Extern verbinden naar server pc (ubuntu - ssh)
Hallo,
ik heb op zolder een server pc'tje gezet om de kinderen minecraft samen te laten spelen op een "gecontroleerde server".
Hiervoor gebruik ik Ubuntu, intern kunnen onze kinderen zonder problemen connecteren via het interne ip adres en bijhoorende poort. Echter wil ik graag de buren hun kinderen ook laten meespelen.
Ook zou ik graag van overal via SSH aan de server willen kunnen om eventueel te rebooten etc als we niet thuis zijn en er iets misgaat.
Nu heb ik verstaan dat ik hiervoor port forwarding moet doen via de telenet modem.
Kan iemand mij hiermee helpen? SSH bv zit op poort 22. Moet ik dan mijn interne ip adres naar de server pc invullen bij "192.168.0.X" (waarbij X het verdere interne ip adres vervolledigd)? "Beginpoort (extern)" op 22 zetten en "Eindpoort (extern)" op 23 (poorten mogen niet overlappen staat bij de uitleg van telenet?)? Of vul ik enkel de "Beginpoort (intern)" en "Eindpoort (intern)" in?
Graag wat hulp indien mogelijk, het is wat verwarrend allemaal voor een beginnende netwerk-noob 🙂
Dank u wel!
- Labels:
-
portforwarding