24784
netweters
|
152658
antwoorden
|
20727
vragen
|
Sinds mei 2023 zijn wij overgeschakeld van Proximus naar Telenet. Vanaf toen heb ik problemen met bepaalde toestellen die een vast IP adres hebben zoals onderandere de warmtepomp van Heliotherm. Ik heb al tot eindeloos toe met verschillende medewerkers technische dienst aan de lijn gehangen maar hebben weinig kennis en kunnen ook niet zeggen waar ik meer ondersteuning kan vinden. Ook krijg ik steeds het antwoord dat zij hierin niet kunnen ondersteunen! Een medewerker heeft mijn IP adressen die met 192.168.0.99 zichtbaar waren wel al naar 192.168.1.99 gezet omdat dit in het protocol van warmtepomp staat. De portforwarding van het IP adres met ingaande poort 4001 en uitgaande poort 4001 neemt men niet aan! Als je naar aangesloten toestellen gaat zien staat het MAC adres er wel in maar als IP geeft men IPv4:0.0.0.0 weer!
Je zou toch op zijn minste een gebruiksvriendelijk platform kunnen aanbieden waarin je dergelijke instelling zelf moet kunnen aanpassen. Bij ingave in geavanceerde instellingen en klik op wijzigen krijg ik steeds melding: oeps, er ging iets fout. Probeer later opnieuw. Ik vind dit niet echt klantvriendelijk! Vandaag opnieuw contact gehad met technische ondersteuning en zou aan Mijn Telenet liggen? Kan iemand mij hierin ondersteunen?
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: IP adres warmtepomp ingeven lukt niet
Lees de povere handleiding die Telenet ter beschikking stelt: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/geavanceer...
Lees het topic van meer dan 30 bladzijden (sinds eind 2022) over de problemen met "Mijn Telenet": https://www.netweters.be/t5/Telenet-apps-platformen/Mijn-thuisnetwerk-op-Mijn-Telenet-werkt-niet/td-...
Na acht maanden aanslepende problemen met "Mijn Telenet" concludeer ik dat het complete tijdverspilling is om het prutssysteem van Telenet te proberen gebruiken.
Mijn advies:
uiteraard zou alles netjes moeten lukken via bvb Mijn Telenet, maar toch ook niet direct een pluim voor je warmtepomp installateur. En zal zeker verre van perfect allemaal zijn, zeker de laatste tijd redelijk wat problemen, dus dat is zowiezo een item, maar ...
1. waarom moet die een fixed IP krijgen ?
2. indien fixed IP een must is, waarom kan je die dan zelf niet via een UI van hun systeem veranderen ?
3. waarom is er een portmap nodig ? Men schijnt het niet altijd te beseffen, maar elke portmap opent een poort in de firewall en maakt je install meer kwetsbaar voor mensen die het minder goed voorhebben en op zoek gaan naar zwaktes in het systeem. Dus elke portmap is er eigenlijk eentje te veel. Waarschijnlijk gaat iemand zeggen: jamaar, ik moet daar remote (van buitenaf) aankunnen! Blijft slechte implementatie vd warmtepomp, want als die per se remote ernaartoe wil, moet die maar zorgen voor een keep-alive mechanisme vanuit de warmtepomp, zodat access er naartoe kan op basis van een reply (in-> out is altijd toegelaten). En ja, zelfde applied voor mensen met IP camera's waarvoor portmaps nodig zijn, dat is voor niets nodig als de install correct is. Vreemde zelfs daar is dat de IP cam als "security" wordt gebruikt maar terzelfdertijd een extra poort opent in de firewall ...
Ja, net nog. Bij externe poort keuze 0 - 0 bedoel je?
Een port forward naar een vast intern IP-adres is op zich veilig. Het verkeer van buitenaf zal uitsluitend naar het vast IP-adres van het geconfigureerde toestel doorgestuurd worden. Andere toestellen in je thuisnetwerk zijn onmogelijk benaderbaar via deze port forward. Sowieso is de toegang tot het toestel nog eens met een wachtwoord beveiligd.
Net omdat het veilig moet zijn, is een vast intern IP-adres (normaliter via DHCP-reservering) een must.
De routerfunctie van Telenet moet zowat de enige in België zijn die geen DHCP-reservering ondersteunt.
Dit betekent dat je dan als alternatief een vast IP-adres moet kunnen instellen in je eigen toestel (hier warmtepomp) in het subnet van de Telenet-router. Standaard zijn hiervoor de IP-adressen van 192.168.0.2 tot en met 192.168.0.49 vrij beschikbaar.
Als dat correct ingesteld is, is dat veel veiliger dan toegang op basis van een reply (UPnP of een cloud API?) naar een server op het internet waar vaak duizenden privé-toestellen tegelijk gehackt kunnen worden. Voor cybercriminelen is het interessanter om een server met duizenden aangesloten warmtepompen te hacken dan één enkele warmtepomp van Jos uit Ertvelde.
Met een externe server in de cloud zit je bovendien met het probleem dat die server voor de gehele levensduur van de warmtepomp moet actief blijven. Met een lokaal systeem in de warmtepomp is dit geen probleem.
Punt 3 is een totale misvatting en de oplossing op zich zoals voorgesteld nog slechter dan die portfrowarding.
Tot zover.
Telenet modem/router gebruikt de IP range via DHCP van 192.168.0.100 tot 192.168.0.254. Je kan meestal een vast IP instellen in de range 192.168.0.10 tot 192.168.0.99. Tenzij je natuurlijk de IPrange hebt veranderd in "mijn telenet" en de 0 hebt vervangen door een cijfer ergens tussen 1 en 255.
Instellen doe je in het betreffende apparaat als dit goed geconfigureerd is door in te geven:
192.168.0.20 subnetmask 255.255.255.0 default gateway 192.168.0.1. Voor zover je natuurlijk die 0 niet hebt veranderd.
Poort forwarding doe je door in "mijn telenet", nadat je de instellingen hebt ontgrendeld in tegeven:
IP adres 192.168.0.20 externe beginpoort 4001 en eindpoort 4001, interne beginpoort 4001 protocol beide en actief zetten en opslaan helemaal onderaan.
Je omvormer kan je dan bereiken via je publiek http://IPadres:4001. Eenieder die een beetje thuis is in netwerken kent deze heel eenvoudige procedure. Ik doe dit al jaren voor mijn NAS, webserver op mijn NAS, IP-camera's enz. . Uiteraard met andere poortnummers. En dit is voor iedere provider hetzelfde.
Tenzij.... vraagsteller nog een eigen router heeft staan achter die van Telenet en dan verandert de situatie een klein beetje maar dat horen we dan wel.
Wat dat protocol van de omvormer voorschrijft is een voorbeeld en dat komt omdat veelal 192.168.0.0 of 192.168.1.0 gebruikt wordt maar dat is totaal geen must.