Beantwoorden
Pat91
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. A born reader! Twee handen vol!

Ethernetkabel voor tuinkamer

Ik wil vanaf de modem een ethernetkabel trekken naar de tuinkamer. Lengte max. 40 meter. De ethernetkabel komt in een wachtbuis waarin ook een aantal stroomkabels (max. 3) komen te liggen. Ik veronderstel dat ik best geen gewone UTP (cat. 6a) maar een S/FTP aankoop? Geeft die geen problemen met een RJ45-connector? Kies ik best een soepele of een stugge kabel (diameter wachtbuis fluctueert tussen gladde buis van 11 cm. en geribbelde buis van 6 cm)

 

0 Likes
7 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ethernetkabel voor tuinkamer

@Pat91 sftp is de beste oplossing omdat deze chielded is en minder last heeft van interferentie. Je kan best de uiteinden van de kabels even afplakken met tape voordat je deze door de buizen steekt. Zo maak je de connector van je kabel niet kapot. Een stugge kabel is gemakkelijker om door buizen te trekken maar het hoeft niet. De sftp connector is hetzelfde dan een gewone connector. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Pat91
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. A born reader! Twee handen vol!

Ethernetkabel voor tuinkamer

Is een sftp niet dikker en stugger dan een utp?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ethernetkabel voor tuinkamer


@Pat91  schreef:

Is een sftp niet dikker en stugger dan een utp?


Een beetje wel maar het zal toch veiliger zijn voor de werking omdat je aangeeft dat er ook electriciteitskabels door dezelfde buis gaan. Kwestie van interferentie te vermijden.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ethernetkabel voor tuinkamer

Misschien is aanhalen om geen misverstanden of miskopen te hebben: 

 

Er is een groot verschil tussen SFTP en STP.

  • SFTP is Secure File Transfer Protocol
  • STP is Shielded twisted Pair

Aangezien er sprake is van afscherming tegen E-interferentie vermoed ik dat men hier in dit topic dus eigenlijk STP bedoelt en niet SFTP. Dat is belangrijk omdat het andere connectors zijn.

 

Daarenboven, naast het feit dat een STP en een FTP (Foiled Twisted Pair) connector in wezen hetzelfde zijn, bestaan er ook FTP connectors die volledig uit kunststof bestaan. Die mag je dus niet gebruiken wanneer je met STP kabel werkt vermits er een metalen "shield" om de kabel zit en dat "shield" moet dus aangesloten worden op een eveneens metalen onderdeel aan de STP fiche.

 

In deze materie is het dus zeer belangrijk om de dingen bij de juiste naam te noemen; Beide bestaan, maar zijn iets heel verschillend.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ethernetkabel voor tuinkamer

@StefaanH  Eigenlijk moeten we spreken van S/FTP met een slash ertussen om misverstanden te voorkomen. Alles heeft te maken met de afscherming gaande van geen afscherming tot afscherming met folie van de aderparen tot afscherming van de aderparen en dan nog eens afscherming van het geheel van de 4 aderparen met folie en/of gevlochten afscherming. Hier is het misschien aangewezen om afgeschermde kabel te gebruiken om interferentie (en verstoring van het datasignaal) met de electriciteitskabels te voorkomen die in dezelfde buis lopen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pat91
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. A born reader! Twee handen vol!

Ethernetkabel voor tuinkamer

Begrijp ik het goed dat ik een STP-kabel nodig heb? Ik heb een aantal opzoekingen gedaan (https://www.kabelshop.nl/Value-Netwerkkabel-Cat6a-S-FTP-20-meter-Geel-21991939-i11389-t25086.html). Het product wordt omschreven als S/FTP en is geschikt voor "Dankzij deze netwerkkabel met RJ45 connectoren kun jij genieten van snel en stabiel internet. De kabel heeft een 100% koperen ader en is geschikt voor gigabitnetwerken. De aderparen en de mantel van dit exemplaar zijn extra beschermd tegen storingen door middel van folie". Is de omschrijving dan niet correct of kan ik die kabel wel gebruiken? (Ik heb - om te testen - een kabeltje besteld - LogiLink UTP-kabel Cat.6 S/FTP, 0.5m.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ethernetkabel voor tuinkamer

@Pat91Omschrijving is correct. En net zoals de kabel, die altijd uit 4 aderparen bestaat, dus in wezen altijd de zelfde basis, is RJ45 de basis van de connectoren. Al dan niet afgeschermd, al dan niet in metaal enz.

Moeten connectoren altijd afgeschermd zijn? Nee, in jouw geval. Je gebruikt enkel S-FTP om geen storing te hebben onderweg van de electriciteitskabels in dezelfde buis. De connectoren zullen waarschijnlijk ver genoeg van de electriciteit verwijderd zijn. En eigenlijk ben je het best om aan het uiteinde in uw tuinhuis gewoon die S-FTP aan te sluiten op een aansluitdoos. Type Niko of iets dergelijks.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes