Beantwoorden
BramW
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

IPv4 dikwijls niet toegewezen: nauwelijks internet

Beste netweters,

 

Reeds 2 weken zijn slechts enkele websites bereikbaar (google, youtube, gmail), bijna alle anderen niet. Zo goed als geen toegang tot internet dus.

Nu lang zoeken lijkt het een IPv4 probleem te zijn. Die wordt niet toegewezen of wordt alleszins niet ondersteund (getest via ipv6-test.com). IPv6 wordt dan wel ondersteund.

Vroeger af en toe al problemen mee gehad mar nu houdt het aan. Ik heb zelf niets veranderd aan instelling of hardware.

 

Technisch:

1 laptop windows 10

Android gsm

iPhone

> via wifi rechtstreeks op de telenet modem (en dikwijls ook via een wifiversterker)

Kodi OpenElec op Raspberry Pi

> via ethernet kabel op een router die met de modem van telenet verbonden is

 

Wanneer de toestellen met de telenet modem verbonden zijn (zowel wifi als ethernet) hebben we dus nauwelijks toegang tot internet/websites, met enkele uitzondering zoals google, youtube en gmail.

Blijkt dat IPv4 niet wordt ondersteund en IPv6 wel.

Wanneer we overschakelen naar TelenetHomespot of TelenetWiFree dan werkt IPv4 wel (en IPv6 niet). Dat is een workaround maar geen definitieve oplossing (valt dikwijls weg, is traag, inloggen etc) en ook niet de gewenste gang van zaken.

 

Op mijn laptop (windows 10) heb ik de DNS geflushed en gereset. (Geen idee hoe ik dat op mijn Android phone en iPhone moet doen.) Dat leek even te werken maar al gauw was het probleem terug. Ook dit is een workaround zonder blijvend resultaat.

 

Mijn vragen:

- Is mijn analyse juist? (dat het aan het niet toewijzen van IPv4 ligt)

- Hoe komt het dat dat (de laatste tijd) niet meer werkt?

- vooral: Wat kan ik daar aan doen om dat weer (stabiel) aan de praat te krijgen bij het verbinden met internet via onze telenet modem?

 

Hopelijk weten jullie raad!

 

groet,

Bram W.

 

 

 

0 Likes
6 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv4 dikwijls niet toegewezen: nauwelijks internet

de telenet modem al eens gereset of de stekker uitgetrokken ???


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv4 dikwijls niet toegewezen: nauwelijks internet

Snelste manier zal zijn om je modem te gaan vervangen in een Telenetcenter. En dan kijken of het probleem zich verder voordoet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

IPv4 dikwijls niet toegewezen: nauwelijks internet

Ik lees een aantal componenten in je mail maar er staat niet bij hoe ze geconfigureerd zijn.

 

- Telenet modem: standalone of HGW? (ik vermoed HGW omdat je ergens vermeldt dat hij wifi heeft)

- "via ethernet kabel op een router die met de modem van telenet verbonden is":

      --> is de router als volwaardig router geconfigureerd of als access point?

-  "en dikwijls ook via een wifiversterker"

     --> waar hangt de wifiversterker juist aan? aan de Telenet HGW? aan jouw eigen router?

 

Mijn eerste advies is: bekijk wat je eigenlijk wil bereiken met je eigen router. Wil je één subdomein? Of wil je  de Kodi OpenElec op Raspberry Pi in een apart subdomein? In het eerste geval moet de router als access point geconfigureerd zijn en moet DHCP en DNS etc. uitgeschakeld zijn. Anders gaan er conflicten met IP toekenning optreden en mogelijk gaan ze naar andere DNS servers gaan.

Heeft die router ook een WIFI geconfigureerd? Mogelijk is je laptop er dan ook mee verbonden geraakt en dan klopt het dat een DNSflush zou kunnen helpen, omdat hij dan alles terug van de juist servers via de router gaat opvragen. Maar dat is maar 'wild guessing'

 

Mijn advies is: configureer de router als access point en laat alles via de HGW gaan voor DHCP en DNS, en kijk dan of je het probleem nog hebt.

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BramW
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

IPv4 dikwijls niet toegewezen: nauwelijks internet

Ja, modem reset helpt niet. Telenet heeft zelf ook de modem gereset maar was geen oplossing. (Telenet liet weten dat het niet aan hen lag.) 

0 Likes
BramW
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

IPv4 dikwijls niet toegewezen: nauwelijks internet

@BertXL

Dank voor het uitgebreide antwoord.

 

Ondertussen lijkt het (voorlopig) opgelost. Ik heb de wifiversterker uit het stopcontact gehaald en dan liep alles vlot. De wifiversterker terug in het stopcontact gestoken en alles lijkt voorlopig te werken. .

 

De wifiversterker is zo'n D-Link bakje dat je apart in het stopcontact steekt, niet aan de modem hangt. Eerder een wifi-repeater zeker?

 

Indien dit toch niet de oplossing was zal ik jouw suggesties uitproberen. 

 

Alvast bedankt! 

0 Likes
Bruno99
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
De kop is eraf!

IPv4 dikwijls niet toegewezen: nauwelijks internet

Hello , 

 

Sinds eergisteren zelfde probleem , ipv 4 adres bestaat maar staat niet actief Smiley Verdrietig( adapterinstellingen) , heb op alle pc's het netwerk opnieuw moeten installeren (dan staat naast ipv4 en ipv6 internet vermeld), het laatse dat mij kopzorgen baart is de canon printer , ik heb al van alles geprobeerd maar hij weigert te werken.

Niet te vinden op mijn netwerk , verder zoeken dus!!

 

Bruno

0 Likes