Beantwoorden
aswinnen
Experienced Beetjesweter
Alles op zijn plek! Netjes! It's your fifth party! Primeur!

Enkel IPv6 na fortflap tussen modem en eigen router

Ik heb dit issue gisteren voor de tweede keer geconstateerd: Mijn Modem staat in bridge modem. De router is een Fortigate met de WAN interface geconfigureerd in DHCP mode. 

Gisteren bleek IPv6 nog correct te werken, maar IPv4 niet meer. Bij nadere controle, bleek mijn router inderdaad geen IPv4 address meer te krijgen op de WAN Interface. Ook manueel een refresh triggeren bracht geen soelaas. Vervolgens heb ik de kabel tussen de WAN interface van de router en de modem even uitgetrokken (en van poort verstoken), maar ook dit bracht geen IPv4. Ten laatste heb ik de modem herstart (niet de router) en daarna werkte IPv4 weer correct. 

In de logs zie ik dat de DHCP Lease Time op IPv4 nogal kort is (1h). Gisteren is de WAN interface 2x geflapt: na de eerste keer, kreeg de router wel terug een IPv4 adres. NA de tweede keer niets (tot na de reboot van de modem).

aswinnen_0-1787138929857.png

Heeft nog iemand een gelijkaardig probleem?

5 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Ik vind het eerst en vooral vreemd dat je portflaps ervaart op cde onnectie tussen je eigen router en de Telenet modem. Dat zou nomraal toch niet mogen gebeuren.
Inderdaad is het zo dat n a een portflap er erop een DHCP handscape moet gebeuren (voor zowel IPv4 als IPv6) en dat meestal het bestaan de IP adres wordt herbevestigit. Vreemd dat dit wel gebrurt voor IPv6, maar niet voor IPv4. Dat probleem heb ik zelf nog niet ervaren.
Toen je als test de kabel zelf even lostrok en terug plaatste in een andere (switch) poort van de modem, gaf dit dit genoeg tijd zodat je eigen router een disconnect kon vaststellen en effectief een DHCP request triggerde?

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Experienced Meesterweter
Jij bent een pro! Ere-Krak Krak 2021 Krak 2022

Dit heb ik nog niet ervaren op mijn firewall (Palo Alto).  Ik krijg altijd een IPv4 adres op mijn WAN interface. Dus misschien toch eens kijken in de richting van een bug.

Waar ik soms wel issues zie (met elke type firewall dat ik getest heb) is met IPv6 prefix delegation.
Na een reboot (bijv bij een software upgrade van mijn firewall) vertikt de Telenet modem/router om een prefix uit te delen voor mijn LAN netwerk.
Ik moet dan ook de Telenet modem herstarten om dit weer werkende te krijgen.

Steven-E | Ere-Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
Arnie
Professional Allesweter

@Steven-E , dat probleem wat jij beschrijft met PD had ik in het verleden ook altijd, toen ik nog de CV8560E touer gebruikte.
Sinds ik de nieuwe Sagem Fast router heb (gekregen bij abonnements verandering naar Turbo internet), is dat probleem verdwenen.

Arnie | Krak
Steven-E
Experienced Meesterweter
Jij bent een pro! Ere-Krak Krak 2021 Krak 2022

@Arnie  schreef:

@Steven-E , dat probleem wat jij beschrijft met PD had ik in het verleden ook altijd, toen ik nog de CV8560E touer gebruikte.
Sinds ik de nieuwe Sagem Fast router heb (gekregen bij abonnements verandering naar Turbo internet), is dat probleem verdwenen.

@Arnie ah good to know! Ik heb idd nog de CV8560E router, want nog op coax hier.
Deze week is Wyre begonnen met de aanleg van fiber in de straat, dus zodra ik aansluitbaar ben, schakel ik ook over op Turbo Internet 🚀

Steven-E | Ere-Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
Arnie
Professional Allesweter

@Steven-E  Ik heb nog geen fiber. Zit nog op coax, maar wel met 2,5Gbps download / 100 Mbps upload...soms. Meestal iets minder snel.
hopelijk kan ik binnenkort ook nar fiber wisselen, om dan een nog snellere upload te hebben. Handig voor de cloud backups.

Arnie | Krak