Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Hello ,

Ik ondervind het volgende probleem. Op de home pagina van mijn nieuwe website Meisje uit het Noorden staat op de index.htm pagina onderaan bij de afgebeelde drukknop pag 2, pag 3 en page 4 in rode letters. Ik heb zowel pag 3 en pag 4 voorzien van een hyperlinck met index 3.html en index 4.html.

pag 2 heeft ook een hyperlinck met index 2.html en heeft geen problemen. Maar als ik op pag 3 of pag 4 klik komt er "Not Found".

In FileZilla staat zowel in de linkerkolom(intern) als in de rechterkolom(extern) de index 3.html en de index 4.html .

Wat is er aan de hand? Kan iemand dit oplossen voor mij?de netweters 25 8 febr 2021.pngde netweters  45 8 febr 2021.png

grtz,

gigi 

 

Titel gewijzigd door Jolien5 (mod) | Vorige titel: Not Found

0 Likes
92 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi  Ik zie voor pagina 2 staan .../index2.html en dat werkt. Voor pagina 3 zie ik staan .../index.htm3.html, dus dat is al een verkeerde syntax (op zijn minst) en voor pagina 4 zie ik .../index 4.html waarbij tussen index en 4 een spatie staat. Ofwel is die spatie er teveel aan, maar als ik die weglaat klopt het ook niet, ofwel klopt je benaming van de pagina niet.

Mijn werkwijze is altijd pagina's maken, controleren of de URL klopt en dan achteraf de links toevoegen door copy paste. Altijd juist.

Net nog geprobeerd, ..../index 3.html werkt wel.

Nog een goede raad. laat een aantal pixels spatie tussen afbeeldingen en tekst. Mooier voor de layout.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Bedankt voor uw reactie.

Ik begrijp niet dat het bij u wel lukt om index%203.html wel goed op te slaan, terwijl als ik op de index.htm pagina met de rechtermuis op "Inspekteren" klik en dan met Edit HTML de url verde netweters 30  8 febr 2021.pngander in index%203.html deze niet blijft staan als ik de broncode afsluit. Want als ik daarna terug met de rechtermuis knop in de context voor Inspekteren kies zie ik terug de vorige url staan dus index.html%203html pag 3

Wat bedoel je met copy en paste? Als ik klik op pag3  en dan kies voor hyperlink dan kan ik toch index3.html invullen, of schrijf je eerst index3.html op jouw kladblok en kopieer je dit en plak je dit in <a href="

Graag uw antwoord hierover?

grtz,

gigi

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi  Ik vrees dat je het daar niet zult kunnen veranderen. Je kan het niet opslaan. Je kan het wel testen. Veranderen moet je via het programma dat je gebruikt. Anders zou iedereen zomaar je pagina kunnen aanpassen.

Ik werk eigenlijk op een extra breed scherm. Ene zijde de webbrowser andere zijde het programma waarmee je uw pagina's maakt. Als je een pagina hebt gemaakt en geupload hebt kan je die al eens openen met de juiste url. Werkt die kopieer dan de URL (selecteren en CTRL+C) en plak die op de plaats waar je uw link wil zetten in plaats van die opnieuw in te tikken. Je moet dan wel die pagina met de link opnieuw uploaden natuurlijk.

Daarom ook mijn raad, schaf u webruimte aan bij een webhoster, installeer Wordpress, kies een layout die je aanstaat en begin je webpagina's te bouwen. Dan ben je van al dat gedoe met die UTF8 vanaf. En eigenlijk maakt het niet uit of bestandsnamen in het Cyrillisch staan of niet als de bijhorende uitleg maar correct is. Iemand van ginderachter die de afbeelding of het liedje wil opslaan kan er zijn eigen naam aan geven al of niet in het Cyrillisch.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi 

Er is geen enkele reden om aan spaties vat te houden in url's. Je kan beter een onderlijningsteken gebruiken. Je hebt op elke pagina hiervan een voorbeeld. Bekijk de adresbalk eens: instellingen_software_en_hardware is even duidelijk als al deze woorden met een spatie.  Dit is trouwens de meest gebruikte methode.

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Ik vrees dat je het daar niet zult kunnen veranderen. Je kan het niet opslaan. Je kan het wel testen. Veranderen moet je via het programma dat je gebruikt. Anders zou iedereen zomaar je pagina kunnen aanpassen.

 

Daar heb je 100% gelijk in.

 

Wat ik dan weer niet versta is dat je op de index.html page door op de rechtse muisknop te klikken en in de context te kiezen voor Inspecteren je dan wel opties krijgt om de broncode te wijzigen met Edit html,Add attribute,enz 

 

Wat is hier dan de bedoeling van als je iets kunt wijzigen en daarna niet kunt opslaan?

 

Maar vermits de index2.html wel correct werkt en de pag 3 en pag 4 url's ook voorheen goed werkten, blijf ik verder zoeken om het goed te krijgen. Als amateur en leek ben ik heel goed door u al geholpen.

Maar als ik een nieuwe muziek compositie maak is dat ook met met aanpassingen aan de basis, tot het geheel goed klinkt en aan alle voorwaarden voldoet.

 

Dankzij janne man heb ik reeds veel opgestoken over de werking van encoding met UTF-8,en heb ik ook een veel beter inzicht gekregen in de opmaak van een broncode. Je kunt maar iets bijleren als je er de moeite wit voor op brengen, en dat is ook mijn bedoeling om stap voor stap een goed resultaat te behalen.

Dankzij u en janne man heb ik veel vorderingen gemaakt als leek in de kennis over de werking van webpagina's en hun broncode toepassingen.

 

Ook de opbouw van ASCII ontstaan uit de werking van morse code ,telegrafie en printer technologie en daarop de ontwikkeling door IBM computers van de ASCII encoding is heel interessant op mij over gekomen.

 

De tabellen van zowel de standaard ASCII (128 characters) en de extend ASCII(255 tekens) codes die gebruikt worden om alle talen van de wereld te kunnen converteren, het was een onbekende wereld tot nu toe voor mij.

 

Het spreekwoord: je bent nooit oud genoeg om nog bij te leren is heel juist. Mijn vorige website gemaakt met Frontpage heeft vele jaren op de Telenet webruimte gestaan.

 

Toen heb ik ook met behulp van tijdschriften over het ontwerpen van een website als artikels op het internet mijn website gecreëerd. De ontwikkeling van  de huidige blogs en Wordpress die je kunt hosten kent een groot succes.

Maar de keuze om gebruik te maken van sjablonen en zelf niets creatief te ontwerpen is niet aan mij besteed. 

grtz,

gigi   

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi  Zoals ik reeds gezegd heb, uw linken staan niet juist. Ofwel zijn je webpagina's niet correct genoemd. Vermijd in elk geval webpagina's met de naam index erin want dat is een van de meest gebruikte automatische startpagina's. Vermijd ook spaties in URL's. Zo voorkom je fouten in het overnemen.

Uw link verwijst naar http://users.telenet.be/gilbert.van.rumst/index.htm%203.html. Pas dit gewoon aan naar users.telenet.be/gilbert.van.rumst/index 3.html en het zal werken. En dit werkt ook niet: users.telenet.be/gilbert.van.rumst/index 4.html maar hier vermoed ik dat de pagina niet juist is genoemd.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

de netweters   100 9 febr 2021.pngNogmaals dank.

Het is een rare bedoening met die url's voor pag 3 en pag4. Ik heb ook gedaan wat je me aanraadde, maar na het sluiten en opnieuw openen staan dezelfde url"s die niet werken er weer.

 

Daarom ga ik een nieuwe index of home pagina maken.

 

Maar ik heb een vraagje: Als ik in mijn map Documenten op het bestand index.htm klik komt niet de originele webpagina maar een blok tekst te voorschijn.

Waarom verschijnt de index.htm webpagina niet ?

grtz,

gigi

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website


@gigi  schreef:

Als ik in mijn map Documenten op het bestand index.htm klik komt niet de originele webpagina maar een blok tekst te voorschijn.

Waarom verschijnt de index.htm webpagina niet ?


Je hebt dat document geopend als tekstdocument en niet als webpagina.

Met Windows 10: als je niet de linker muisknop gebruikt, maar de één keer klikt met de rechtse muisknop op het bestand in verkenner, krijg je een menuutje. Kies dan Openen met. Vervolgens kies je een webbrowser.

 

Normaal zou in je instllingen onder Apps, Standaard Apps, vervolgens een klein beetje naar keuze (bekijk wat jou het best past) Standaard-apps per bestandstype of Standaard-apps per protocol of Standaard-apps per app.  Dan kan je opgeven met wat een document type .html standaard moet geopend worden.

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Ik heb de oorspronkelijke cyrillische naam van de foto hernoemt naar добро met de code characters van html. 
En daarna de optie internet explorer in de contextext menu van de rechtermuisknop gekozen, waardoor de foto in de browser verscheen met de html code.
Ik heb een website gevonden waar de unicode wordt geconverteerd naar de html code
dus de cyrillische characters zijn omgezet naar de westerse html code,waardoor de foto zichtbaar is in de browser.

Ik heb de oorspronkelijke cyrillische naam van de foto hernoemt naar добро met de code characters van html.


En daarna de optie internet explorer in de contextext menu van de rechtermuisknop gekozen, waardoor de foto in de browser verscheen met de html code.


Ik heb een website gevonden waar de unicode wordt geconverteerd naar de html code
dus de cyrillische characters zijn omgezet naar de westerse html code,waardoor de foto zichtbaar is in de browser.

 

de netweters  57 11 febr 2021.png

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi 

Met de methode die ik beschreven heb in de andere draad, kan je de Cyrillische tekst terug krijgen in de adresbalk.  In het voorbeeld in MijnZandbakje op users.telenet.be kan je dat zien. Dezelfde foto met een Cyrillische tekst of met andere tekens.

Ga naar user.telenet.be/MijnZandbakje en klik op foto.htm wat zie dan in de adresbalk?

Ga een stap terug en klik nu op foto, klik vervolgens naar LinkNaarFoto.htm, klik nu op de link naar Добро   Wat zie je nu in de adresbalk?

Derde test klik op de enige afbeelding Добро.png (ik ben niet zeker of deze tekst blijft staan, daarom hieronder de afbeelding:

janne_man_0-1613122569951.png

Wat krijg je nu in de adresbalk?

In de eerste twee gevallen zie je Добро in het derde geval zie je hetzelfde als bij jouw afbeelding.

Wat is het verschil? In de twee eerste gevallen is in de html UTF-8 vermeld als codering. In het derde geval niet.

Hetgeen je gedaan heb is juist, je moet enkel de codering op UTF-8 zetten.

 

Probeer eens om Edge te gebruiken in de plaats van het volledig verouderde Internet Explorer en doe daar deze testen opnieuw.

 

 

 

 

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website


Wat krijg je nu in de adresbalk?
Hier zie je dat in de code veranderd is van Добро.png naar 0-1613122569951.png


De code 0-1613122569951.png is zeker geen utf-8 codering, want deze code Добро.png kwam op mijn pagina in frontpage ,dus als utf-8 codering en een bewijs dat frontpage geen utf-8 code kan omzetten in gewone cyrillische characters dus russische letters.


Volgens hetgeen ik begrijp werk je steeds met de adresbalk in de browser.


Als ik op mijn foto met de cyrillische naam die opgeslagen is klik met de rechtermuis en in de context kies voor internet explorer dan verschijnt deze foto met cyrillische tekst ook in de browser.

 

Microsoft edge of internet explorer, het zijn browsers en niet mijn webpagina op mijn ex-website Meisje uit het Noorden. Pas als de foto met cyrillische tekst op de webpagina staat op mijn website, dan is het in orde, dus niet in de 2 browsers.


De foto wordt door FileZilla verstuurd en dus gebruikt deze internet explorer of microsoft edge om mijn url: users.telenet.be/naam te versturen en te plaatsen op mijn webpagina en niet in de adresbalk van de browser.


Het is dus enkel nuttig als men een website heeft op het internet bij users.telenet.be/naam en werkt met de tool FileZilla als ftp en Microsoft Expression Web 4, om te proberen deze foto met cyrillische tekst te plaatsen op een webpagina van de website.


Alle andere vergelijkingen zijn interessant om te testen en uit te proberen, maar verhelpen niet aan mijn probleem.


Zolang men niet zeker weet of Telenet op de server waar de gratis webruimte op staat ook utf-8 codering kan verwerken, blijft men in het onzekere tasten.


Ik twijfel zeer of deze beperking ook van toepassing is bij de betaalde business abonnementen en de Wordpress abonnementen die nu worden aangeboden.


Conclussie: dus als je op de webpagina van jouw website die is gemaakt met behulp van Microsoft Express Web 4 en File Zilla, kunt aantonen dat daar een foto met cyrillische characters op staat en hoe je dat hebt klaar gespeeld ben ik geholpen.
grtz,
gigi

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi 

Het is moeilijk om uit te leggen, maar de bits die de naam Добро gecodeerd in Latin 1 (pc 1252) weergeven zijn exact dezelfde als de bits van de Cyrillische naam gecodeerd in Unicode (pc 65001) weergeven. In beide gevallen is dat hexadecimaal d0 94 d0 be d0 b1 d1 80. De betekenis die aan deze hexadecimale getallen gegeven wordt hangt volledig af van de de wijze waarop je ze bekijkt.  Bij wijze van spreken dat hangt af van de bril die je opzet.

De webruimte van de Netweterss volgt Unicode. Daardoor is hier Добро verschillend van  Добро omdat ze beiden in eenzelfde interpretatietabel zitten. 

Je moet dus voor een stuk abstractie maken van hetgeen je ziet, maar trachten te zien wat er achter verstopt zit.

 

Hoe een browser de tekst van een webpagina gaat weergeven, hangt af van de inhoud (zie hier) . Als uw browser de optie heeft om het tekenset te kiezen (indien niet installeer de extensie Charset), dan zie je een andere weergave als je een andere codering kiest.

 

Voor MijnZandbakje heb ik enkel een editor (Notepad++) gebruikt, de naam van de foto heb ik gewoon veranderd door de decimale waarden van de hexadecimale tekens in de cmd rename opdacht in te geven met de Alt toets ingedrukt en  een voorloop nul om viercijferige getallen te hebben (resulteert in 1252 interpretatie).

Als jij nu een webruimte gevonden hebt waarbij je wel utf-8 bestandsnamen in de webruimte kan plaatsen, dan is heel die gymnastiek via page code 1252 overbodig.

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Thanks voor de aanvullende uitleg.

ANSI staat voor Windows cp 1252 en wordt meestal gebruikt door Noord-Amerika en West-Europa.

(geen cyrillische characters)

 

Kunnen wel geconverteerd worden backwards naar UTF-8 .
Deze Добро ansi characters worden niet verzonden door FileZilla , FileZilla verzend alleen utf-8 characters.


2.For Notepad++, navigate to Settings > Preferences > New Document/Default/Directory and set Encoding to UTF-8.
Misschien kun je hier iets mee doen in notepad++?


In Windows 10 kun je UTF-8 instellen in Configuratiescherm: typ in het vak search regio- klik op land/regio- klik op de de tab Beheer- klik op Systeemlandinstelling.


Huidige systeemlandinstelling : Nederlands(België)


Béta Gebruik Unicode utf-8 voor wereldwijde taalondersteuning
Hier kun je een vinkje plaatsen als je utf-8 verkiest.

grtz,

gigipiepcomp.nl  14 febr 2021.pngpiepcomp.nl 2   14 febr 2021.png

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi 

Uw oorspronkelijke vraag kwam neer op: hoe zet ik een bestand (foto) met een Cyrillische naam over op users.telenet.be.

Het concrete probleem:  het lukt niet om met FileZila een foto met Cyrillische tekens over te brengen naar de eigen webruimte op users.telenet.be

De foutmelding in FileZila:

janne_man_0-1613286861404.png

 

Andere vaststellingen: intern werkt Windows 10 met UTF-8. Bij het ontwerp van Webruimte as oorspronkelijk enkel een 7-bits codering voorzien, later werd dit aangepast naar 8 bits codering ISO 8859, ook gekend onder de naam Latin 1. Deze codering van Latin 1 en van Windows 1252 zijn grotendeels identiek. In Latin 1 zijn er geen tekens voorzien vanaf x'80' tot x'9F' (128 tot 159), terwijl Windows 1252 daar wel tekens heeft. In vorige versies van Windows werd intern Windows 1252 gebruikt.

 

Met ander gepruts werd vastgesteld dat FileZila melde dat users.telenet.be geen UTF-8 aanvaard.

 

Het probleem is dus kan men een betand overbrengen waarbij het eindresultaat de juiste binaire naam heeft. Men moet immers een onderscheid maken tussen hetgeen men ziet en hetgeen er effectief binair staat.

 

Vermits het FTP programma een vertaling doet van de bestandsnamen van UTF-8 naar Latin 1 of 1252 (het blijkt 1252 te zijn), dacht ik als er nu eerst een extra vertaling gedaan wordt (negatie van de negatie) dan moet dat op zijn poten vallen.

Op deze pagina kan men het volgende lezen: For instance, the combination Alt+163 would result in ú (Latin letter u with acute accent) which is at 163 in the OEM code page of CP437 or CP850, while Alt+0163 yields the character £ (symbol for the pound sterling) which is at 163 in CP1252.

Een UTF-8 codering bestaat uit 1 tot 4 (of is het ondertussen 5?) 8 bits tekens. UTF-8 gebruikt 1 byte als het een ASCII teken is (decimale waarde kleiner dan 128). In het andere geval heeft elke byte van UTF-8 een decimale waarde groter dan 127. Dit wil zeggen dat elke byte van een meer-bytes codering van UTF-8 kan weergegeven worden met een Latin 1 teken.

Het utf-8teken Д bezet 2 bytes met de decimale waarden  208 en 148, dit zijn in latin 1 de tekens Ð en ”.

Ik verander de naam van het bestand, dat heb ik gedaan met de rename (ren) opdracht in cmd. Voor Д  voerde ik ALT+0208 en ALT+0148 in. Deze twee Latin 1 tekens kreeg ik dus te zien. Ik deed eenzelfde verwerking voor de vier andere tekens. Uiteraard is intern in Windows deze naam niet meer hetzelfde als de oorspronkelijke. Intern wordt dit Latin 1 vertaald naar UTF-8.

Als ik nu dat bestand overbreng met FileZila lukt dat. Elk UTF-8 teken uit deze naam kan FileZila immers vertalen naar een Latin 1 waardoor er geen foutmelding komt. Deze vertaling resulteerd opnieuw voor de decimale waarden 208 en 148 voor Д.

Het enige wat je dan nog moet doen is wat @igvfer al eens geschreven heeft: in je metat content het characterset UTF-8 opgeven. Je krijgt dan alles mooi te zien in het Cyrillische op user.telent.be.

 

Als je nu naar een andere leverancier van webruimte gaat, en deze laat toe om rechtstreeks UTF-8 bestandsnamen over te brengen, is deze vertaalslag niet alleen overbodig maan zal die een verkeerd resultaat geven.

0 Likes