Beantwoorden
Ex-Netweter

Extra router op modem only

Even een situatieschets: op een sateliet kantoor van mijn werkgever komt telenet binnen.
Telenet heeft hier een Modem Only installatie. hierachter hangt Router van werkgever die bedrijfsnetwerk beheert en dan verdeelt.
Het probleem is dat we voor sommige toepassingen niet via bedrijfsnetwerk kunnen passeren omdat dit te hard afgeschermd is.

We zouden dus een extra, 'vrij', netwerk willen maken.

Kan ik achter deze modem only een switch zetten en dan met een simpele 'huis-tuin-keuken' router een extra netwerk maken?
Ik vermoed van wel maar ik weet niet goed hoe ik die router dan moet instellen. Op DHCP doet hij in ieder geval niet zoveel.
iemand ervaringen/tips?

0 Likes
6 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

@Ex-Netweter 

Ja, dat zou perfect moeten lukken. Los van de vraag natuurlijk of het mag van de baas, maar dat is uiteraard uw eigen verantwoordelijkheid.

Als DHCP niks geeft, kijk dan eens in de settings of dat wel aan staat. Wie weet is die router toevallig (of niet) geconfigureerd in bridge mode om als AP te kunnen dienen ... Ook met een huis- tuin- en keukenrouter moet je wel weten wat je doet en een basiskennis van routers hebben hé ...

Tussen haakjes, is het de bedoeling dat op dat "vrije" netwerk aparte toestellen aangesloten worden? Want één en dezelfde PC op twee netwerken aansluiten, dat is niet zo simpel en om te beginnen moeten er dan al twee netwerkkaarten insteken ... Bovendien, als het bedrijfsnetwerk zo streng beveiligd is, dan is het zeker geen goed idee om eenzelfde machine ook aan een "vrij" netwerk te koppelen ...

StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter

Settings had ik al bekeken en stond wel degelijk op DHCP dus niet als AP ofzo.

het is inderdaad andere apparaten te gebruiken dus niet 1 apparaat met 2 netwerken...

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

@Ex-Netweter 

Hoe heb je vastgesteld dat DHCP niet werkt? Met één machine of met meerdere? Vermits je in de settings kan van de router is de verbinding alleszins al OK.

Wat voor een router is het? Merk & type? Heb je misschien op uw PC waarmee je verbindt zelf een IP adres vastgelegd in de netwerksettings ipv "automatisch"?

StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

@Ex-Netweter  het moet kunnen vermits de werkgever het internet zelf blokkeerd. Ook kan het perfect zijn dat de router werkt van de firma met vaste ip adressen . Moest dat het geval zijn dan zou ik niet te veel instellingen aanpassen . 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Een mogelijkheid is dat je na de modem only een switch hangt. Vandaar uit naar de huidige router en naar een aparte huis/tuin/keuken router maar met goede Wifi. Zo mogelijk redelijk centraal geplaatst. Het een en ander moet natuurlijk fysiek mogelijk zijn qua locatie.

In een of meer PC's steek je dan zo'n Wifi dongeltje en dan kan je via de Wifi op het niet door de firewall afgeschermde netwerk geraken.

In de zaak waar ik gewerkt heb hadden we zelfs 2 Telenetabonnementen. Eentje met modem only en eentje met de HGW. Het eerste netwerk werd enkel gebruikt voor de zakelijke toepassingen, kassa's, facturatie enz.. Het andere voor alles dat met TV, audio, video enz. te maken had. Daarom hadden enkele PC's een wifi dongle zodat we op beide netwerken konden geraken.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Het voorstel van @igvfer  is technisch mogelijk, maar zoals is zoald @StefaanH  aanhaalt helemaal niet aanbevolen.

Ik weet niet en hoef het ook nien te weten wat je met dar tweede netwerk gaat doen. De beveiliging is maar zo sterk als de zwakste schakel.

Voor je dat doet zou je best een schriftelij toelating hebben van je baas. 

Stel dat er wat misloopt en het bedrijfsnetwerk ligt plat, zou een reden kunnen zijn voor ontslag wegens dringende reden met bovendien het risico van een eis tot schadevergoeding.

Heel deze reactie heeft betrekking tot het verbinden van één computer met beide netwerken.

0 Likes