24752
netweters
|
152354
antwoorden
|
20693
vragen
|
Ik heb het volgende probleem na het inwisselen/upgraden naar de nieuwst Telenet modem:
Oude configuratie wordt automatisch overgenomen van de oude naar de nieuwe modem.
Mijn netwerk is opgebouwd als volgt 192.168.2.X, echter kan op de nieuwe modem het voorlaatste getal van het IP adres niet zelf meer worden gekozen.
Enkel 192.168.0.X is mogelijk, ook bij Port Forwarding staat 192.168.0.X al vast geselecteerd.
Mooi zou je denken, dan gebruik je toch gewoon 192.168.0.X, ipv 192.168.2.X...
Helaas, bij zowel het aansluiten van de netwerk bekabeling als de WiFi geconnecteerde zaken kent de modem steeds 192.168.2.X toe ?!?
De oude netwerkconfig zou via een image worden doorgegeven aan de nieuwe modem. Men zou verwachten dat een RESET (via 15sec op de knop op de modem te drukken), dit probleem oplost, dit is bij mijn niet het geval. Alsook de softwarematige reset naar de standaardinstellingen van de modem lijkt geen verschil te maken.
Na beiden methodes zit al de netwerk config er nog gewoon in...
Weet iemand hier raad mee?
Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: Telenet Modem F@ST3896LG-TN | IP configuratie/DHCP
Ik heb hetzelfde. Mijn interne lan vroeger ingesteld op 192.168.99.0/24 en al mijn interne adressen zitten in dat segment.
Als ik een nieuwe poort wil openzetten via port-forward, toont de website ook 192.168.0.x ipv 99.
Wat ik ook merk is dat er vroeger een optie 'actief' - 'niet actief' was die er nu niet meer staat.
Mijn reeds bestaande portforwards werken wel nog, hoewel ze ook 192.168.0.x tonen en 100% zeker 99 zijn.
Via de whatsapp support kwam ik wel te weten dat er momenteel een bug zit in port-forward instellingen verwijderen of toevoegen.
Ze zouden er mee bezig zijn, maar geen info over wanneer het opgelost is.
Ik vrees dus dat het een bugje is waar we even geduld zullen moeten op hebben.
Een tip is om een online portscan tool (google online portscan tool) te gebruiken op je publiek IP (google whatsmyip) om te zien wat er effectief open staat.
mvg Sergej
Niets aan te doen. De configuratie van geavanceerde instellingen op een F@ST3896LG-TN bevat nog enkele bugs.
Persoonlijk denk ik dat je huidige Telenet-modem omwisselen naar de Telenet CV8560E (modem zonder Wifi) momenteel de snelste oplossing is. Je configureert de Telenet CV8560E dan in bridge-mode (MAC pass-through) voor gebruik met een eigen (Wifi-)router waarop je zelf je subnet kan kiezen.
Dus geen wifi 6 met de f@st en wifi pods meer.. 😞
Dat werkt nu wél net goed. 🙂
Ik heb hetzelfde met de (oude) bestaande Telenet modem/router en mijn setup hierop: heb mijn eigen router met fixed ip Wan 192.168.13.2 in de DMZ geplaatst van de Telenet router met lan 192.168.13.1 in de kelder (en wifi daarop uitgeschakeld).
In de nieuwe mijn Telenet kan je nu enkel nog DMZ instellen op 192.168.0.x....!
Hopelijk een bug wordt dit nog aangepast?
Dus niet afhankelijk van type router, maar je zit ook vast met de 'mijntelenet' advanced settings...
Inderdaad, en ik hoop dat Telenet daarvan op de hoogte is en dit nog/ terug aanpast?
@Sergej Het is niet omdat je de nieuwe modem van Telenet niet hebt dat je geen wifi 6 of 6E kan hebben hé 😉
Zoals Raf hier aanhaalde is het beter om een e-router aan te vragen bij Telenet en een eigen Mesh systeem erachter te hangen.
Hier kan je dan ook je eigen configuratie doen op je eigen router.
Je gebruikt alleen de modem van Telenet als gateway van je internet. De ip adressen zullen verdeeld worden door je eigen router en dus in eigen beheer.
Bedankt voor de info.
Ik ga kijken of een andere modem die ik kan bruggen een oplossing kan bieden. Toevallig suggesties voor een geschikte MAIN router die daar dan achter de modem komt? Vooral een router met functionaliteit op de bandbreedte te bepalen/moduleren. Zou een firewall type Zyxel USC Flex 100 ook kunnen dienen hiervoor? Of heeft dit teveel impact op de snelheid? Eventueel ook een suggestie voor een alternatieve toepassing tov firewall om het netwerk verkeer overzichtelijk te kunnen monitoren?
Echter ga ik er vanuit dat voor mijn specifiek probleem het toch mogelijk moet zijn om de oude netwerk configuratie te wissen en dat ik mijn netwerk opbouw aanpas naar 192.168.0.X ?
Port forwarding zou dan toch ook moeten werken aangezien deze default geconfigureerd staat als 192.168.0.X ? Of zitten net daar bugs qua functionaliteit?
Het enige wat ik wil bereiken is poorten openen op zowel een DHCP toegekend IP als op mijn public IP.
Niks bijzonder maw…
Alvast bedankt.
@CBE schreef:Zou een firewall type Zyxel USC Flex 100 ook kunnen dienen hiervoor?
Ik ken dat toestel en jouw behoeften niet. Ik zie alleen dat het toestel in snelheid beperkt is door 1 Gbps-poorten.
@CBE schreef:Echter ga ik er vanuit dat voor mijn specifiek probleem het toch mogelijk moet zijn om de oude netwerk configuratie te wissen en dat ik mijn netwerk opbouw aanpas naar 192.168.0.X ?
Misschien wel, ik weet het niet. Jij opent toch ook niet zomaar een topic op Netweters? Als een bug in de software van Telenet eenvoudige configuratie van je LAN-netwerk verhindert, ben je aangewezen op de goodwill van Telenet (klantendienst?) om dit probleem op te lossen. Vandaar mijn advies om je LAN-netwerk onafhankelijk van je internetprovider te beheren. Een modemwissel lijkt me de snelste oplossing, daarmee heb ik niet beweerd dat er geen andere oplossingen mogelijk zijn. Ik heb er alleen geen weet van.
@CBE schreef:Port forwarding zou dan toch ook moeten werken aangezien deze default geconfigureerd staat als 192.168.0.X ? Of zitten net daar bugs qua functionaliteit?
Ook daar zitten bugs in die al maandenlang niet opgelost geraken. Telenet lanceert nieuwe producten waarin nog veel bugs zitten en zonder betekenisvolle foutmeldingen of gedetailleerde handleiding ter beschikking te stellen. Vaak krijg je gewoon "Oeps er ging iets mis", en daarmee moet je het dan doen. Lees het archief van Netweters er maar op na: https://www.netweters.be/t5/forums/searchpage/tab/message?q=Oeps
@CBE schreef:Het enige wat ik wil bereiken is poorten openen op zowel een DHCP toegekend IP als op mijn public IP.
Niks bijzonder maw…
Klopt, bij andere providers is dat niks bijzonders. Je kiest ofwel zelf je modem of er is standaard een lokale webinterface of bridge-mode beschikbaar op de meegeleverde modem.
Alleen bij Telenet loop je blijkbaar tegen problemen aan...
@kristofDW Dat weet ik nu ook wel 🙂 Ik heb alleen geen zin om mijn huis te beginnen verbouwen om wat UTP's te trekken. (net huis gekocht waar géén verbouwingen nodig zijn) De oplossing van telenet met de f@st modem en de pods is op zich een perfecte oplossing.. Ik haal op elke plek in mijn huis de maximale snelheid.
Wat volgens mij het probleem is, en waar men ongetwijfeld met man en macht al een behoorlijke tijd aan het werken aan is, is dat de 'portal' waar we onze 'advanced settings' moeten/mogen aanpassen niet 100% goed werkt.
Als er écht een dringend issue is waarmee je zit denk ik dat een belletje naar de helpdesk met de vraag of 'dit of dat' AUB (vriendelijk zijn is altijd de boodschap 🙂 )naar de tweede of derde lijn zou kunnen gezet worden kan helpen.
Naar mijn gevoel proberen de IT'ers bij telenet hard hun best te doen om problemen op te lossen. Alleen is de stapel daar behoorlijk groot MI.
mvg Sergej
Wederom bedankt voor de info. Een technieker heeft na het maken van een afspraak mijn oude netwerkinstellingen verwijderd. Helaas, zoals al eerder door Raf werd aangeven, zitten er nog bugs in de port forwarding, letterlijk geen enkele werkt. Voor mij is het resultaat dus dat ik nu terug alles in de range 192.168.0.X kon zetten om dan überhaupt nog maar tot een netwerk te komen. Verder hoef ik er geen tekening bij te maken denk ik…
Ik wissel zsm mogelijk mijn nieuwe modem in voor model zonder wifi (degene die werd voorgeteld door Raf). Ook al fixen ze die bugs van vandaag op morgen, ik ben er klaar mee! Ik ging voor One UP en niet voor One down down down…