Beantwoorden
Jari3
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Complimentendag Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Heb je een router nodig bij een mesh netwerk?

We hebben veel internetproblemen bij ons thuis. We gaan verbouwingen doen en dan ons netwerk ombouwen.

Ik ben een gamer en wil de snelste connectie en een voorkeur hiervoor (ik upload ook naar youtube).

Nou ik zal een kabel rechtstreeks krijgen van de zolder waar de modem staat. Maar het wifi signaal is zwak op de gelijksvloer (zit staal enzo tussen de vloeren in).

Ik dacht van een router naast de modem te zetten, die rechtstreeks te verbinden en dan daaruit bekabeld naar alle pc's.

Dan zou ik een mesh netwerk verbinden hiermee, 1 boven en 2 beneden voor een goede wifi verbinding.

Maar met dat mesh netwerk, heb ik dan wel een router nodig?

 

In essentie mijn vraag: Is het best om de bekabelde verbinding rechtstreeks met de modem te verbinden en een mesh nerwerk voor wifi? Dan heb ik geen router.

Of eerst een router tussen steken?

Zal ik dan nogsteeds controle hebben over het netwerk? (Bandbreedte toewijzen enzo, of is dat overbodig?)

We hebben wigo momenteel, als dat helpt.

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Mesh netwerk zonder router?

0 Likes
16 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Heb je een router nodig bij een mesh netwerk?

De reclame belooft u de hemel op aarde als ge een mesh netwerk maakt. Eigenlijk zorgt een mesh netwerk er enkel voor dat ge de beste WiFi verbinding neemt als ge u verplaatst in het mesh bereik. Dus als ge u niet verplaatst zijn er eigenlijk weinig voordelen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jari3
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Complimentendag Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Heb je een router nodig bij een mesh netwerk?

Ja zo ver ben ik, dat is dan ook weer niet voor mijzelf maar voor de rest van de familie. Dat zij door het huis kunnen en netflix kijken enzo zonder problemen.

 

Het gaat eerder om de router, wat doe ik best? Een router plaatsen en daarmee verbinden of mijn pc rechtstreeks met de modem verbinden?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Heb je een router nodig bij een mesh netwerk?

@Jari3 

Zelf gebruik ik ook een Mesh wifi netwerk en ik gebruik geen enkel router er tussen. 

Heb mijn modem boven staan in het huis ( daar komt de kabel binnen ) en heb dan een 30 meter lange internet kabel naar beneden getrokken. Daar heb ik een Giga switch staan en vandaaruit vertrekken er kabels naar de toestellen die ik bekabeld wil hebben ( dat is alles wat er dus beneden staat ) 

Vanuit de modem vertrekken er ook nog kabels waarvan eentje naar de hoofdmesh toren die eigenlijk de rest aanstuurt. ( beneden heb ik er eentje staan aan de switch verbonden want die in de gang staat is te ver van de andere af draadloos. En ik wil geen storingen daarom is die reden ). 

Die hoofdmesh heb ik dan met de bij behorende app ingesteld en dan de tweede de derde en de vierde en de vijfde ook verbonden. Op die manier heb ik nu een goed en stabiel wifi netwerk in huis. De zesde is dan die aan de switch verbonden is die staat dan in de keuken. 

Dus uiteindelijk heb je niet echt een router nodig als je het juist aantal Mesh wifi torentjes voorziet in je huis. Je kan ze bekabeld aan elkaar verbinden maar ook draadloos met elkaar laten verbinden. Mijn ruimtes zijn groot genoeg en ze staan op de juiste plaats om elkaar goed te zien en onderling goed te verbinden. Moest je als nog te veel muren en of andere zaken hebben waardoor onderling draadloos verbinden moeilijk is kan je ze dus onderling met een kabel ook verbinden. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Heb je een router nodig bij een mesh netwerk?

Je hebt altijd een router nodig. De modem is de connectie tussen het interne netwerk en en het externe netwerk. Het zet de ineterne signalen om naar een signaal die begrepen wordt op het externe netwerk. Vroeger analoog, dan digitaal (xDSL of Kabel) en nu ook glasvezel.
Uw router is het hart van uw intern netwerk. Telenet Levert een modem/router met Wifi en een switch van 4 poorten, alles in 1 toestel.

Een mesh systeem is meestal een router met x-aantal satelieten, minstens 2 want anders kan je geen Mesh systeem opzetten en de Mesh werkt enkel op het draadloos gedeelte. Dit kan achter de Telenet modem/router staan en het liefst via mac bridging zodat die router zijn eigen netwerk maakt. Bedraad en draadloos. Het blijft 1 netwerk.

Om te gamen ben je het best met bedraad. De meest veilige en zekerste oplossing met minste kans op storingen. 

Kortom, een router al of niet Mesh, is het hart die verbonden wordt met je modem. Na je router kan je dan een switch aansluiten zodat je daarop 12, 24 of meer kabels kunt aansluiten naar elke plaats waar je internet wil hebben. Zeer nuttig voor ook camerabewaking bijvoorbeeld. Camerabewaking op Wifi is onbetrouwbaar. En mits de juiste switch (POE) kan je dan uw camera's oorzien van stroom via uw UTP kabel.

Op elke kamer die je wenst of waar het nodig is kan je een extra AP plaatsen (ook bekabeld). Dit kunnen die satelieten van een MESH systeem zijn. Want een van de grootste voordelen van Mesh systemen is dat je voor WIFI een grotere bandbreedte gebruikt en het bijgevolg sneller is en minder snel overbelast geraakt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Heb je een router nodig bij een mesh netwerk?

@Jari3 

Er zijn hier en daar wel misverstanden over Mesh.

Mesh is geen tovermiddel maar een hulpmiddel.

Het basisprincipe is dat over de woning verspreid er meerdere WiFi stations zijn die elks op hun beurt minstens twee andere stations kunnen bereiken. Dat komt er op neer dat waar in huis je ook bent, je minstens van twee toestellen een signaal moet kunnen ontvangen. En dat een mesh systeem uit minimaal drie stations bestaat.

Verder dit:

  • De satellieten zelf kunnen met elkaar verbonden worden via WiFi of bekabeld.
  • Er moet één satelliet de hoofdpost zijn om alles aan te sturen. Zoniet heb je enkel een hoop WIFi stations in huis die niks coördineren, dan heb je dus geen mesh.
  • Die hoofdpost heeft doorgaans ook een routerfunctie.

   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Heb je een router nodig bij een mesh netwerk?

Uw basisstation is de router in uw systeem. Want daar draait het om. Die heeft meestal ook een ingebouwde switch met een 3 tal poortjes en een sateliet meestal maar 1 poortje (soms 2). Uw basisstation is de DHCP server en de gateway naar de modem.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Heb je een router nodig bij een mesh netwerk?


@igvfer  schreef:

Uw basisstation is de router in uw systeem. Want daar draait het om. Die heeft meestal ook een ingebouwde switch met een 3 tal poortjes en een sateliet meestal maar 1 poortje (soms 2). Uw basisstation is de DHCP server en de gateway naar de modem.

 



hier thuis een covr setje van d-link ooit van action en dat zijn 3 dezelfde , allen met een lan en een wan aansluiting. de app bepaalt bij deze welke de master is. je kan ze zowel als enkel wireless access points met backbone ( hidden channel op 5ghz) ism eigen router, of, als mesh met dan eentje van de 3 pods dat de routing en firewalling van de internetverbinding doet, gebruiken

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Heb je een router nodig bij een mesh netwerk?

@igvfer 

Juist daar zeg je het , het hoofdstation is de router ja , je moet geen extra aparte router plaatsen

Trouwens ik heb de router functie uitgeschakeld heb alles in AP modus gezet. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Thomaz
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Mooi, mooi! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Heb je een router nodig bij een mesh netwerk?

Ik zit hier met hetzelfde probleem. Een woning met twee verdiepingen en een tuin en ik wil heel graag één groot wifi netwerk. Heb al vele honderden euro's uitgegeven aan routers en wifi access points (ook mesh) maar ik krijg het niet voor elkaar.  Als iemand mij wil komen helpen (tegen vergoeding, uiteraard), dan graag!  Voordeel is wel dat er heel veel netwerkkabels aangelegd zijn hier, dus mesh op basis van kabels zou perfect kunnen.

Lokatie is Wachtebeke...

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Heb je een router nodig bij een mesh netwerk?

@Thomaz 

Eigenlijk heb je dus alles om een goed systeem aan te leggen enkel lukt je het zelf niet ....? 

Heb je al een Mesh aangekocht op dit moment of ben je ook nog een het zoeken welk je het beste kan kopen ? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Thomaz
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Mooi, mooi! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Heb je een router nodig bij een mesh netwerk?

Ja, dat klopt. Ik heb een prima bekabeld netwerk, tot in de garage toe. Dus ik zou denken dat dat veel mogelijkheden geeft om een stabiel mesh netwerk uit te bouwen maar zoals gezegd: ik krijg het niet voor elkaar. De user interface van die Asus dingen die ik heb is om helemaal knetter van te worden. 

Dus ofwel moet ik verder ploeteren met die Asus spullen ofwel nog één keer investeren in iets nieuws. 

0 Likes
Thomaz
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Mooi, mooi! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Heb je een router nodig bij een mesh netwerk?

... en ik werk onder andere ook met Philips Hue en Sonos dus het is echt wel nodig dat alles op één netwerk zit.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Heb je een router nodig bij een mesh netwerk?

@Thomaz 

Hier is ook alles Sonos geen probleem dat werkt ook. 

Maar je huidige kan perfect werken hoor maar goed je moet het installeren. Ik zou beginnen om een torentje aan te sluiten aan de HGW of een switch wat je hebt staan. Via de interface zien of je dan die al kan vinden en dan je netwerk op die manier zien uit te bouwen. Weet nu niet of die Asus interface ook helpt bij het plaatsen van je torentjes anders kun je dat ook nog gebruiken is wel handig. 

Op dit moment ben ik ook zien voor een ander systeem maar iets wat sneller is dan ik nu heb maar goed dat is een ander verhaal. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Thomaz
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Mooi, mooi! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Heb je een router nodig bij een mesh netwerk?

Het probleem is dat ik die Asus dingen niet meer verbonden krijg, dus kan ik helemaal niets meer instellen. Ze verschijnen niet meer in mijn netwerk (heb ze uiteindelijk gereset en dat helpt ook niet meer). Dus ik zit muurvast...

0 Likes