Beantwoorden
treiden
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Hoe Portforwarding instellen als MT niet werkt?

In de zomer van dit jaar wilde ik enkele instellingen aanpassen in mijn modem, maar kwam toen tot de vaststelling dat dit niet meer ging. "Oeps, er ging iets mis, probeer het later opnieuw" was de boodschap die ik keer op keer terug kreeg van de instellingenpagina op Mijn Telenet. Toen heb ik hiervoor de supportlijn van Telenet gebeld, waar ze mij wisten te vertellen dat dit "een gekend algemeen probleem was dat te maken had met de update van de gebruikersinterface". 

OK, geen probleem, als het een algemeen probleem is dat gekend is, zal het wel opgelost raken, zo dacht ik.

Door allerlei omstandigheden is dit uit mijn hoofd gegaan tot nu, en probeer ik opnieuw enkele instellingen aan te passen, meer specifiek het openen van enkele poorten die ik nodig heb om een reverse proxy op te zetten.

"Oeps, er ging iets mis, probeer het later opnieuw"

Dan maar weer Telenet gebeld. "Ja, dit is een gekend algemeen probleem, we doen er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen". Toen ik hen erop wees dat ik onder "zo snel mogelijk" wel iets anders versta dan "meer dan 6 maanden", konden ze me niet verder helpen.

Mijn vraag is dus de volgende: aangezien Telenet zelf duidelijk geen prioriteit stelt aan klantvriendelijkheid en aan werkende functionaliteiten aan te bieden, is er een mogelijkheid om op een andere manier aan de instellingenpagina van de modem te raken?

 

Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: Port forwarding instellen nu Mijn Telenet niet werkt?

 

14 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7780
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe Portforwarding instellen als MT niet werkt?

Als ik dit allemaal hoor en zie, vrees ik dat Telenet dit niet algemeen kan oplossen maar dit geval per geval moet oplossen naarmate de klachten binnenkomen. Op een ouderwetse manier: handmatig. Ik heb dit ook voorgehad, heeft ook enige tijd geduurd maar het is wel opgelost geraakt. Hun software update was na jaren palaveren nog altijd een heel ondoordachte zet. Grootheidswaanzin van softwarebedrijven? Maar je bent er niet mee geholpen. Blijven aandringen bij de klantendienst.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Hoe Portforwarding instellen als MT niet werkt?


@treiden  schreef:

is er een mogelijkheid om op een andere manier aan de instellingenpagina van de modem te raken?


Neen, je kan wel klacht indienen tegen Telenet omdat deze functionaliteit niet werkt: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/ik-heb-een-klacht-over-telenet-waar-kan-ik-terecht/

Er zijn ook nog enkele andere mogelijkheden om port forwarding te kunnen gebruiken:

  • Je huidige Telenet-modem wisselen naar de Telenet CV8560E (modem zonder Wifi). Je configureert de Telenet CV8560E dan in bridge-mode (MAC pass-through) voor gebruik met een eigen Wifi-router waarop je port forwarding zelf kan instellen.
  • Overstappen naar eender welke internetprovider in België die wel een modem met werkende port forwarding of bridge-mode aanbiedt: Orange, hey! telecom, Scarlet, Mobile Vikings, Proximus, EDPnet,...
  • Wachten tot 1 november 2024, dan moet Telenet wettelijk verplicht eigen (kabel)modems toelaten, je kan dan bijvoorbeeld je eigen FRITZ!Box 6690 Cable gebruiken en daarop port forwarding instellen
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7780
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe Portforwarding instellen als MT niet werkt?

Dat heeft niets met modems te maken. Wat je aanhaalt is een modem/router. Stop eens met die dingen dooreen te halen en je modem kan je hoogstens instellen op de normen die de kabelprovider voorziet. Dat is en was net zo met xDSL modem/routers. Je moet opzoeken wat hun instellingen zijn andrs geen verbinding. Dus niets met port-forwarding te maken. Stop met dat gezever.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Hoe Portforwarding instellen als MT niet werkt?

Elk toestel dat een modem bevat noem ik een modem. Ik weet dat de meeste modems tegenwoordig ook een routerfunctie en vele andere mogelijkheden aan boord hebben.
Modem lijkt me de meest eenvoudige en gangbare term om die toestellen te benoemen.

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1139
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Hoe Portforwarding instellen als MT niet werkt?

Telenet gebruikt ook de term modem voor de modem/router combinaties (vroeger gebruikten ze nog HGW), dus het is niet zo vreemd dat @Ex-Netweter deze term gebruikt.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7780
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe Portforwarding instellen als MT niet werkt?

Niet alle modems bevatten een router en niet alle routers bevatten een modem. Gebruik aub de juiste termen.  Net zals niet alle routers Wifi hebben. Met een beetje productkennis gebruik je de juiste termen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2729
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Hoe Portforwarding instellen als MT niet werkt?

Als je geluk hebt komt het in orde maar is moeilijk

Wat te doen vanaf november zal je eigen modem kunnen gebruiken en alles zelf beheren

Natuurlijk deze kost zal je zelf moeten dragen 

Zolang ze er mee bezig zijn moeten ze de kans krijgen staat daar een tijdspannen op neen

de rest werkt wel

Celludriel
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe Portforwarding instellen als MT niet werkt?

Hey,

 

Ik weet niet of het iemand gaat helpen maar ik heb in het netwerkverkeer van de dev console een error gevonden

 

 

{"errors":[{"message":"unexpected service error - 400 bad request: [ details : typecode : constraint_violation , description : validate homegateway with [identifier:b4:f2:67:01:ab:1a] [dmzhost:hgw with [hardware:ch8568lg] does not allow dmz 192.168.x.1] , timestamp... 592 bytes ]","errorType":"customError","attributes":{"component":"home-advanced-settings","code":"ocapi.500"},"rt":111406}]}

 

 

En idd in mijn settings stond de DMZ op 192.168.x.1 , ik heb deze geswitched naar een IP in mijn netwerk 192.168.x.119 en ineens zonder fouten kon ik mijn port forwarding opslaan.  De JSON die naar de API wordt opgestuurd is niet enkel de stukken die je aanpast maar HEEL de JSON van de pagina.  Which is moronic since je geen PUT doet naar de API maar een PATCH waarom als je een patch doet ni enkel doorsturen wat je veranderd.  Maarja heel die backend bij telenet is door Indiers geschreven dus ... verschieten doe ik er niet van.

Hopelijk kan ik hier iemand mee helpen om toch port forwarding werkende te krijgen.  Dan te zeggen dat ik ooit zelf nog aan de oude versie van Mijn Telenet heb gewerkt ...  

 

Nu deze error was voor mij specifiek, ik kan niet garanderen dat de errors hetzelfde gaan zijn voor iedereen.  Het beste dat je kan doen is de devconsole van de browser opendoen en in de network tab naar het uitgaand en inkomend verkeer te gaan kijken.

 

Celludriel_0-1704766488977.png


Geef deze informatie mee naar een helpdesk ticket, maar hou er rekening mee dat first liners in helpdesk meestal amper of geen middelbaar diploma hebben en je best dadelijk vraagt naar third line help.

Celludriel
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe Portforwarding instellen als MT niet werkt?

Mac was zichtbaar in vorige afbeelding hier met mac verborgen:

Celludriel_1-1704816583504.png

 

 

RobertJ
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe Portforwarding instellen als MT niet werkt?

Dag Iedereen

Bij het instellen van mijn Port forwarding regels kan ik deze niet opslaan. heeft er nog iemand deze probleem?? 

 

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5869
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe Portforwarding instellen als MT niet werkt?

@RobertJ 

Kan er zelf niks op zeggen aangezien ik deze instellingen niet gebruik. 

Maar misschien kan je de opmerking wel in dit topic aangeven zodat ze dit kunnen bekijken achterliggend. 

Je kan daar gewoon de feedback in geven als je problemen opmerkt dan kan iemand deze feedback opnemen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Hoe Portforwarding instellen als MT niet werkt?


@RobertJ  schreef:

heeft er nog iemand deze probleem??


Ja, er zitten fouten in "MyTelenet" en Telenet lost ze niet op: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Overzicht-van-problemen-met-Geavanceerde-...

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5869
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe Portforwarding instellen als MT niet werkt?

@Ex-Netweter 

Als men de feedback doorgeeft komt er wel een oplossing. 

Voor de rest geen andere opmerking want het gaat toch weer offtopic. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
RobertJ
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe Portforwarding instellen als MT niet werkt?

oké bedankt voor jouw reactie! ik kijk verder!