Beantwoorden
Pst
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe iTelenet AP op Apple Time Capsule in brug mode

Ik heb een telenet router (Docsys 3.0) zonder wifi met daarachter een eigen Apple Time Capsule router, die als brug staat ingesteld op de TN router. Vanuit de Time Capsule start ons WIFI nw. Ik wou die WIFI uitbreiden met de TELENET AP maar slaag er niet in het AP af te stellen op mijn privé SSID. 

De Telenet AP blijft wit pinken en staat rood in "mijn telenet".  Hij genereert wel zijn eigen SSID waarop ik kan inloggen en surfen, maar dat wil ik niet. Hij moet nl. mijn eigen SSID verrijken en niet een nieuw nw opzetten.

Hoe los ik dit op?

0 Likes
8 reacties
Ex-Netweter
 

Hoe iTelenet AP op Apple Time Capsule in brug mode

U gaat van uw Apple time capsule een eigen router moeten make. Dus dat wil zeggen dat u deze uit bridge mode moet halen en deze zijn eigen NAT moeten laten toekennen . De Nat uitzetten in de modem van Telenet dus de DHCP uitschakelen zodat uw time capsule het inkomend signaal beheerd. Probeer op die manier uw Ap opnieuw te configureren . Dit was althans bij mij de oplossing die ik ooit heb toegepast . 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe iTelenet AP op Apple Time Capsule in brug mode

@Ex-Netweter

 

De HGW van Telenet in bridge mode zetten, dat marcheert niet hoor .... De enige deftige oplossing voor deze situatie is de HGW binnenleveren in een Telenet Centre en omwisselen voor een modem-only. 

 

En dan natuurlijk dat Apple toestel als volwaardige router configureren. Maar of de AP van Telenet dan nog goed gaat werken, dat kan ik niet garanderen.

 

Hetgeen mij tot een tweede mogelijkheid brengt: de HGW terug volledig operationeel maken (met WiFi dus) en het Apple toestel eruit zwieren. De kans is zeer groot dat het Telenet AP dan wel deftig gaat werken.

 

Oplossing drie: vervang het Telenet AP door een ander, niet-Telenet AP (dat je dus zelf vanuit uw eigen LAN kunt beheren). Ook dat zal dan goed werken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe iTelenet AP op Apple Time Capsule in brug mode

Ik zie eigenlijk niet echt het probleem. Dat Apple ding staat nu al ingesteld met dezelfde SSID en paswoord (bridge) als de Telenet HGW. IP adressen enz. worden door de DHCP van de HGW toegekend. Als je de Telenet AP nu bekabeld aansluit, want zo hoort het, wordt die opgenomen in het netwerk. Enige vereiste is dat je instelt in de HGW dat het 1 netwerk moet worden. En dan heeft de nieuwe AP hetzelfde SSID en paswoord. Je moet er vooral op letten dat ze ver genoeg uit elkaar staan om je netwerk optimaal te maken.

Schematisch:

HGW instellen als 1 WiFi netwerk zorgt voor DHCP in het netwerk

Apple als bridge instellen en SSID en paswoord manueel gelijkzetten met de HGW (Is reeds zo)

AP Telenet inpluggen en wachten tot hij de instellingen van HGW heeft overgenomen.

Resultaat: Een groot WiFi netwerk binnen hetzelfde subnet.

 

Maar.........

klant heeft een modem only. Dus Apple is zijn router en dan heb je het probleem dat je de Telenet AP niet kunt aanpassen of configureren zoals je wil. Ofwel heeft hij toch een HGW maar heeft hij de WiFI uitgezet. Want hij spreekt van een modem en een Apple in bridge. En dan kan je toch het bovenstaande uitvoeren.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pst
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe iTelenet AP op Apple Time Capsule in brug mode

whah wat een perfecte service. Juist de vraag gesteld en reeds veel nuttige antwoorden.

Dank!!

 

"Dat Apple ding staat nu al ingesteld met dezelfde SSID en paswoord (bridge) als de Telenet HGW": neen, volgens Telenet is de HDW zonder WIFI. IK ken/heb trouwens geen Telenet SSID en PW. Akkoord met de rest van die uitleg, maar ... zo is het idd niet bij ons. 

 

"Maar......... klant heeft een modem only... " : juist, zo is het en mijn probleem blijft as is.

 

Ik heb de telenet AP nu in de garage bekabeld op een van zijn LAN poorten (niet de WAN poort, om confusie met eigen). Ik heb nu die de andere LAN poorten internet access via de Apple router( in brugmode op de HGW) en dat werkt. De WIFI van de Telenet AP blijkt ook te werken maar die wil ik niet. Be it (of zou die voor problemen kunnen zorgen?)

0 Likes
Pst
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe iTelenet AP op Apple Time Capsule in brug mode

Inderdaad Stefaan, dit lijkt me allemaal juist en zinvol. 

Ik had die Telenet AP ook maar binnengehaald omdat hij gratis was, maar had er geen benul van dat die zo "afgesloten" en dus onbruikbaar was...

 

Dank voor je goede antwoorden!

0 Likes
Pst
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe iTelenet AP op Apple Time Capsule in brug mode

Dank U Patrick, met de antwoorden van Stefaan kan ik verder.

 

Uiteindelijk was die Telenet AP maar een extraatje.

Ik heb hem nu als switch via een LAN poort (niet de WAN poort) aangesloten op een plek waar ik hem niet echt nodig heb als WIFI booster. Op een andere van zijn LAN poorten heb ik daar een SONOS speler die via het LAN zijn weg vindt. En ik heb daar nu nog andere LAN mogelijkheden; Fine for me.

 

Uit interesse, heb ik nog de volgende vraag op je antwoord:

"De Nat uitzetten in de modem van Telenet dus de DHCP uitschakelen": Hoe doe/kan je dat? Want ik heb nu niet de minste mogelijkheid om ook maar iets in te stellen in de huidige HGW. 

 

Zalige Kerst aan allen!

Philippe

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe iTelenet AP op Apple Time Capsule in brug mode

NAT uitzetten op de router van Telenet kan niet en ook de DHCP niet. Trouwens NAT is altijd aanwezig op een router want je gaat van het ene netwerk naar het andere, van een publiek IP adres naar een Private network (192.168.0.x) en omgekeerd.

Een modem only van Telenet is enkel de toegang tot het internet (dat zit ook in de modem/router) en via deze weg krijg je enkel publieke IP-adressen toegewezen van Telenet (max. 5 dacht ik).

De HGW of modem router is eigenlijk een samenraapsel van 4 toestellen: modem, router, switch en Accespoint.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe iTelenet AP op Apple Time Capsule in brug mode


@Pst  schreef:"Maar......... klant heeft een modem only... " : juist, zo is het en mijn probleem blijft as is.

 

Ik heb de telenet AP nu in de garage bekabeld op een van zijn LAN poorten (niet de WAN poort, om confusie met eigen). Ik heb nu die de andere LAN poorten internet access via de Apple router( in brugmode op de HGW) en dat werkt. De WIFI van de Telenet AP blijkt ook te werken maar die wil ik niet. Be it (of zou die voor problemen kunnen zorgen?)


Conclusie: U hebt een HGW (zo eentje met 4 gele poortjes) waarvan de wifi is uitgeschakeld.  En die kan je perfect weer inschakelen via "Mijn Telenet" en hetzelfde  SSID en paswoord geven als je Apple die nu enkel als AP functioneert. Anders snap ik niet hoe je Apple in bridge mode kan staan. Als je Apple in bridge modus staat op een modem only dan krijgen je toestellen alleen publieke IP adressen (max 5).

Kortom jammer van de Telenet AP, dan had je beter een gratis switch gevraagd. Zonde van het electriciteitsverbruik en van 2  netwerken in huis. Maar je hebt in ieder geval nu alles om het eventueel perfect te doen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.