Beantwoorden
dsl
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe DOCSIS 3.1 E configureren met Unifi dream machine p

Hallo

Ik ben net overgeschakeld van Proximus naar Telenet om een snellere internetverbinding te hebben. Ik heb een unifi dream machine pro met 2 AP's waarbij ik de proximus modem van de lan poort aansloot op de Wan poort van de unifi DM pro.

De Telenet DOCSIS 3.1 E-router via 1 van de 4 lan poorten verbinden geeft geen internet-toegang. Ik heb op 'mijn telenet' ook al geprobeerd de modem in bridge mode te zetten, maar nog steeds geen internet toegang. Kan iemand met kennis me de nodige instellingen bezorgen voor beide toestellen? Ik heb geen fixed public ip.

Alvast bedankt

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DOCSIS 3.1 E configureren met Unifi dream machine p

@dslEerst eens gewoon uw eigen router aansluiten zoals je zelf beschrijft. Dus van de LAN poort naar de WAN poort. Normaal gezien moet je dan in "Mijn Telenet" het macadres en het IPadres van de WAN zijde van je eigen router moeten zien. Onthou goed die mac adres want dit zal je nodig hebben voor de bridging mode.

Zie je dit niet neem dan contact op met Telenet want dan lijkt het erop dat ze uw modem/router niet goed hebben aangemeld. Neem er dan voor alle zekerheid de drie (3) mac adressen bij de vermeld staan op de Modem/router. tel. 015 66 66 66.

Kijk ook eerst eens in je eigen modem router bij de WAN instelling. Heb je daar een fixed private adres ingezet? Die instelling moet in elk geval op "IP adres bekomen via DHCP" staan.

Via Telenet zou dit normaal gezien een IP adres moeten zijn tussen 192.168.0.100 en .254.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dsl
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe DOCSIS 3.1 E configureren met Unifi dream machine p

bedankt @igvfer 

Als ik de telenet modem verbindt met zowel de unifi DM pro en m'n laptop via lan zie ik in mijn telenet enkel m'n laptop met ip en mac, en niet de unifi DM. Ik heb nochtans al naar de telenet helpdesk gebeld met de vraag of alles wel goed stond, en ze verzekerden me dat dit het geval was. Morgen dan nog maar eens terugbellen. 

als ik in de unifi DM kijk bij internet instellingen staan de instellingen op default: 

Geen vlan, geen mac adres clone, upnp disabled, ipv4 staat op DHCPv4 en ipv6 is disabled.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Hoe DOCSIS 3.1 E configureren met Unifi dream machine p


@dsl  schreef:

Ik ben net overgeschakeld van Proximus naar Telenet om een snellere internetverbinding te hebben. Ik heb een unifi dream machine pro met 2 AP's waarbij ik de proximus modem van de lan poort aansloot op de Wan poort van de unifi DM pro.


Misschien heb je de PPPoE gegevens - van toen je de router nog gebruikte bij Proximus - nog niet verwijderd?

Bellen met Telenet zal niet veel helpen denk ik, veel kunnen ze niet veranderen.

Het ligt toch hoogstwaarschijnlijk aan de instellingen va de unifi router?

Ook geen IP conflict?

  • De standard instelling van de Telenet E-router is 192.168.0.1, de UDM Pro moet dus een andere LAN range hebben.
  • De standard instelling van de Unify router is 192.168.1.1, maar misschien heb je dat gewijzigd om te kunnen werken achter de Proximus modem?
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DOCSIS 3.1 E configureren met Unifi dream machine p

@dslDus, als je de unifi verbind met de Telenet HGW dan zie je geen IP adres verschijnen in de WAN settings. Je hebt daar eigenlijk niet op geantwoord. Met een laptop op de modem zie dat dan wel? Ik zou toch eens heel goed mijn WAN settings nazien. Zeker er voor zorgen dat je een IP adres verkrijgt via DHCP.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe DOCSIS 3.1 E configureren met Unifi dream machine p

Wel of geen bridging configureren op de CV8560E (via mijn telenet) heeft enkel invloed op het wel of niet hebben van dubbel-NAT.

Ook zonder "briding" zou de UDM gewoon een IP adres moeten ontvangen. Hier zijn de WAN poort instellingen die ik gebruik.

Het is belangrijk GEEN vlan ID te gebruiken, en connection type op DHCP te zetten.

 

Pas als dit werkt zou ik bridging configureren. De makkelijkste methode is via mijn telenet te kijken voor de aangesloten apparaten, vervolgens het MAC adres van de UDM copy-pasten in het briding veld. Daarna CV8560E rebooten.

De DNS servers die ik gebruik zijn die van OpenDNS.

 

Screenshot from 2022-03-21 08-26-18.png

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.