Beantwoorden
Dirk-S
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe IPv6 uitschakelen op de wireless modem 3.0 Docsis?

Sinds het nieuwe it systeem werkt surfshark vpn op m'n nas niet meer...

Volgens surfshark moet ik IPv6 op de telenet Wireless modem 3.0 (DOCSIS) uitschakelen, maar die mogelijkheid is er niet (meer).

Iemand een suggestie?

Groeten,

Dirk

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: IPv6 & vpn op Wireless modem 3.0 (DOCSIS)

0 Likes
11 reacties
Ex-Netweter
 

Hoe IPv6 uitschakelen op de wireless modem 3.0 Docsis?

Klopt, het nieuwe IT-systeem van Telenet kan invloed hebben op de goede werking van je VPN-verbinding. Er zou een vinkje in het nieuwe IT-systeem bestaan dat daar mogelijks invloed op heeft. 😱
Dat is hier op Netweters al eerder gemeld.

Een mogelijke oplossing is je huidige Telenet-modem wisselen voor een CV8560E en een eigen router gebruiken.
Je stelt dan bridging (MAC pass-through) in op het MAC-adres van je eigen router via "Mijn Telenet" bij "Geanvanceerde instellingen" onder het tabblad "Netwerk".
Op die manier heeft je eigen router een rechtstreekse verbinding met het internet zonder dat Telenet je VPN-verbinding nog kan verprutsen.

De andere optie is heel lief aan de Telenet-klantendienst vragen om VPN-verbindingen op jouw account zeker niet te blokkeren.

0 Likes
loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Hoe IPv6 uitschakelen op de wireless modem 3.0 Docsis?

Ga voor de CV8560E zoals ik heb met een eigen router WiFi6.

Beter als dat je mischien 3Wifi pods moet huren maandelijk aan 9 euro samen.

Ruil je docsis3.0 gewoon gratis om in 'n Telenet center.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe IPv6 uitschakelen op de wireless modem 3.0 Docsis?

@Dirk-S  zoals mijn collega netweters zijn ga voor een CV8560E  en koop u een deftig mesh wifi systeem.

Het voordeel van een eigen router is dat je dan ipv6 kan uitschakelen en alles zelf kan beheren. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe IPv6 uitschakelen op de wireless modem 3.0 Docsis?

IPv6 volledig uitschakelen op de HGW omdat de VPN software hier niet goed mee overweg kan is sowieso een zeer radicale "oplossing". Persoonlijk zou ik trachten dit te voorkomen. Het gebruik van IPv6 heeft eigenlijk de voorkeur, omdat er geen NAT nodig is.

Eventueel kun je IPv6 op de NAS uitschakelen?

Om even zeker te zijn dat ik het probleem goed begrijp; je gebruikt je NAS als OpenVPN-client om te connecteren met de surfshark VPN server. Indien de NAS een IPv6 connectie heeft naar het internet wordt deze gebruikt, en komt er geen connectie tot stand, of is er geen verkeer over de connecte mogelijk. Blokkeer je IPv6 op de HGW dan lukt het wel, duidelijk omdat er dan enkel maar IPv4 mogelijk is.
Daarom, probeer als work-around gewoon eens IPv6 op de NAS op non-aktief te zetten.

In werkelijkheid lijkt het mij een VPN probleem te zijn. Wellicht kan er wel een VPN tunnel tussen een IPv6 client en een IPv6 server opgezet worden, maar lukt het niet om IPv4 door die tunnel te sturen. Open VPN ondersteund dat nochthans, dus zal ergens een config probleem zijn.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe IPv6 uitschakelen op de wireless modem 3.0 Docsis?

Antwoord op mijn eigen overpeinzing; Surfshark ondersteund geen IPv6;

https://support.surfshark.com/hc/en-us/articles/360011550239-Does-Surfshark-support-IPv6-Do-I-have-i...

Het probleem ligt dus eigenlijk bij hun, en de voorgestelde work-around is dus om IPv6 dan maar volledig te deactiveren binnen je eigen netwerk.

Dat zou ik zeker niet doen, maar eventueel kun je IPv6 op de NAS uitschakelen. Een betere oplossing is misschien om uit te kijken naar een VPN dienst die wel mee is met de moderne technologie en protocollen.

Het veranderen van de HGW of een eigen router gaan gebruiken is volledige overkill voor dit probleem.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Dirk-S
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe IPv6 uitschakelen op de wireless modem 3.0 Docsis?

Man man man.

Ik had gehoopt en verwacht hier oplossingen te vinden maar deze reacties overtreffen mijn verwachtingen moet ik zeggen, waarvoor dank...

Ik ben het wel eens met Arnie zijn standpunt, Het veranderen van de HGW of een eigen router gaan gebruiken is volledige overkill voor dit probleem.

Voor de goede orde, de situatie wat beter schetsen.

Ik heb twee nassen staan.

Mijn "oudje"    QNAP TS-231P goed maar 'n beetje traag.

Mijn "jongste" QNAP TS-264 gewoon goed.

Beiden draaien op de recentste QTS software.

Beiden verborgen zich perfect achter Surfshark, tot Telenet zijn it infrastructuur aanpaste, begrijp mij niet verkeerd, ik ben voorstander, en ze er beiden de vpn brui aan gaven.

Na een gedetailleerde uitleg hoe je hun vpn op een nas installeert en 16 mails met Surfshark over en weer is dit de conclusie:

Zonder vpn perfecte verbinding.

DNS-servers aanpassen naar (hun) adressen  208.67.222.222 en 208.67.220.220, geen verbinding.

IPv6 uitschakelen op beide nassen, geen verbinding, het logboek registreert nochtans een IPv4 verbinding (login ok, Get geolocation, logout) die zichzelf om de 7 a 9 minuten automatisch in en uitschakelt.

Verbinding maken met meerdere landen, geen verbinding.

Surfshark's laatste reactie...

Thank you for your reply. Hope you are doing great! 🤗 
 
IPv6 is a protocol we don't support yet. We are working on support for it, but for now, it can interfere and it's better to have it disabled. It won't affect anything in any negative way, though, so no worries!
 
Since the IPv6 protocol is prioritized on your network, we will have to disable it. If it is not possible to disable it on your router, it would be amazing if you could contact your ISP for help.
 
Have a delightful day, and I'll be eagerly waiting for your response!

Dank daarvoor Surfshark!

Nu overstappen naar een vpn die IPv6 ondersteund is natuurlijk de beste oplossing, echter, ik heb vier maanden geleden een zevenentwintig maanden aanbieding afgesloten met hun.

Vandaar deze poging om hier een IT oplossing voor te zoeken, hopelijk wil telenet zelf nog reageren op mijn mail.

Bedankt aan allen die meedachten.

Groeten, Dirk.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe IPv6 uitschakelen op de wireless modem 3.0 Docsis?

Vooraleer voorbarige conclusies te trekken zou ik toch eerst eens een IPv6 VPN uittesten...
Een IPv4-only VPN zou eigenlijk ook perfect moeten werken.

Ik ben nog niet overtuigd dat de oplossing die ik voorstel, overkill is.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe IPv6 uitschakelen op de wireless modem 3.0 Docsis?


@Ex-Netweter  schreef:

Vooraleer voorbarige conclusies te trekken zou ik toch eerst eens een IPv6 VPN uittesten...


Surfshark geeft zelf heel duidelijk aan dat ze geen IPv6 ondersteunen, dus dat uitproberen lijkt me redelijk zinloos.

Voor alle duidelijkheid, het gaat hier om een VPN verbinding vanaf de NAS als client naar een server ergens op het internet.

Het uitzetten van IPv6 op de HGW voor het volledige netwerk, of enkel deactiveren op de NAS zou hetzelfde effect moeten hebben. Indien de NAS geen IPv6 kan gebruiken (omdat dit protocal niet geactiveerd is) zal deze wel IPv4 moeten gebruiken.

Voor alle zekerheid, heb je hier disable geselecteerd?

Screenshot from 2023-04-01 17-55-34.png

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe IPv6 uitschakelen op de wireless modem 3.0 Docsis?

Ik bedoel natuurlijk niet Surfshark. Een andere.

Topicstarter heeft geen enkele werkende VPN-verbinding gehad sinds IT-upgrade van Telenet.

0 Likes
Dirk-S
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe IPv6 uitschakelen op de wireless modem 3.0 Docsis?

Surprise.

Gisteren zaterdag! opgebeld door telenet i.v.m. dit probleem.

Na een half uur palaveren werd de lijn, ik vermoed niet moedwillig, verbroken zonder oplossing.

Ik kon mij wel niet ontdoen van de indruk dat dit probleem nieuw was voor mijn gesprekspartner, hij vond ook geen manier om IPv6 uit de schakelen...

Vreemd...

Wat ik reeds gedaan heb (had) om dit probleem te proberen op te lossen.

DirkS_0-1680432090377.png

Met onderstaand knipsel concludeer ik dat de IP verbinding wel degelijk over IPv4 verloopt, toch?

DirkS_1-1680432252874.png

Maar nog steeds geen dataverbinding geeft, zelfs niet om apps te updaten.

Ik ga dus terug contact opnemen met telenet om de discussie verder te zetten (of er moesten nog goede ideeën bij jullie opdoemen).

Mijn tweede probleem sinds de IT upgrade, een verwijderede port forwardingsregel die er bij elke inlog in het systeem terug staat, is dus ook (nog) niet opgelost.

Vervolg...

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe IPv6 uitschakelen op de wireless modem 3.0 Docsis?


@Ex-Netweter  schreef:

Ik bedoel natuurlijk niet Surfshark. Een andere.

Topicstarter heeft geen enkele werkende VPN-verbinding gehad sinds IT-upgrade van Telenet.


De topicstarter wenst Surfshark te blijven gebruiken, omdat hij daarvoor betaald heeft. Het eerdere advies om een andere VPN service te gaan gebruiken werd daarom al verworpen


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes