Beantwoorden
dejavube
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe "vast" ip-adres voor NAS krijgen met Telenet HGW?

Hoi,

 

Een tijd geleden hebben ze bij mijn ouders een 24*8 DOC 3 wireless(docsis) geplaatst.

Model met router dus. Ik merk dat het niet mogelijk is om op de TN router een vast ip te zetten via mijn.telenet.be

Eventueel zou er bij mijn ouders een Synology nas komen. Het zou dus kunnen dat die nas een ander ip zou kunnen krijgen, wat niet de bedoeling is...

(zelf heb ik een Synology nas thuis, maar dit is met modem only)

 

In een topic van bijna 3 jaar geleden, lees ik eigenlijk de oplossing voor bij mijn ouders)

 

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/NAS-zonder-vaste-IP/m-p/38938#M7704

 

Als ik het goed begrijp, gebruikt TN enkel maar de range tussen 192.168.0.100 en 192.168.0.254

Kleiner dan 100 zou je dan een vast ip kunnen gebruiken, zodat de ip van de NAS niet meer zal veranderen.

 

Ik merk wel dat het topic in 2018 werd opgemaakt...

 

Mijn vraag is dus of de info van 2018 nog altijd van toepassing ? (intussen heeft TN dit misschien verandert ?) Ik zou niet willen dat ik daar een nas bij mijn ouders zet en dat dit problemen zou opleveren in de toekomst...

 

Mvg,

 

Gianni

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: NAS met Telenet router

 

Titel aangepast door @Tae-Yoon | vorige titel: NAS met Telent router

0 Likes
3 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe "vast" ip-adres voor NAS krijgen met Telenet HGW?

@dejavube  Inderdaad, je kan de range 192.168.0.10 tot .99 gebruiken. Bij mij is dat bijvoorbeeld 192.168.0.59. Sinds 2014 om juist te zijn. Perfect in te stellen op een Synology NAS. Net zoals poorten enz.. Werkt bij mij al jaren zo. Ook mijn PC, printer, camera's zitten allemaal in die range. Mijn NAS vervangen? Gewoon mijn fixed IP terug instellen en de juiste poorten voor mijn services en alles werkt weer.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe "vast" ip-adres voor NAS krijgen met Telenet HGW?

@dejavube  

Je kan ook zoals ik de range van de e-router op 192.168.10.x zetten en dan je intern netwerk op 192.168.0.x

Op die manier ben je zeker dat je niet in dezelfde range kan zitten. 

Ik heb zelf een router die dhcp is met firewall tussen en heb deze in bridge staan zodat ik op het wan gedeelte een extern ip adres krijg. De andere poorten van de e-router gebruik ik voor de digirecorder en dit werkt nog altijd.

Voor synology kan je een dynamische dns gebruiken zoals domain.synology.me.

Domain moet je dan vervangen door uw naam of iets anders. Het mag natuurlijk nog niet in gebruik zijn. Je kan dit account maken via https://account.synology.com/en-global/register/a7e6b38ab35a4c1fae0a72eb06b2c73f

Hierdoor kan je je nas overal bereiken. Hierdoor zal er automatisch een certificaat worden aangemaakt zodat je je daar niet druk moet over maken 🙂

succes!

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Hoe "vast" ip-adres voor NAS krijgen met Telenet HGW?

Beiden enorm bedankt ! Ik kan nu met een gerust hart er aan beginnen 🙂

 

Gianni