast. Wanneer het bolletje groen is kun je dingen aanpassen aan de powerlines.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router voordelen ?


@ClaesOnline  schreef:

@wackowizzard 

Ik zelf heb een eigen PFsense router achter mijn Modem-Only. Dit heb ik gedaan om de volgende redenen:

 

  • Ik zit niet gelimiteerd aan de standaard max 10 port forwards bij Telenet
  • Ondertussen zijn dat er 30
  • Je hebt het trage en onstabiele Mijn Telenet -> Mijn thuisnetwerk paneel niet nodig
  • Des tijds had Telenet geen NAT mode om poorten extern in een andere om te zetten
  • Ondertussen is portswitching ook aanwezig
  • Ik heb de mogelijkheid om VLANS te gebruiken
  • Ik kan een Gastennetwerk in een VLAN maken met eventueel een login pagina (captive portal)
  • Ik kan bepaalde dingen blokkeren
  • Ik kan andere netwerken maken met een andere IP range waar ook meer apparaten mee kunnen verbinden (Bij Telenet max 254 technisch gezien. Mijn huidige DHCP bereik ligt van 10.8.5.1 tot 10.8.63.254.
  • Ik zie niet echt het nut ervan in om meer dan 254 apparaten in een thuisnetwerk te zetten. Zelfs bij de meeste bedrijven doen ze dat intern niet om duizenden apparaten in 1 netwerk te zetten. En een beetje in contradictie met het gebruiken van VLans.

 

Ik kan een lijst zo lang als de bijbel maken waarop ik voordelen formuleer.

 

Nadelen:

  • De Telenet Support zal je niet kunnen helpen (Althans niet zo uitgebreid)
  • Als je een Modem Only voor de router plaatst kan er volgens Telenet nog geen nieuwe TV-Box gebruiken (Wat me wel is gelukt).
  • Dat is ondertussen al meerdere keren tegengesproken
  • Je kan je instellingen niet via Mijn Telenet aanpassen (Voor mij is dat geen nadeel)
  • Je kan geen instellingen van je (WiFi)-Powerlines van Telenet aanpassen. Tenzij je DHCP range van je eigen router in de 192.168.0. ligt

Dit zijn zowat de belangrijkste voor en nadelen.

Ik kan je een conclusie geven. Ik raad je volledig aan een eigen router te nemen als je wat servertjes/een nas of zo hebt staan. Wanneer je de interesse hebt in extra firewall regels en een gastennetwerk kan je dus besluiten dat een eigen router een best wel voordeel kan hebben.

Je hebt inderdaad gelijk dat als je graag experimenteerd enzo, een eigen router het ideaal is. Maar het meeste dat je opnoemt als voordeel is overkill en niet echt nodig in een thuisnetwerk. Maar het is leuk. Mijn NAS draait ook, Ik heb een webserver maar voor interne experimenten. Want stel dat er 10 mensen naar mijn site komen kijken, zelfs met een mijn upload van 40 Gbps wordt dat vreselijk traag. Eventuele spelservers ofzo, idem dito.

Met vriendelijke groet,

Kuno Claes


Voor de meeste mensen zou ik zeggen: Hou het simpel.  1 netwerk in huis, met eventueel een wifi gast netwerk tenzij je natuurlijk heel veel te verbergen hebt voor je huisgenoten 🤣



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes