Beantwoorden
murphyslaw
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! De kop is eraf!

IPv6 prefix delegation en RFC 6177

Hallo,

 

Telenet support heeft me naar hier gestuurd, vreemd genoeg. Ik begrijp niet goed hoe een forum mijn telenet configs kan aanpassen -- maar kom.

 

Ik wil graag dat Telenet RFC 6177 respecteert en mijn CPE een /56 IPv6 adres toekent i.p.v. een /64.

 

Hoe kan ik dit bewerkstelligen?

 

Merci!

maarten

0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 prefix delegation en RFC 6177

Voorlopig geeft Telenet alleen maar /64 prefixen uit. Voor de toekomst is voorzien dat er een /56 prefix uitgedeeld wordt en de klant zelf kan bepalen( al of niet in overleg met Telenet) wat de rest van de prefix wordt. Dit zal het mogelijk maken om subnettten te creëren.

De laatste 8 bits zou je dan zelf kunnen aanmaken tussen 00 en ff. Momenteel heb je maar 1 (sub)net.

Zoiets zou dan mogelijk zijn: 2a02:1811:9c82:91xx waarbij xx alles zou kunnen zijn tussen 00 en ff. Maar ik denk niet dat Telenet ooit 256 subnetten zal vrijgeven voor elke klant.

Als met de Telenet HGW werkt is het momenteel niet mogelijk om de firewall juist te configureren tenzij een medewerker van Telenet manueel aanpassingen doet.

Even terloops: Wat je aan haalt is een aanbeveling en was oorspronkelijk /48 maar de providers zijn vrij te doen wat ze willen.

Graag zou ik ook eens willen weten waarom je een /56 prefix zou willen? Gewoon nieuwsgierigheid.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WimRotor
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Complimentendag A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

IPv6 prefix delegation en RFC 6177

Meerdere subnetten zijn eerder courant, volgens mij. 

Bv.: je plaatst de IP camera's liever gescheiden van het netwerk, waar bv de home PC's of NVR staan. 

 

Tussen verschillende subnetten kan je security filters opleggen, wat de communicatie tussen netwerken veiliger maakt. 

 

Nog een voorbeeld: winkels, café, etc die een afzonderlijke WIFI netwerk aanbieden voor hun klanten. Typisch wil je niet dat deze klanten op hetzelfde subnet zitten als je eigen home netwerk.

 

Als telenet slechts 1 prefix aanbied, zullen er toch terug meerdere clients zijn die zonder IPv6 het internet opgaan. En België was nu net één van de beste leerlingen als het IPv6 aankomt 🙂 

 

Ik hoop echt dat Telenet minstens enkele prefixen zal aanbieden/toelaten. 

 

Of bestaat er mss een mogelijkheid om dit aan te vragen? 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 prefix delegation en RFC 6177

Momenteel kan je dit nog niet aanvragen. Ik vermoed dat dit in de toekomst wel zal mogelijk worden alsook de mogelijkheid om altijd de zelfde prefix te krijgen. Nu is het zo dat bij verandering van modem je een andere prefix krijgt. Komt neer op een vast IPadres, mogelijk ook betalend, meerdere prefixen mogelijks ook betalend. Benieuwd wat ze in de toekomst uit hun mouw gaan schudden. Gefrustreerde smiley



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
murphyslaw
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! De kop is eraf!

IPv6 prefix delegation en RFC 6177

Het lijkt erop dat het standaard antwoord van de IPv6 wereld is dat Telenet eigenlijk geen IPv6 aanbiedt.

 

https://www.reddit.com/r/PFSENSE/comments/896g2s/issue_with_gui_adding_impossible_nat_ipv6_ipv4/

 

Telenet, wanneer beginnen jullie met IPv6?

 

🙂

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 prefix delegation en RFC 6177

Telenet heeft perfect IPv6. Via de Home Gateway zijn er nog wat firewall probleempjes om poorten open te zetten. Software problemen in "mijn Telenet". Maar ze werken eraan. Na manuele aanpassingen door mijn contactpersoon bij Telenet kan ik nu perfect mijn IPcamera's via IPv6 benaderen.

Via een eigen router en modem only is het ook perfect mogelijk. Maar daar moet je de instellingen doen in de router. Ofwel moet je ineens de /64 prefix invullen, ofwel de /56 prefix met ID = 0. Je krijgt altijd een prefix in de zin van 2a02:1811:9c??:9100. De laatste 2 zijn altijd 00. Waarom? Telenet ( en andere providers) deelt nog altijd maar 1 prefix per klant uit. Dat zal zo blijven maar in de toekomst zal je meerdere ID's kunnen krijgen namelijk van 00 tot ff (commercieel?). Dat zijn de laatste 8 bits van uw prefix. Zo kan je 2 of meer aparte netwerken opzetten. Nu heb je dit zelf in de hand via VLan of extra routers.

Dit houdt in dat je in de toekomst routers zult hebben waar je 1 prefix hebt /56 en meerdere ID's kunt in configureren net zoals je nu routers hebt waar je VLan kunt in configureren. Daar heb ik nog geen weet van op de consumentenmarkt. Vermoedelijk wel op de Pro-markt genre Cisco.Maar dan spelen we qua prijs een klasse hoger.

Telenet staat zelfs aan de top qua gebruik van IPv6.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 prefix delegation en RFC 6177

Dient je eigen router/firewall dan Prefix Delegation te ondersteunen? https://networklessons.com/cisco/ccie-routing-switching-written/ipv6-dhcpv6-prefix-delegation/

Of ga je zelf kunnen subnetten en de prefixen manueel aan de buitenkant en de binnenkant van je firewall configureren ?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 prefix delegation en RFC 6177

Een prefix kan je het best vergelijken met je huidig publiek IPv4 adres. Dit kan je niet zelf kiezen, dit ontvang je van uw provider. Zoals gezegd een /64 onderverdeeld in een/56 en de laatste 8 bits om te subnetten. Telenet en Proximus geven nu enkel 00 als laatste 8 bits = identifier. In de toekomst kan dit veranderen. Uw router neemt dit over en stuurt dit naar alle clients die  er dan hun intern /64 adres achterplakken afhankelijk van de instellingen van uw router. Hetzij via SLAAC op basis van het mac adres, of via een ander algoritme zoals windows het doet, hetzij via DHCPv6 maar android apparaten zijn daar niet mee compatibel, hetzij manueel.

Er bestaan ook routers waarbij de prefix die toegekend wordt vertaald wordt naar een eigen prefix, een soort NAT. Je eigen prefix kan dan een /56 zijn waarbij je dan zelf subnetten kan aanmaken.

Je hebt dan een situatie waarbij bvb prefix 2a02:1811:9c82:9100 vertaald wordt naar 1abc:1234:5678:1200 en een tweede 1abc:1234:5678:1201 dan heb je al 2 subnetten. Wil je nog een 3e subnet dan kan je de laatste 8bits veranderen naar 02 tot ff. Je router en clients gebruiken dan deze prefix om hun eigen adres erachter te plakken. Deze werkwijze wordt wel niet echt aangeraden.

Een beetje documentatie: https://en.wikipedia.org/wiki/Unique_local_address

 Een topic die je ook eens kan bekijken is deze waar ik ook veel mee geleerd heb. Dit gaat over een probleem die een gebruiker had met hetgeen jij bedoeld maar die uiteindelijk bij Telenet lag.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes