Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 De uitleg

Naar aanleiding van de verschillende issues in verband met IPv6 hier op "Netweters" ben ik voor mezelf eens op zoek gegaan hoe dit nu allemaal in zijn werk gaat. Soms wordt er met begrippen en protocollen gegoocheld waarbij men duizelig wordt. Ik heb het zo simpel mogelijk proberen te verwoorden met de nodige links naar gedetailleerde uitleg.

Op zich zijn de basisprincipes simpel maar blijkbaar loopt er soms toch nog wat mis in de communicatie tussen de klant(router/host) en de provider waardoor verkeer via IPv6 soms onmogelijk wordt. En dan merk je op dat verkeer via IPv4 toch een stukje trager verloopt dan via IPv6.

Hier de link naar het artikel want het is nogal vrij lang.

Opmerkingen en verbeteringen mogen altijd gegeven worden want ik leer nog heel graag bij. Ik hoor het graag of er fouten zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
3 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5197
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IPv6 De uitleg

@igvferEen paar vaststellingen die ik gedaan heb:

Elke netwerkkaart krijgt altijd een fe80 adres. Bij verbinding met de router zijn er dus minstens twee ipv6 adressen: het fe80 adres dat lokaal is en een adres in de  Telenet range. Daarnaast worden er ook nog eens verschillende tijdelijke ipv6 adressen gebruikt. (Kan je soms ook zien in Mijn Telenet)

 

Met ipv6 is portforwarding niet (altijd) nodig. Er moet dan wel ergens (ik weet er niet genoeg van om het juist uit te leggen, maar ik gebruik het en weet dus proefondervindelijk dat het werkt) een quad A (of AAAA)-record zijn. Dit kan je doen bij een ddns zoals bijvoorbeeld noip. In de gratis dienst moet je kiezen voor ofwel voor ipv4 ofwel voor ipv6. In de betalende dienst kan je beiden doen met een zelfde naam. (De update van de quad A moet ik nog verder uitzoeken, nog niet geprobeerd).

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 De uitleg

@janne_manfe80:: is inderdaad de prefix die altijd gebruikt wordt voor lokale verbindingen. Zelfs als dit niet achter een router is. En inderdaad Windows gebruikt een aantal tijdelijke adressen, hoe langer je PC op staat hoe meer tijdelijke adressen je zal hebben. Maar je effectief adres blijft de gekende prefix gevolgd door de suffix die in het link local adres staat.

Voor een pure verbinding van buitenaf zal je toch de poort moeten openzetten hoor.  Het is eigenlijk geen forwarding wel een openzetten van de poort via een firewall regel. Dit heb ik vroeger ook al toegepast. Anders wordt het wel heel gevaarlijk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7387
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

IPv6 De uitleg

@igvfer bedankt om te delen! 👊


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.