Beantwoorden
Jo-VD
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Instellingen Modem en Linksys AX 4200 Velop

Goede morgen,

opstelling : Telenet modem met één verbinding naar digicorder, andere verbinding naar Linksys 1e toren, 2e en 3e toren zijn rechtstreeks verbonden over ethernet met 1e toren. Wifi van Telenetmodem staat af.

Op onregelmatige momenten word de LED op de Linksys toren ROOD = geen verbinding met het internet. Wanneer is rechtstreeks verbind met de Telenet modem is alles OK.

Oplossing : Linksys resetten of zeer lang wachten 😞

 

Wat doe ik fout of welke instelling dient aangepast te worden ?

Alvast bedankt voor uw reacties.

0 Likes
12 reacties
CiaranBE
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Wat een systeem! Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk!

Instellingen Modem en Linksys AX 4200 Velop

Vraagje, staat uw Linksys systeem in bridge mode?

Indien niet, stel deze in op bridge mode, dit zorgt dat alleen de Telenet modem IP-adressen uitdeelt, anders deelt zowel de Telenet Modem IP-adressen uit als uw Linksys systeem ook wat soms voor problemen kan zorgen.

 

Zie hier voor informatie over het instellen van de bridge mode:

https://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=243548


Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren indien u vraag is beantwoord zodat anderen met hetzelfde probleem makkelijk een oplossing kunnen vinden.

Jo-VD
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Instellingen Modem en Linksys AX 4200 Velop

Bedankt voor de reactie , ik test deze instelling even uit MAAR je verliest een groot aantal features door deze in Bridge te plaatsen, eigenlijk jammer voor zo’n duur systeem. Is het besluit dat de Linksys Velop niet compatibel is met de Telenet modem ? Of is dit te kort door de bocht ?? Grtn Jo

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Instellingen Modem en Linksys AX 4200 Velop


@CiaranBE  schreef:

Vraagje, staat uw Linksys systeem in bridge mode?

Indien niet, stel deze in op bridge mode, dit zorgt dat alleen de Telenet modem IP-adressen uitdeelt, anders deelt zowel de Telenet Modem IP-adressen uit als uw Linksys systeem ook wat soms voor problemen kan zorgen.


Eerts en vooral weten wij niet welke modem de topic starter heeft.

Dat zou onze eerste vraag moeten zijn ...

 

Indien de TC een E-router heeft, dan denk ik ook dat je beter bent met de (eerste) Velop in de Mac passtrough (bridge) van de E-router te zetten, zodat deze een extern IP krijgt.

 

Maar eigenlijk is het enige verschil de dubbele NAT

Indien alles goed geconfigureerd en aangesloten, zou dat geen verschil mogen maken, en moet het Velop systeem ook perfect werken achter een Telenet HGW (indien geen E-router zou ik minstens de WiFi uitschekelen van de Telenet modem)

 


@CiaranBE  schreef:
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren indien u vraag is beantwoord zodat anderen met hetzelfde probleem makkelijk een oplossing kunnen vinden.

 Een beetje off-topic, maar persoonlijk vind ik jouw "handtekening" of voetnoot, die je telkens herhaalt bij iedere post, nogal storend.

Soms is deze tekst zelfs langer dan je post zelf, en hebben we iedere keer de neiging om die terug te lezen 🙄

Kan dat in een kleiner lettertype, zodat het duidelijker is dat dit een voetnoot is?

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Instellingen Modem en Linksys AX 4200 Velop


@Jo-VD  schreef:

Bedankt voor de reactie , ik test deze instelling even uit MAAR je verliest een groot aantal features door deze in Bridge te plaatsen, eigenlijk jammer voor zo’n duur systeem. Is het besluit dat de Linksys Velop niet compatibel is met de Telenet modem ?


De Velop in bridge mode is natuurlijk jammer, want hierdoor maak je van je router een "dom" access point.

Beter is de Velop in de Mac passtrough bridge van de Telenet router te zetten, zodat deze een apart publike IPv4 adres krijgt.

Maar dat kan alleen als je een CV8560E (de "E-router") hebt ...

Jo-VD
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Instellingen Modem en Linksys AX 4200 Velop

De modem is een CH7465LG-TN

0 Likes
Jo-VD
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Instellingen Modem en Linksys AX 4200 Velop

En idd de Wifi van Telenet staat uit

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Instellingen Modem en Linksys AX 4200 Velop


@Jo-VD  schreef:

De modem is een CH7465LG-TN


Ik zou deze gaan omruilen voor een CV8560E, de "E-router".

Dit is de laatste nieuwe Docsis 3.1 modem, zonder WiFi.

Deze heeft de ingebouwde mogelijkheid om een eigen router aan te sluiten en deze te voorzien van een apart extern IPv4 adres, zodat je elke vorm van dubbele NAT kan vermijden (MAC passtrough bridge).

Dan staat jouw velop "direct" op het internet, net zoals bij een "modem-only".

 


@Jo-VD  schreef:

 Is het besluit dat de Linksys Velop niet compatibel is met de Telenet modem ? Of is dit te kort door de bocht ?? Grtn Jo


Neen

Dat zou ook moeten werken, als alles correct aangesloten en ingesteld is

Velop 1 als router (WAN poort krijgt een 192.168.0.xxx) adres van jouw Telenet router, de LAN poorten geven een adres in de range 192.168.1.xxx aan jouw apparaten in het lokale netwerk (iclusief Velop 2 en velop 3)

 

Jo-VD
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Instellingen Modem en Linksys AX 4200 Velop

Hallo , ik ben ondertussen een zogenaamde E-router gaan halen , alle cabelage nagezien en alles is terug up and running, in de E-router staan alle instellingen standaard , de DHCP geeft nu 2 adressen , nl de Linksys en de Digibox . Waar kan ik eventueel verder optimaliseren, waar moet ik extra op letten ?? Alle andere gebruikers , een 25-tal zitten netjes achter de Linksys.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Instellingen Modem en Linksys AX 4200 Velop


@Jo-VD  schreef:

Hallo , ik ben ondertussen een zogenaamde E-router gaan halen , alle cabelage nagezien en alles is terug up and running, in de E-router staan alle instellingen standaard , de DHCP geeft nu 2 adressen , nl de Linksys en de Digibox . Waar kan ik eventueel verder optimaliseren, waar moet ik extra op letten ?? Alle andere gebruikers , een 25-tal zitten netjes achter de Linksys.


Als uw Linksys een adres krijgt via de DHCP van de E-router, dan staat de MAC bridging niet actief en zit je nog steeds met dubbele NAT. Uw Linksys behoort een extern IPv4 adres te krijgen rechtstreeks van Telenet, dus niet van de E-router. De E-router zou dus ook de Linksys niet als client mogen zien.

 

Heb je het MAC adres van de Linksys correct ingevuld in het daartoe voorziene veld van de E-router, via "mijn telenet"?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jo-VD
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Instellingen Modem en Linksys AX 4200 Velop

Hmm, idd , nu heb ik ook het mac-adres ingevuld en krijgt de Linksys enkel 2 IPv6 adressen en de Telenet Digicorder één IPv4 en één IPv6 adres , hopelijk nu alles opgelost, zeker bedankt voor de terechte opmerking !!

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Instellingen Modem en Linksys AX 4200 Velop

@Jo-VD 

 

Ik ga ervan uit dat uw Linksys nu ook wel degelijk een router is, en geen AP. En dat uw digicorder wel nog aan de E-router is aangesloten, dus niet aan de Linksys.

Uw Linksys zou nu dus een extern IPv4 adres rechtstreeks van Telenet moeten krijgen, dus geen 192.168.x.x

Klopt dat allemaal?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jo-VD
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Instellingen Modem en Linksys AX 4200 Velop

Klopt allemaal, alles lijkt nu stabiel , ik observeer de (nieuwe) situatie verder. Aan allen bedankt voor de hulp