Beantwoorden
neleboeckx
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe moet ik Wake On Lan instellen?

Ik zou graag Wake On Lan instellen voor mijn computer vanop afstand op te kunnen zetten. Het lukt reeds op het lokale netwerk, maar vanaf dat ik met een ander netwerk verbind (of op 4G overschakel) lukt het niet meer. Ik heb al verschillende artikels gelezen en daar komt o.a. port forwarding in terug. Ik heb port forwarding ingesteld met als IP de aan-te-zetten computer, 7 als poortnummer (voor zowel interne als externe poort) en als protocol "UDP".

Het wilt jammer genoeg nog steeds niet werken als ik niet verbonden ben met het netwerk waarop mijn computer is aangesloten.

 

Kan iemand mij helpen? Bedankt!

Tags (1)
0 Likes
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe moet ik Wake On Lan instellen?

@neleboeckxIk heb een vermoeden dat WOL poortnummer 9 is. Het IPadres van je computer liefst binnen de range 192.168.0.10 en 99.

Dan kan je connecteren via publiekIP:9.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe moet ik Wake On Lan instellen?

De poort maakt niet uit, zolang het maar UDP is.  Het enige wat vereist is is dat "wake on magic packet" aan staat en dat het een "subnet directed broadcast" pakket is.

 

En dat laatste maakt dat je dit niet instellen op een Telenet router.

"subnet directed broadcast" wil zeggen dat je het pakket niet moet forwarden naar 1 bepaald IP adres, maar naar alle IP's in je LAN subnet.  Je kan bij Telenet wel een port forwarding instellen naar het broadcast adres (standaard is dit 192.168.0.255, maar de pakketjes zullen niet toekomen).

 

Dus het is een NoGo.

Meer info hier, meer specifiek bij "Port forwarding method".

 

PS: je zou een toestel vanop afstand kunnen overnemen (weer via port forwarding of vpn) en van daaruit een WOL pakketje versturen, maar ik vermoed dat dit geen optie is, want dan moet dat toestel weer continu aanstaan.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
neleboeckx
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe moet ik Wake On Lan instellen?

Jammer. Bedankt voor de informatie!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe moet ik Wake On Lan instellen?

@neleboeckx  Er zijn wel specifieke apps die een WOL op een specifieke machine kunnen toepassen. Kijk hier eens daarvoor:

https://www.ittsystems.com/wake-on-lan/ 

Maar het is inderdaad niet echt safe zoals @Steven-E  zegt.

Het hangt natuurlijk van je bedoeling af maar er zijn vermoedelijk wel andere oplossingen voor hetgeen je wilt doen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe moet ik Wake On Lan instellen?

Sowieso moet je altijd het MAC adres opgeven in een WOL tool (dus security gewijs valt het wel mee), maar van buitenaf gaat het dus nooit werken omwille van de reden die ik hier boven aangaf.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe moet ik Wake On Lan instellen?

Je zou een Raspberry PI, een kleine energie-zuinige PC of een eigen router kunnen gebruiken. Die moet je dan bereikbaar maken vanaf het internet (via VPN of SSH - je hebt ook dyndns en portforwarding nodig). Deze "server" kan dan het WOL magic paket in je LAN sturen, om de PC te wekken.

Is misschien een beetje omslachtig, maar wel goedkoop en betrouwbaar.

Als je misschien al een NAS in je netwerk hebt; die zou dat ook kunnen doen (de meeste modellen toch).

 

Vervolgens ook even goed nadenken hoe je dan je PC van op afstand wilt bedienen, zodat dit ook veilig is, dus eventueel ook via VPN.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes