Beantwoorden
wouter_m
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Ethernet "cable unplugged" in één specifiek geval

Beste Netweters,

Ik heb op mijn appartement internet via een ethernetcontactdoos aan de muur. Ik heb geen toegang tot de modem: volgens de concierge beheert Telenet zelf het netwerk van het hele gebouw. Met andere toestellen heb ik geen problemen met ethernet, maar nu met een nieuwe laptop krijg ik steeds de melding 'cable unplugged', af en toe onderbroken door korte pogingen om verbinding te maken, die mislukken.

Het probleem ligt echter niet (volledig) bij die nieuwe laptop, want ethernetverbindingen buiten mijn appartement werken wel prima. Enkel de combinatie nieuwe laptop - appartement zorgt voor problemen.

Ik heb zelf al enkele stappen ondernomen:

  • nieuwe ethernetkabel gekocht
  • cat5 en cat6 ethernetkabels geprobeerd
  • drivers opnieuw geïnstalleerd
  • ipv6 uitgeschakeld

Het probleem stelt zich zowel op Windows als op Ubuntu. De netwerkadapter is een Intel I219-LM.

Alvast bedankt!

0 Likes
9 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5867
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ethernet "cable unplugged" in één specifiek geval

@wouter_m 

Je woont in een appartement maar je hebt geen toegang tot de modem ?  Ook in een appartement heb je een eigen modem normaal gezien. Heb trouwens ook nog nooit gezien of gehoord dat Telenet het netwerk beheert , je zou toch een eigen modem moeten hebben. Het enige wat ik mij dan kan bedenken is dat er rijgnet in het gebouw zit en dan heb je geen internet want dat is op rijgnet niet mogelijk. 

 

Dus de vraag is dan welke andere toestellen hebben geen probleem tot ethernet ? Heb je daar überhaupt iets van internet tot je beschikking ? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Ethernet "cable unplugged" in één specifiek geval


@wouter_m  schreef:

volgens de concierge beheert Telenet zelf het netwerk van het hele gebouw.


Dat heb ik nog nooit gehoord, dat Telenet een privé netwerk beheert.

 


@wouter_m  schreef:

Ik heb op mijn appartement internet via een ethernetcontactdoos aan de muur.

Met andere toestellen heb ik geen problemen met ethernet, maar nu met een nieuwe laptop krijg ik steeds de melding 'cable unplugged', af en toe onderbroken door korte pogingen om verbinding te maken, die mislukken.


Dit lijkt meer op een studentenkot installatie 😊.

Heel waarschijnlijk staat de modem ergens in de kelder, of in een technische ruimte

Vandaar gaat het naar de appartementen via ethernet en een aantal switchen.

 

Wat ik mij kan voorstellen, is dat er ergens onderweg een 100mbit switch zit, en jouw nieuwe laptop (vast) ingesteld staat op gigabit 🤔.

 

Oplossingen:

  1. steek eens een switch op de binnenkomende ethernet poort, en sluit daar jouw nieuwe laptop (en jouw andere toestellen) op aan.
  2. check de instellingen op jouw netwerkkaart, en stel deze "Snelheid en duplex" in op "automatisch onderhandelen", ofwel op "100 Mbps duplex".

Persoonlijk zou ik een eigen (WiFi) router/firewall aansluiten op deze ethernet poort, en al jouw apparaten dan op deze router verbinden. Want nu deel je één netwerk met jouw medebewoners, en hebben zij dus ook toegang tot jouw lokaal netwerk.

 

wouter_m
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Ethernet "cable unplugged" in één specifiek geval

Specifieker: er zijn enkele appartementen (waaronder het mijne) in een gebouw met voornamelijk studentenkoten. Er is geen modem in mijn appartement, enkel een ethernetcontactdoos. Verder is er ook nog een zwak wifi-signaal vanuit het access point op de gemeenschappelijke gang. 

Als ik mijn desktop-pc of iemand anders zijn laptop aan de ethernetcontactdoos hang, heb ik wel internet. Ik dacht dus zelf eerst dat het probleem in de laptop te zoeken was, maar ethernet doet het wel op kantoor bijvoorbeeld met diezelfde laptop.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Ethernet "cable unplugged" in één specifiek geval


@wouter_m  schreef:

Specifieker: er zijn enkele appartementen (waaronder het mijne) in een gebouw met voornamelijk studentenkoten. Er is geen modem in mijn appartement, enkel een ethernetcontactdoos.


Zoals ik dacht 😊

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Ethernet "cable unplugged" in één specifiek geval

Is dit een laptop van het werk en daar ingesteld?

Hebben ze deze ingesteld met een vast IP adres?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ethernet "cable unplugged" in één specifiek geval

Ik denk dat je niet verder moet zoeken of dat de contactdoos kapot of niet goed aangesloten is. Heb je al eens met een andere laptop geprobeerd? Als die ook problemen heeft moet je niet verder zoeken. Aansluitdoos openen en de draadjes opnieuw verbinden. Als die werkt kan je er dan ook een AP op aansluiten. Eventueel met een andere UTP kabel probereen? Blijkbaar wel al gedaan.

En ook het IPadres nakijken die op je laptop is ingesteld. Moet via DHCP zijn als je die op meerdere plaatsen gebruikt.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Ethernet "cable unplugged" in één specifiek geval


@wouter_m  schreef:

Specifieker: er zijn enkele appartementen (waaronder het mijne) in een gebouw met voornamelijk studentenkoten. Er is geen modem in mijn appartement, enkel een ethernetcontactdoos. Verder is er ook nog een zwak wifi-signaal vanuit het access point op de gemeenschappelijke gang. 

Als ik mijn desktop-pc of iemand anders zijn laptop aan de ethernetcontactdoos hang, heb ik wel internet. Ik dacht dus zelf eerst dat het probleem in de laptop te zoeken was, maar ethernet doet het wel op kantoor bijvoorbeeld met diezelfde laptop.


Laatste alinea zegt toch dat zijn aansluitdoos OK is.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ethernet "cable unplugged" in één specifiek geval

Klopt, dan is de gok van een vast ingesteld IP (dat niet conform is met het subnetmask in het gebouw maar dus wel op de werkvloer)) waarschijnlijk dichter bij de waarheid.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
wouter_m
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Ethernet "cable unplugged" in één specifiek geval

Ik heb nu een switch geplaatst, en nu werkt het ethernet prima. Hartelijk dank!