Help deze kotstudent zijn MC-server lokaal te hosten.
Ik zal meteen ter zake komen. Onze netwerk-situatie is als volgt: We hebben hier op kot een HGW van Telenet (zo'n zwarte doos met pinkende lampjes) die in MAC-passthrough staat (dat kon de Telenet-technieker mij vertellen) met daarachter een TP-Link router met OpenWrt op. Deze router wordt dan via een switch verder verdeeld naar alle kamers. Vanzelfsprekend heb ik geen toegang tot de instellingen op die HGW, maar de instellingen van de TP-Link router kan ik wel wijzigen als het niets te ingrijpend is.
Op mijn kamer (achter die TP-link router dus) heb ik mijn eigen privé-router aangesloten waar ik volledige toegang toe heb.
Nu heb ik ooit vanop mijn privé-router met WireGuard een tunnel gemaakt naar een VPS om vanop de campus een ssh-verbinding naar mijn PC te kunnen aanleggen. Deze oplossing blijkt echter net iets teveel latency te hebben om een bruikbare Minecraft-server te hosten, bovenop het feit dat ik aan al mijn speelkammeraadjes WireGuard moet uitleggen, met alles wat daarbij komt kijken.
Mits de centjes dezer dagen ook niet uit de lucht komen gevallen en VPS'en niet gratis zijn (of zoals recent is gebleken, gewoon in vlammen kunnen opgaan), zou ik liefst mijn lokale server dus gewoon toegankelijk maken over het open internet (desnoods met een DDNS ofzo).
De reeds genoemde Telenet-technieker zei dat een IPv4-oplossing afgeschreven was zonder toegang tot de HGW-instellingen. Ik zit nu dus al een dag of drie te prutsten met IPv6-instellingen, maar verder dan een /56 prefix delegation te krijgen op de wan-interface van de TP-link router, ben ik nog niet gekomen. Ik lijk zelfs de wan-poort van de TP-link router niet te kunnen pingen? Zelf vindt ik maar bitterweinig terug over hoe Telenet alles regelt binnen hun netwerk, en soms zelfs tegenstrijdige informatie.
Ten einde raad, hoop ik dat de Netweters ons uit ons lijden kunnen verlossen. We staan open voor alle sugesties! 🙂
drafput (de; m; meervoud: drafputten) - Een drafput is een grote put of kelder naast de brouwerij (of boerderij), waarin de bostel (draf) van een aantal brouwsessies bewaard kon worden.
- Labels:
-
IPv6