24748
netweters
|
152291
antwoorden
|
20688
vragen
|
Ik heb een externe harde schijf van een laptop die twee partities bevat: 'deel 1 - fat32 - 53.1 GB' en 'deel 2 - NTFS - 53.6 GB'.
Ik wil die schijf gebruiken als backup van mijn bestanden en dan is één geheel beter dan twee delen.
Hoe begin ik daaraan?
En wat met FAT32 en/of NTFS?
De schijf zal gebruikt worden bij een pc met windows 10 en laptop met windows 11.
Titel gewijzigd door Laurence (mod) | Vorige titel: Externe HDD met twee partities naar één partitie
Opgelost! Ga naar oplossing.
@toontje Je kunt de HDD extern op je pc of laptop aansluiten en de partities aanpassen met de Windows Schijfbeheerder (diskmanagement), of je kunt een gratis partition manager gebruiken om de partities te beheren.: https://nl.easeus.com/partition-manager/partition-master-free.html
Hiermee kan je HDD waar nu 2 volumes opstaan, veranderen naar 1 groot volume. Ik zou zeker NTFS nemen ipv Fat32 als bestandssysteem.
Het FAT32-bestandssysteem kan individuele bestanden van maximaal 4 GB opslaan, terwijl het NTFS ook bestanden kan opslaan die groter zijn dan 4 GB. Het NFTS-bestandssysteem gebruikt een groter deel van de schijf en beheert schrijfruimte efficiënter dan FAT32.
Start > Run > diskmgmt.msc (enter)
Je zal een overzicht zien van de verschillende harde schijven. Rechtsklik op een partitie van de externe harde schijf > Volume verwijderen, hetzelfde met de andere partitie. Dan rechtsklik > Nieuw volume (oid) primaire partitie en formatteren als NTFS.
Maak dat je 200% zeker bent dat het de externe harde schijf is!
(Het is toch de bedoeling dat alles weg is wat op die externe hdd staat?)
Als je niet van plan bent later naar Apple (Imac) over te schakelen
is Ntfs beter grotere files downloaden.
Fat 32 wordt gebruikt Apple max 4gb groote file download.
Ik zou beide partities behouden en een extrene hd kopen.
Er zijn geen plannen om naar Apple te gaan.
Het is de bedoeling om deze harde schijf die uit een laptop komt als externe hdd te gebruiken.
bekijk eens of je de niet gewenst e partitie gewoon kunt formateren.
Ik kan elke partitie apart formatteren maar dan blijven er (waarschijnlijk) nog steeds twee partities en dat is dus niet de bedoeling.
@toontje schreef:Ik kan elke partitie apart formatteren maar dan blijven er (waarschijnlijk) nog steeds twee partities en dat is dus niet de bedoeling.
Zo had ik het ook al begrepen. Gewoon alletwee verwijderen, nieuwe partitie aanmaken en formatteren naar NTFS.
Ik heb dit stappenplan gevolgd:
'Start > Run > diskmgmt.msc (enter). Je zal een overzicht zien van de verschillende harde schijven. Rechtsklik op een partitie van de externe harde schijf > Volume verwijderen, hetzelfde met de andere partitie.'
En tot zover ging het goed maar het vervolg: 'Dan rechtsklik > Nieuw volume (oid) primaire partitie en formatteren als NTFS.' lukt niet want de schijf staat na twee keer 'volume verwijderen' niet meer bij schijfbeheer en ook via Verkenner is ze niet te zien maar als ik ze dan wil verwijderen staat er wel 'RTL9201 uitwerpen'.
Wat is er fout gelopen?
De schijf is normaal gezien gewoon te zien onder Schijfbeheer. Verkenner "ziet" die niet, omdat die partities verwijderd zijn. De schijf is te herkennen aan de zwarte balk zoals ook te zien in deze YT video.
Dank voor alle reacties. Het probleem is opgelost.