24748
netweters
|
152281
antwoorden
|
20688
vragen
|
Hallo
'je hebt een nieuwe modem nodig" mailde Telenet mij. De volgende dag stond er al iemand voor de deur met een doosje.
Ik had een gratis zelf-doe-pakket gevraagd. Maar ik weet niet waar te beginnen: in mijn kelder hangt een ingewikkelde installatie waar ik kop noch staart aan krijg en dat misschien al 20 jaar oud is... in de manual van de nieuwe modem staat "haal de oude modem van de muur". Maar daar hangen wel drie rare dingen. Welke is de modem?
Weet er iemand nog hoe modems uit het grijze verleden eruitzagen? Wat haal ik weg, en wat laat ik zitten?
Bedankt op voorhannd!
Titel gewijzigd door Filip (mod) | Vorige titel: Ik had nog een modem uit de middeleeuwen
Opgelost! Ga naar oplossing.
Enkel vierkant zwart kastje moet je vervangen volledig van boven
Je trek een foto hoe het nu is
Van rechts naar links
De rechterkant heb je de stroomsteker (dunne kabel ) trek uit de modem trek uit leg hem weg heb je niet meer nodig
Bij de nieuwe modem zit een sleutel draai de witte kabel los dit de volgende van rechts voorzichtig dat het pinnetje niet afbreekt je moet even draaien
kabel los laat hem hangen
De 3de is de internet kabel je duwt de plastiek naar binnen de internet kabel komt los
laat hem ook hangen op zijn plaats
De 4de is de telefoonkabel het zelfde als hierboven
en laat hangen
Nu haal je de oude modem weg
Neen de nieuwe en doe de zelfde stappen maar start van de telefoonkabel tot einde en steek dan de stroomstekker in het stopcontact
van de rest blijf je neem je tijd twijfel neem de foto van je telefoon
Aaa, fantastisch. Goed uitgelegd! 🙌
De zwarte transformator, die mag ik vast wel weggooien, hé? Er zit een mooi nieuw transformatortje bij de nieuwe modem in het doosje.
En dat ding, die oude coax-doos, is die nog van node? Moet die blijven zitten?
Als ik op die twee vragen antwoord krijg, denk ik dat ik netjes het klaar zal spelen.
Intussen héél erg bedankt
(De zwarte transformator, die mag ik vast wel weggooien) ja
(En dat ding, die oude coax-doos, is die nog van node ) laten staan (niu telenet )
Okaay
Dankjewel Luc55 😁
Hier is trouwens een stappenplan van hoe je de modem kan vervangen: Hoe installeer ik mijn modem?
Oja, die had ik al bekeken. Maar er was teveel verschil tussen het te vervangen exemplaar in het videootje and die ingewikkelde contraptie in mijn kelder, om er zonder wat uitleg zomaar aan te beginnen.
Modems zien er tegenwoordig heel wat eenvoudiger uit dan vroeger. Ik herinner me dat in de jaren '80 een modem een hele kamer vol met apparatuur was: dat was één enkele verbining. In de tijd van vóór de microchip. De énige computer van ons bureau was een gigantisch complex vol machines op een industrieterrein in Leuven, zalen en zalen vol machines. Dat hele gedoe was één computer 😆 Dus van daaruit zijn we vertrokken... en alles wordt almaar kleiner.
Merci aan iedereen
Zonder de uitvinding van de microchip zouden we nu niet zitten waar we zijn, denk ik.
Zelfs in de oertijd was de modem klein (nam niet veel plaats in op een bureau). De modem moduleert en demoduleert. Het moduleerde een signaal op een hoorbare frequentie want het signaal moest over de analoge telefoonlijn gestuurd worden, langs de andere kant werd het ontvangen signaal gedemoduleerd. Vermits het om een uitwisseling van signalen gaat, moet hetzelfde toestel moduler en demoduleren.
De computer kasten waren inderdaad groot, maar vrij leeg. Het grote volume was nodig voor de afkoeling, een computerzaal was in die tijd een frisse plaats van 18 graden.
Klopt. In het serverlokaal van ons kantoor -veel later, toen er al servers bestonden- was het ook altijd bloedheet.
Mijn recentste pc is een enorme kast, waar bijna niks in zit, omdat de persoon die hem gebouwd heeft allemaal dezelfde kasten gebruikt om voor iedereen à la carte pc's te maken. Hij maakt er dan ook voor professionele "gamers", en die gaan zo woest tekeer dat ze vier enorme ventilators in hun kast hebben zitten om de gemoederen te bedaren, daarbinnen.
Mijn pc heeft vooral extra RAM om mijn tekenprogramma te doen werken, maar hittegolven veroorzaakt dat niet. Mijn kast is zo leeg dat er een echo in zit 😆
Ik heb m'n modempje nog niet geïnstalleerd, maar ik ben er gerust op dat het dankzij de uitleg van Luc55 prima zal lukken 😌