Beantwoorden
Jasper_W
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Game disconnects tijdens ESO

Hallo,

Ik ben recent verhuisd en heb ik de ‘nieuwe’ F@ST3896LG-TN modem ontvangen. Deze is reeds 1,5 maanden in gebruik zonder merkbare problemen tot recent. Sinds kort ben ik terug een MMO game beginnen spelen (The Elder Scrolls Online). In deze game krijg ik op willekeurige momenten disconnects, praktisch identiek aan het probleem dat ‘TatsOn’ beschreef maar dan in de game Guildwars 2 (zijn post hier: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Game-disconnects-tijdens-Guildwars-2/m-p/... (Ik heb wel amper tot geen packetloss)). Discord en andere apps blijven werken, het is enkel de game die merkbare disconnects ondervindt. De disconnects treden op willekeurige momenten op (kan na enkele minuten, tot om de paar uur). Ik speel voornamelijk via wifi (via onboard Wifi 6 kaart) maar via kabel komt dit probleem ook voor. Waar ik voordien woonde (andere modem), had ik zowel via wifi als kabel nooit problemen.

Na wat research op o.a. de game-forums blijkt dat redelijk wat medegamers uit Nederland (Ziggo-klanten) ditzelfde probleem ervaren (zowel via kabel als via wifi). Zij hebben toen samen met de support-afdeling van de game heel wat trouble-shooting uitgevoerd om tot de conclusie te komen dat het niet aan de game-client en/of -servers ligt, maar dat om één of andere reden alsnog disconnects plaatsvinden. M.a.w. hardware en/of netwerk v.d. gamers.

Heel toevallig gebruiken zij de Sagemcom F3896LG-ZG (Ziggo-variant v.d. Telenet F@AST3896LG-TN) modem. Blijkt dat bij hun de problemen van start gingen bij een softwareupdate van de modem (naar v. LG-RDK_5.7.36-2210.4). Dit is uitgebreid uitgedokterd op de community-forum van Ziggo: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Internetsessies-verbreken-onverwacht-sinds-Sagemcom-firmware/.... Gezien de hardware en software van Ziggo & Telenet meestal overeen komt, lijkt de kans me reëel dat dit hetzelfde probleem is?

Zoals in de post vanop Ziggo beschreven staat kan het probleem opgelost worden door de firmware te downgraden naar de vorige versie of te upgraden naar de betaversie.

Kan ik ergens terugvinden welke firmware op de Telenet modem geïnstalleerd is en kan deze evt. terug gedowngrade of al geupgrade worden? Kan en zou Telenet op vraag de firmware op de modem kunnen downgraden of reeds upgraden zoals Ziggo doet?

Alternatieve oplossing is de modem in bridgemodus plaatsen in combinatie met een wifi6 router. Gezien Telenet niet toe laat om de F@ST3896LG-TN in bridgemodus te plaatsen zou dit dus willen zeggen dat ik mijn F@ST3896LG-TN moet inwisselen voor een CV8560E en dan zelf bijkomend een router voorzien.... Ik vind het persoonlijk niet de opdracht van de particulier om zelf bijkomend een wifi6 router te voorzien als in het Telenet-center deze functionaliteit aangeboden werd.

Alvast bedankt voor de feedback.

0 Likes
21 reacties
StephenH
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dag van de Chocolade Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Game disconnects tijdens ESO

Even een update, dankzij @Suzy heeft men bij telenet mijn modem voorzien van de nodige firmware, sindsdien alle problemen opgelost.

geen disconnects meer in online gaming of bij vpn verbindingen.

Thx again 🙂

Sever
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Dag van de Chocolade Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten?

Game disconnects tijdens ESO

Beste, ik heb een soortgelijks probleem wat tot op heden nog niet opgelost is geraakt. Mag ik vragen wat Suzy gedaan heeft om het in orde te maken? ik las firmware aanpassen? maar dit kan niet door de klant zelf gedaan worden veronderstel ik ? 

 

mvg. 

0 Likes
StephenH
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dag van de Chocolade Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Game disconnects tijdens ESO

Hoi,
Je kan dit zelf niet aanpassen nee, men heeft mijn modem eerder van de firmware voorzien die nodig was om dit probleem op te lossen.
Beetje proefkonijn dus 🙂

@Suzy heeft me in een bericht wel laten weten dat deze firmware binnenkort naar alle gebruikers wordt gestuurd, maar heb hier geen data over.
eventueel es een berichtje naar haar sturen om te horen wanneer dit zou zijn en of ze jou modem eventueel ook vroeger kunnen updaten

Sever
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Dag van de Chocolade Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten?

Game disconnects tijdens ESO

Beste, 

ten eerste super om te horen dat het opgelost is! niets erger dan ingame random verbinding te verliezen meermaals. ik had ook een thread gestart maar met de huidige antwoorden ben ik niet verder gekomen en het probleem blijft nog steeds. Ik heb ook de ziggo thread gelezen en daar wordt men blijkbaar wel vlotter aangepakt en geholpen dan hier in belgië. In ieder geval zal ik zeker een berichtje sturen en hopelijk kan ik hier ook na 2 jaar een stabiel internet hebben op alle vlakken... Daar betalen we immers voor :). 

Bedankt voor uw antwoord ! 

mvg. 

Suzy
Community Manager
Berichten: 7397
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Game disconnects tijdens ESO

Even een algemene update: 

Na het lezen van dit onderwerp heb ik begin vorige week contact opgenomen met enkele collega's, meer specifiek engineers die werken op firmware van de Telenet modems. Zij waren erg dankbaar voor de feedback gegeven door o.a. @Jasper_W en @StephenH. Zij vertelden me dat er achterliggend reeds een nieuwe firmware versie klaarstond in testfase en stelden zelf voor om deze uitzonderlijk iets vroeger dan de normale uitrol op de modems van beide leden te plaatsen. Zij lieten al vrij snel weten dat de eerdere problemen (disconnects) volledig waren opgelost. Goed nieuws dus! Wij hebben deze informatie teruggekoppeld aan de engineers.

Daarop bevestigden ze me dat ze vanaf deze week starten met de uitrol van deze firmware naar alle klanten met een F@ST3896LG-TN
@Sever het is dus een kwestie van even af te wachten en jouw disconnects zullen ook verleden tijd zijn.

Ik zal eens horen tegen wanneer ze verwachten dat iedereen de nieuwe firmware zal hebben.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Sever
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Dag van de Chocolade Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten?

Game disconnects tijdens ESO

Beste, 

super om te horen! 

deze update wordt, na 2 jaar onstabiel internet, hopelijk snel geïnstalleerd ! ik tel alvast af. Kunnen wij merken wanneer deze update gedaan is ? dat men echt kan nagaan of de firmware update al dan niet geholpen heeft. en niet wachten en veronderstellen dat na een dag geen disconnecties, de update misschien al gedaan is of niet? 

alvast bedankt voor het probleem ook door te geven richting de juiste mensen. 

mvg. 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7397
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Game disconnects tijdens ESO

@Sever en anderen die op deze firmware zitten wachten: deze week is de uitrol gestart en de engineers hebben ons laten weten dat deze firmware op alle F@ST3896LG-TN modems zal staan tegen maandag 18/09. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.