Beantwoorden
Arthur_
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Star Wars Day Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Hoe een static route toevoegen?

Hallo, ik heb een home nas systeem gebouwd en ik gebruik de truenas scale software erop. Als ik mijn data wil bereiken op de nas vanaf elk netwerk (niet alleen het thuisnetwerk) moet ik een vpn gebruiken. Ik heb gekozen voor wireguard, omdat dit voor mijn gebruik de beste was, maar ik heb een probleem ermee. Als ik verbind met de vpn (terwijl ik 5G gebruik), dan kan ik enkel de website bereiken van mijn truenas server. Alle andere internetverbinding word verbroken, enkel de truenas site laad, google of andere sites niet. Ik vroeg eens op reddit hoe ik dit kon oplossen en er werd gezegd dat ik een static route zou moeten opzetten op mijn modem. Nu is de vraag: hoe kan ik zo een static route toevoegen? Of weet iemand een andere oplossing hiervoor? 

 

Hier een screenshot van het antwoord op reddit: afbeelding_2023-05-28_113435912.png

 

Titel gewijzigd door Lieselotte (mod) | Vorige titel: static route

 

0 Likes
6 reacties
WG94
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1020
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Hoe een static route toevoegen?

Op je Telenet HGW (modem) zal je dat niet kunnen instellen.

Eventueel op de TrueNAS zelf? Define Static Routes 

 

Ik vond ook nog deze tutorial: How to Set Up WireGuard on TrueNAS Scale

 

Heb je perse de VPN nodig om naar het internet te connecteren, want de meeste VPN software geeft je ook de mogelijkheid om enkel het verkeer naar je NAS over de VPN te sturen en de rest nogsteeds via je normale netwerkverbinding te laten lopen.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe een static route toevoegen?

Ben je niet beter af om te kijken welke services er draaien op je NAS en welke poorten ze gebruiken. Dan kan je voor elke service de betreffende poorten forwarden naar je NAS op de Telenet modem/router.

Ik heb op mijn Synology NAS een service draaien die mijn bestanden toegankelijk maakt (file server). Ik heb gewoon die poorten geforward en mijn files zijn beschikbaar via DDNSnaam/poortnummer voor de gebruikers aan wie ik rechten heb toegekend en uiteraard een login en paswoord. Even zo met mijn muziek en fotobestanden.

Maar dan moet je natuurlijk zorgen dat je certificaat, gebruikers en toegangsrechten goed hebt ingesteld. Ik gebruik alleen mijn VPN server op de NAS om toegang te krijgen naar PC's en dergelijke op mijn intern netwerk.

Intern gebruik je natuurlijk je interne adressen 192.168.0.X enzovoort. Extern gebruik je DDNS:poortnummer ook voor je VPN server. Zorg er natuurlijk voor dat je je NAS goed hebt ingesteld dat hij altijd het correcte publieke IP adres naar je DDNS provider door geeft.

En dan moet je helemaal geen statische routes zitten maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe een static route toevoegen?

Je gaat uit van de verkeerde richting. Wireguard is geschikt om een VPN tunnel op te zetten van bij u thuis naar ergens ter wereld. Het omgekeerde moet gebeuren. Je moet een tunnel kunnen opzetten van ergens ter wereld naar uw NAS / Thuisnetwerk. Daarvoor moet je een eigen VPN server opzetten op uw NAS en dan kan je doen wat je wil doen zoals ik al in een eerder antwoord gezegd heb.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe een static route toevoegen?

En dat kan uiteraard de wireguard server software zijn zoals @WG94 suggereert. Wireguard gebruikt misschien een eigen VPN protocol afwijkend van de standaard protocollen PPTP, OpenVPN, L2TP/IPsec. Eens goed bestuderen waarvoor VPN staat en wat het doet. VPN maakt, kort gezegd, een privaat netwerk binnen het publiek netwerk. L2TP/IPsec (client) die trouwens standaard geïnstalleerd zijn Windows en Apple. Wireguard (client) moet je dan nog installeren op je toestellen. Naast wireguard (server) op je NAS



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe een static route toevoegen?

Volgens mij is @Arthur_  wel al zover. Hij schrijft immers dat hij vanaf een 5G netwerk zijn truenas server kan bereiken, echter niet de andere apparatuur op zijn lokale LAN.

Ik weet niet hoe dit bij wireguard werkt. Bij een OpenVPN server moet je dit aanzetten. Bijvoorbeeld bij de configuratie van een OpenVPN server op een Synology NAS gaat dat met de onderstaande instelling. Effectief gaat het hier dan om een statische route vanop de VPN server naar het lokale netwerk. Wireguards zal vergelijkbaar werken , vermoed ik.

 

Screenshot from 2023-05-29 19-35-52.png

 

Binnen de instellingen van de wireguard server zul je op zoek moeten gaan naar een vergelijkbare instelling.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Hoe een static route toevoegen?

even getest op router met  ddwrt , zoals op bijlage  ingevuld en werkt gewoon, thuisnetwerk in zelfde subnet dan de router zijn IP, en internet, bereikbaar.

in de wireguard app extern ip en wireguard poort, , en dns ingevuldwireguard.png 

0 Likes