Beantwoorden
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Geen IPv6 meer eigen router

Dag iedereen

Mijn eigen router krijgt sinds enkele dagen geen IPv6 adres/prefix meer. Vreemd gezien mijn netwerkinstellingen onveranderd zijn gebleven.

Het heropstarten van zowel mijn e-router als mijn Asus router lost niets op, en in het logboek van mijn Asus router krijg ik meermaals volgende melding te zien:

odhcp6c[5122]: Server returned IA_PD status 4 (This address is not on link)

Wat me opvalt in Mijn Telenet is ...

Verbonden gebruikers.JPG

Normaal gezien zouden hier vier toestellen moeten verschijnen: mijn twee Devolo powerlines (IPv4+6), mijn TV-box (IPv4+6) en mijn Asus router (IPv6).

Heeft de e-router onlangs een buggy update gekregen, misschien?

Grts, Nick

0 Likes
14 reacties
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Geen IPv6 meer eigen router

Update

In de Telenet app daarentegen verschijnen mijn vier toestellen wel.

Geen IPv6 link-local adressen, maar alle beginnende met 2a02. Als IPv4 adres van mijn eigen router staat het publieke adres er vermeld; 'k weet nu wel niet of dat de bedoeling is.

0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Geen IPv6 meer eigen router

Telenet heeft vandaag een lijntest gedaan. Er zou storing zijn. Woensdag komt een technieker.

Weird_censored.jpg

0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Geen IPv6 meer eigen router

Deze morgen een zeer behulpzame en geduldige technieker van Logi-technic over de vloer gehad. Chance!

Op zijn laptop zag hij dat mijn e-router gecrasht was omstreeks 3 uur 's morgens op woensdag 15 juni. Reden unknown. En, ja klopt, sinds dat moment had ik geen IPv6 meer aan de zijde van mijn eigen router.

En de andere Telenet-routers in mijn straat ...? Ewel, die waren niet gecrasht maar - niettemin belangrijk - geen enkele daarvan was een e-router.

Na telefonisch overleg met een van zijn collega's besliste de technieker uiteindelijk om mijn e-router te vervangen. Enne, lo and behold, na ook zowel mijn niu als eigen router te hebben gereboot is IPv6 terug up and running aan mijn eigen router's zijde.

Maar er is altijd een ... maar. Telkens als ik mijn eigen router nu heropstart is er telkenmale sprake van een ander publiek IPv4 adres. Aargh! All is well, of juist niet?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen IPv6 meer eigen router

@nickw 

Dat je iedere keer een ander publiek IPv4 adres krijgt zou op zich geen probleem mogen zijn. Zelfs al zou je tools gebruiken die van buitenaf werken en dus uw IP adres moeten kennen zijn er tools om dat steeds automatisch aan te passen.

Als voor de  rest alles in orde is en stabiel draait zou ik er niet wakker van liggen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Geen IPv6 meer eigen router

@StefaanH 

Ja, daar heb je een groot punt. Qua ddns heb ik een abo bij no-ip.

Wel kan ik jullie melden dat het publieke ipv4 adres van mijn eigen router nu niet meer telkens verandert bij een heropstart. (Was het iets van tijdelijke aard na de swap?)

Desalniettemin hierbij toch nog iets dat me opvalt na het hebben doen swappen van mijn e-router. Zowel aan de lan zijde van de e-router als aan de lan zijde van mijn eigen router krijg 'k op http://icmpcheckv6.popcount.org/ het volgende resultaat te zien:

nickw_0-1656618254698.png

Of eerder toeval, en - cynisch van me - ben ik momenteel niet de enige?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen IPv6 meer eigen router

@nickw ik heb die melding hier ook als ik die pagina aanklik.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen IPv6 meer eigen router

@nickw 

Ik heb het net getest en bij mij werkt het goed. En inderdaad, het werkt alleen als uw IPv6 in orde is.

Bij mijn eerste test was uw link "unreachable". Even gecheckt en Ipv6 lag uit. Even in de router wat gerommeld en daarna was het helemaal OK. Ik heb wel nog een eMTA modem met eigen router.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Geen IPv6 meer eigen router

Bedankt om 'ns te checken @Master-Magic (e-router?) en @StefaanH (emta).

En hoe zit het bij jou @Arnie (e-router)?

Grts, Nick

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen IPv6 meer eigen router

@nickw Heb ook een E-router/modem, de versie zonder WiFi op met eigen router ASUS wifi6 versie, op sommige sites dat beveiligd zijn met een check via welkom je komt krijg ik een ipv6 adres maar is altijd dezelfde en denk een algemene, zou eens moeten opzoeken of ik iets in m’n ASUS router kan aanpassen zodat ik geen foutmelding meer zie als ik uw link test probeer opnieuw.

asus RT-AX58U heb ik, vorige keer met een herstart van Telenet modem router en ASUS router herstart opgelost, maar kennelijk is er nu een update geweest die dit niet oplost.

 

Type
DOCSIS 3.1 E-ROUTER (DOCSIS)

   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Geen IPv6 meer eigen router


@nickw  schreef:

En hoe zit het bij jou @Arnie (e-router)?


Bij mij werkt IPv6 nog altijd probleemloos


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Geen IPv6 meer eigen router

@Arnie 

Dus je slaagt voor beide testen op http://icmpcheckv6.popcount.org/?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Geen IPv6 meer eigen router

Dag @nickw , ja ik krijg twee groene balken:

 

Screenshot from 2022-07-04 08-51-56.png

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Geen IPv6 meer eigen router

Ik heb de ipv6 firewall in Mijn Telenet 'ns uitgezet en na enkele minuten terug aangezet.

Zowel aan de lan zijde van de e-router als aan de lan zijde van mijn asus router slaag ik nu terug voor beide icmp testen.

Bizar, de firewall in Mijn Telenet zou toch niet van invloed mogen zijn op de lan zijde van mijn asus router?

 

@Master-Magic Dubbelcheck je eens?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen IPv6 meer eigen router

@nickwIk krijg bij de test enkel het eerste als groen (ok) de 2de test lukt niet, zal een instelling zijn in m’n ASUS vrees ik dan, maar welke he 🧐


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes