Beantwoorden
BL1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Ethernet over coax

Hallo netweters

Binnenkort verhuis ik naar een grotere woning en wil ervoor zorgen dat mijn internetverbinding goed blijft op de zolderkamer. Vanwege de oude woning (en zijn elektrische bekabeling) is powerline niet mogelijk.

Er is echter wel een coax paneel (foto 1) in de kamer en na wat gezoek vond ik de MoCa apparatuur van Hirschmann die me hiervoor ideaal lijken.

Als ik echter naar de andere kant van de coax ga zoeken vindt ik enkel de bekabeling die uitkomt op de versterker van Telenet (zie foto 2).Er is geen ander paneel te vinden.

Kan ik achterhalen of dat diezelfde verbinding is? Zal de MoCa hier op werken of moet ik splitten om twee bekabeling te maken (zie foto 3)?

Hopelijk kan iemand me hierbij helpen.

1658057888090.jpg

1658057887011.jpg

1658057887539.jpg

0 Likes
3 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ethernet over coax

@BL1 je kan kiezen voor een kabeltester maar om 1 keer te gebruiken is dat een beetje duur 🙂 

Of je kan een tv die je hebt staan aansluiten en zien of er signaal doorkomt (via menu van je tv kan je dit meestal zien)

Als je die MoCa in huis hebt is het gewoon testen en zien of het werkt. 

https://www.kabelnl.nl/Instructievideo-Een-INCA-1G-coax-adapter-installeren

Er moet natuurlijk een coax kabel toekomen waar ook je internet aansluiting hebt.

De MoCa moet niet op de coax versterker of splitter aangesloten worden, zolang er een coax aansluiting is werkt dit al.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Ethernet over coax


@BL1  schreef:

Als ik echter naar de andere kant van de coax ga zoeken vindt ik enkel de bekabeling die uitkomt op de versterker van Telenet (zie foto 2).Er is geen ander paneel te vinden.

Kan ik achterhalen of dat diezelfde verbinding is?


In ieder geval is de bekabeling die uitkomt bij de Telenet NIU niet de kabel die van op zolder komt: Op foto 2 zie je:

  1. de bovenste kabel is de binnenkomende Telenet coax (met koppelstukje)
  2. de 2de (korte) coax is de verbinding naar de Telenet modem.

Je zal dus eerst op zoek moeten gaan waar die kabels naar de kamers uitkomen ...

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ethernet over coax

Je hoeft geen dure coax tester te kopen om te testen of de coax die onder vertrekt ook boven toekomt. Een eenvoudige multi-meter (met de mogelijkheid weerstand te meten) volstaat. Boven meter tussen kern en mantel meten, terwijl iemand beneden de matel met kern verbindt en weer los maakt.

Of je koppelt er even een 9V batterij aan, en meet aan het andere kabel uiteinde.

In oude huizen worden vaak ook nog buizen gebruikt. Misschien kun je een UTP/STP kabel trekken van onder naar boven? Dat is goedkoper, en eigenlijk een mooiere oplossing dan het gebruik van MoCa.

Zoals @flip1953 terecht opmerkt; de kabel beneden verbonden aan de NIU (RF aansluiting) zal waarschijnlijk de inkomende Telenet kabel zijn. Zie je nog los hangende coax kabels, die eventueel in aanmerking komen als zijnde de kabel naar de zolder?

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes