Beantwoorden
Achilles101
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Netjes! Primeur! Pageturner!

Host vaststellen - traag internet

Sinds ik verhuisd ben, ondervind ik enkele problemen met mijn internetverbinding. Er zijn inmiddels 2 Telenet medewerkers langsgekomen en hoewel de meeste problemen nu achter de rug zijn, is het nog niet optimaal.

 

Mijn setup bestaat uit de witte Telenet modem (Docsis 3) en een Asus RT-AC3200 router die ingesteld is als AP om zo het wifi signaal doorheen het appartement wat te boosten.

 

Het probleem ligt bij enkele pc's die met het netwerk verbonden zijn, zowel via WiFi als via de kabel.

Telkens wanneer ik probeer te surfen duurt het een 10tal seconden vooraleer een pagina opent. In de statusbalk zie ik telkens 'Host vaststellen' staan. Zowel in Chrome, Internet Explorer als Firefox.

 

Ik heb al vanalles geprobeerd. Ik vond o.a. een tip om mijn DNS server aan te passen naar een publiek adres, zoals 8.8.8.8 en 8.8.8.4. Dit hielp niet. Mijn cache clearen, dns flush etc. helpt ook niet.

Mijn Ipv6 adres heb ik ook uitgeschakeld, omdat ik dacht dat het probleem misschien daar lag, maar dit is het dus ook niet. 

 

Ik begin wat radeloos te worden. Het lijkt me niet de bedoeling om maandelijks te betalen voor een abonnement waar 200mbs snelheid gegarandeerd wordt, en dat ik dan minstens 10 seconden moet wachten bij het openen van elke pagina. Het is enorm frustrerend. Speedtests geven me nochtans een resultaat van gemiddeld 180 mbs.

 

Wat ik ook vreemd vind is dat mobile devices deze 'lag' niet hebben. Deze surfen vrij vlot.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn? Alle tips zijn welkom!

 

 

 

 

 

0 Likes
12 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Host vaststellen - traag internet

Ben je zeker dat er nergens een kabel in een lus naar je modem of AP ligt? Default gateway staat toch correct ingesteld? DHCP wel degelijk uitgeschakeld op de AC3200 router?

Correcte verbinding is: Telenet router naar de LAN poort van je AC3200 router (WAN poort niet gebruiken aub). En vandaar kan je verder naar de andere toestellen.

Zonodig alle bekabeling uittrekken en een voor een terug insteken en kijken hoe het werkt. Te beginnen met de kabel vanaf de witte modem naar de AC3200 router.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Host vaststellen - traag internet

Als ge geen mega appartement hebt of met afschermende muren is een bijkomend AP niet nodig.

Dus schakel dat bijkomend AP eens uit en probeer zo te werken.

Een PC gelijktijdig via UTP en WiFI verbinden kan wel maar brengt weinig. Zeker geen UTP en een WiFi verbinding met TelenetWiFree of telenethomespot maken.

Test ook eens of er soms buren zijn die op dezelfde of naburige WiFi werken.

Met xirrus WiFi inspector (windows) of WiFi Analyser (Androïd) kan je zien op welke kanalen gewerkt wordt.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SjCr
Professional Meerweter
Berichten: 114
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! Safespot WOW, overzichtelijk!

Host vaststellen - traag internet

Best eventjes je hele setup proberen zonder die ASUS router en kijken hoe het dan vlot.

Waar staat deze, in je opstelling?

Als (vooral) alle WiFi en al je LAN kabels hoofdzakelijk via je ASUS router gaan, dan kan dat toestel wel eens het probleem zijn.

 

Zoals hierboven al gemeld, zeker eens die ASUS ertussenuit halen en zien of je dan nog het probleem hebt.

--------------------------------------------------------------
"There is never enough time to do it right the first time."
-- Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren. --
0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Host vaststellen - traag internet


@Achilles101 schreef:

 

 Ik vond o.a. een tip om mijn DNS server aan te passen naar een publiek adres, zoals 8.8.8.8 en 8.8.8.4.

 

 


DNS van telenet is 195.130.131.5

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Host vaststellen - traag internet

Deze Google DNS servers worden dikwijls aangeraden maar als ik test zijn deze duidelijk trager dan de telenet DNS servers. Tijdens het surfen merkt men ook duidelijk dat het trager gaat met die DNS servers.

Hier in Antwerpen zijn de standaard DNSservers van Telenet :

195.130.131.4

195.130.130.4

Voor WiFree en telenethomespot worden andere DNS servers ingesteld.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Achilles101
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Netjes! Primeur! Pageturner!

Host vaststellen - traag internet

Ben je zeker dat er nergens een kabel in een lus naar je modem of AP ligt? 

Jup, zeker. Er zijn eigenlijk maar 2 kabels die aangesloten zijn op de witte modem. Eentje gaat rechtstreeks naar de AP. Die is ook aangesloten op een LAN poort, idd niet de WAN poort. De andere kabel is aangesloten op een powerline. De powerline wordt gebruikt om mijn vaste pc op de bovenverdieping van 'snel' internet te voorzien. Op de AP zijn enkele toestellen aangesloten via de kabel. Een tv, digicorder en playstation, dus ik vermoed dat daar ook geen lus zit. Andere apparten verbinden via WiFi op het SSID dat de AP aanmaakt. Wifi signaal van de modem is uitgeschakeld. 

 

DHCP wel degelijk uitgeschakeld op de AC3200 router?

De configuratie van de AP is gedaan door een Telenet medewerker. Ik veronderstel dat hij dit wel correct gedaan heeft... Ik denk ook wel dat deze uit staat, alle devices zitten ook in dezelfde IP range (192.168.0.1-255).

 

Ik zal wel eens testen door de AP uit te schakelen. Wie weet is dat, inderdaad, het probleem. Hopelijk niet, want het was wel een kostelijk toestel 😛

 

 

 

0 Likes
Achilles101
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Netjes! Primeur! Pageturner!

Host vaststellen - traag internet

Bedankt voor je reactie. Het appartement is wel vrij groot, het is een duplex. Mijn modem is ook ingebouwd in een kast die in de gang staat. Als ik het wifi signaal van enkel de modem gebruik, dan is er bv in de keuken of slaapkamer geen sterk signaal meer. Er zitten nogal wat muren tussen. Mijn AP staat in de woonkamer, daar ligt ook de enige kabel die rechtstreeks naar de modem gaat. Via de AP is het qua signaal wel ideaal, dus ik hoop dat ik deze nog kan gebruiken.

 

Mijn pc laat ik niet tegelijk via Wifi en UTP werken. Sorry, was misschien wat misleidend in mijn uitleg. Ik heb het wel beide getest, afzonderlijk. Wifi Analyzer zal ik wel eens checken! Bedankt voor de tip. 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Host vaststellen - traag internet


@Achilles101 schreef:

 

DHCP wel degelijk uitgeschakeld op de AC3200 router?

De configuratie van de AP is gedaan door een Telenet medewerker. Ik veronderstel dat hij dit wel correct gedaan heeft... Ik denk ook wel dat deze uit staat, alle devices zitten ook in dezelfde IP range (192.168.0.1-255).


Misschien is de TN medewerker iets vergeten? Om een router in te stellen als AP moet je toch enkele instellingen doen. Kan je makkelijk nagaan via deze uitleg:

 

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/FAQ-Hoe-stel-ik-mijn-router-in-als-Access...

 

Een persoonlijke noot: ik vind het eigenlijk een beetje zonde dat je die router enkel gebruikt als AP.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
joonie
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Jij bent af! It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner!

Host vaststellen - traag internet

Test je opstelling eens zonder die powerlines.(Uittrekken en modem herstarten) Bij een defect kunnen die apparaten al eens vreemde toestanden veroorzaken.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Host vaststellen - traag internet

Ik heb exact hetzelfde probleem sinds ze de nieuwe hgw router  model van Telenet hebben geïnstalleerd. Is bij jouw het probleem weg als je de modem herstart? Bij mij blijft het probleem dan weg voor ongeveer 3 a 4 dagen en dan begint het weer. Men binneninstallatie is een accesspoint dat aan de router hangt en een switch voor men bedrade toestellen die aan de router hangen. Heb zelfs de hgw router model omgeruild, maar het probleem blijft.

 Ook de vaste pc aan de modem lost het niet op...

 

Ik heb het ook draadloos op apps van die websites zoals bol.com, marktplaats.nl, tweakers.net, Sporza, VRT nws... En na verloop ook YouTube, Amazon enz...

Eerst dacht ik dat het aan 1 van men toestellen lag. Maar vermits jij net hetzelfde hebt, vrees ik dat het op het netwerk van Telenet te doen is.

 

Heb ook alles van DNS gewijs gedaan.

Ben van Antwerpen Berchem.

0 Likes
SjCr
Professional Meerweter
Berichten: 114
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! Safespot WOW, overzichtelijk!

Host vaststellen - traag internet

Omdat het de AP misschien is, betekent niet dat hij stuk is, hoor. 🙂

Wellicht is ze niet juist ingesteld. Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat!

--------------------------------------------------------------
"There is never enough time to do it right the first time."
-- Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren. --
0 Likes
Achilles101
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Netjes! Primeur! Pageturner!

Host vaststellen - traag internet

Alright, even een update. Voorlopig lijkt het probleem van de baan te zijn (oef!).

 

Ik heb dus jullie raad eens gevolgd. Ik ben volledig vanaf nul begonnen met mijn setup. De powerline er uit, Asus Router uitgeschakeld, eigenlijk alles afgesloten en zo mijn laptop rechtstreeks verbonden met de telenet modem. Daar een paar speedtests gedaan, alles ging vlot.

 

Nadien ben ik begonnen met mijn Asus router opnieuw te configureren als AP. Dit werd voordien gedaan door de telenet medewerker. Ik heb een YouTube video gevolgd van Asus zelf, met daarin instructies om de router te configureren. Op zich heel eenvoudig, aangezien er een AP-Mode setting aanwezig is op de router, dus alle zaken als DHCP uitzetten etc gebeuren automatisch via deze setting. Het enige wat hier anders was, was de verbinding tussen de modem en de AP. Voordien was deze verbonden via LAN1 van de modem naar LAN1 van de router. Dit moest volgens Asus anders. Ik moest deze verbinden op de WAN poort van m'n AP ipv LAN1. Ik heb dit gedaan en meteen alles getest. Eerst met m'n laptop, en dit werkte goed. Nadien 1 voor 1 de andere devices terug verbonden en alles werkt prima.

 

Mijn PC op de 2e verdieping die verbonden was via Powerline, werkt nu ook via WiFi. En in feite is dit voldoende. De Powerlines heb ik dus nog niet getest, om de een of andere reden heb ik er wat schrik voor dat ze het toch zouden verpesten nu. Alles lijkt stabiel te draaien, hopelijk blijft het nu zo! 🙂

Bedankt voor alle tips!