Beantwoorden
Totoke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Extern verbinden naar server pc (ubuntu - ssh)

Hallo,

 

ik heb op zolder een server pc'tje gezet om de kinderen minecraft samen te laten spelen op een "gecontroleerde server".

Hiervoor gebruik ik Ubuntu, intern kunnen onze kinderen zonder problemen connecteren via het interne ip adres en bijhoorende poort. Echter wil ik graag de buren hun kinderen ook laten meespelen.

Ook zou ik graag van overal via SSH aan de server willen kunnen om eventueel te rebooten etc als we niet thuis zijn en er iets misgaat.

Nu heb ik verstaan dat ik hiervoor port forwarding moet doen via de telenet modem.

Kan iemand mij hiermee helpen? SSH bv zit op poort 22. Moet ik dan mijn interne ip adres naar de server pc invullen bij "192.168.0.X" (waarbij X het verdere interne ip adres vervolledigd)? "Beginpoort (extern)" op 22 zetten en "Eindpoort (extern)" op 23 (poorten mogen niet overlappen staat bij de uitleg van telenet?)? Of vul ik enkel de "Beginpoort (intern)" en "Eindpoort (intern)" in?

 

Graag wat hulp indien mogelijk, het is wat verwarrend allemaal voor een beginnende netwerk-noob 🙂

Dank u wel!

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Extern verbinden naar server pc (ubuntu - ssh)

@Totoke  Hopelijk heb je de server een vast IPadres gegeven in de range tussen 192.168.0.10 tot .99. Met subnetmask 255.255.255.0 en default gateway 192.168.0.1 en DNS servers naar keuze. Dit om bij stroomuitval te vermijden dat uw server plots een ander adres krijgt.

Dan stel je in op "mijn Telenet"

Ipadres van de server 192.168.0.X

Externe beginpoort: 10000

Externe eindpoort: 10000

Interne beginpoort: 22

Interne eindpoort: wordt automatisch ingevuld.

Protocol: beiden

Aktief

Connectie maken van buitenaf voor deze SSH verbinding gebeurt via publiekipadres:10000 die zal doorverbonden worden naar uw server. Of als je een DDNS adres hebt naam.ddnsserver.com:10000

Maar dat is enkel voor SSH en niet om de buren te laten meespelen. Daarvoor zal je (een) andere poort(en) moeten forwarden afhankelijk van welke spelserver je geïnstalleerd hebt.

Nog een woordje uitleg over die poortswitch van 10000 naar 22.

10000 is vooreerst een willekeurige poort je kan eigenlijk eender wat kiezen die nog vrij is bij jou tussen bvb 10000 en 65000.

Poort 22 is een geliefkoosd doelwit voor hackers. Dus niet rechtstreeks gebruiken.

Uw punliek IPadres vind je via https://whatismyipaddress.com/ 

DDNS providers: Noip.com, dynddns, duckddns en nog veel andere die je een gratis account kunnen aanbieden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Extern verbinden naar server pc (ubuntu - ssh)

Inderdaad om remote toegang via SSH te gebruiken is het nodig port-forwarding te doen naar het bewuste IP adres van de server voor port 22 TCP (begin-poort =22, eind-poort=22).

Je kunt er voor kiezen dit naar buiten aan te bieden als 22, maar bijvoorbeeld ook als 9022 of iets dergelijks, om het voor eventuele hackers iets moeilijker te maken.

 

Minecraft vereist forwarding van port 25565, TCP.

 

Als je het niet al gedaan hebt, misschien het beste ook gelijk ddns opzetten, zodat je een naam toekent aan dit dynamische adres. Mocht het dan eens het IP adres veranderen blijft je server nog steeds via de naam bereikbaar.

Ik gebruik https://freedns.afraid.org/

Je hebt geen client software nodig. Een wget of curl volstaat om een periodieke update te doen (ik heb gekozen voor een update elke 5 minuten, via crontab).


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Extern verbinden naar server pc (ubuntu - ssh)

Twee meer of minder overeenstemmende antwoorden. 🙂

Om je netwerk niet breder open te stellen dan nodig geef ik er de voorkeur aan het protocol te configureren ipv beide te selecteren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Totoke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Extern verbinden naar server pc (ubuntu - ssh)

Top, bedankt!

 

Ik weet weer wat doen vanavond 😉

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Extern verbinden naar server pc (ubuntu - ssh)

@Arnie  We geven gelijklopende antwoorden. Het verwondert mij alleen dat er meestal gebruik wordt gemaakt van poorten beneden de 9999, terwijl er 65536  poorten zijn. Dat ik beide protocollen aanzet kan op zich geen kwaad denk ik. Paswoorden en logins zullen belangrijker zijn.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes