Beantwoorden
HaensbeeckHof
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

Internet in een bijhuis

Hallo allen!

Ik heb recent een oud bijhuisje laten ombouwen naar bureau. Het probleem is dat het een eigen zekeringkast heeft (maar alle elektriciteit zit wel samen op 1 meter bij de nabij gelegen woning, het vertrekt dus wel van de woning en niet van de straatkant, ik weet niet of het allemaal relevant is maar geef het maar mee voor de zekerheid).
Het is ook quasi een bunker, dus er komt geen wifi door van de woning naar de bureau.

De vraag is dus, hoe krijg ik internet tot daar? Helaas kan ik geen gebruik maken van wachtbuizen die van de woning naar de bureau lopen, maar weet dus ook niet of een powerline of iets dergelijks zou werken aangezien de elektriciteit op een ander circuit loopt (enfin, als ik het zelf goed begrijp ten minste).
Wat zijn eventuele opties om toch met hetzelfde abonnement daar wifi te kunnen krijgen?


0 Likes
4 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2263
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Internet in een bijhuis

Als ge een ONE abonnement hebt met 1 of meer GSM's dan mag je 40 GB ( of een veelvoud) gebruiken op je GSM. Je kan dan je GSM als hotspot laten werken.

Je kan dit in ieder geval uitproberen en het verbruik opvolgen.

Als ik in mijn stacaravan aan zee ben dan laat ik mijn GSM ook hotspot spelen voor mijn laptop. Dit werkt prima.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Internet in een bijhuis


@HaensbeeckHof  schreef:

De vraag is dus, hoe krijg ik internet tot daar? Helaas kan ik geen gebruik maken van wachtbuizen die van de woning naar de bureau lopen, maar weet dus ook niet of een powerline of iets dergelijks zou werken aangezien de elektriciteit op een ander circuit loopt (enfin, als ik het zelf goed begrijp ten minste).
Wat zijn eventuele opties om toch met hetzelfde abonnement daar wifi te kunnen krijgen?


Hoewel er een aparte zekeringkast is, is dit geen "ander circuit" (woning en bijhuis komen van dezelfde meterkast)

Ik zou toch eens proberen met Powerlines.

  • de gewone Powerline steek je in een stopcontact zo dicht mogelijk van de meterkast in huis. Laat je elektrieker eventueel een nieuw stopcontact monteren naast de zekeringkast.
  • de WiFi Powerline steek je ook op een stopcontact zo dicht mogelijk zekeringkast in het bijhuis.

Het is het proberen waard, en zonder kosten: bij Telenet krijg je de eerste Powerline set gratis.

Indien je een 3-fasige aansluiting, kan je er best voor zorgen dat beide stopcontacten waarop de Powerlines zitten, op dezelfde fase aangesloten zijn.

Indien niet mogelijk, gebruik dan een "powerline phase coupler", bijvoorbeeld:  Kemo fasekop voor Powerline producten M091A : Amazon.nl: Elektronica

Indien je een mono-fasige aansluting hebt, maakt het niets uit.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2263
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Internet in een bijhuis

Meestal begint de zekeringkast in een bijhuis met een aardstroomschakelaar. Powerlines gebruiken via een aardstroomschakelaar is meestal met een rampzalig resultaat.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Internet in een bijhuis

@HaensbeeckHof heb je toevallig een coax liggen in het bijgebouw of niet ? 

Als je daar een coax hebt kan je gebruik maken van een Hirschmann Inca 1G (Internet over coax)

In het bijgebouw kan je dan als extra aan de Hirschmann een access point hangen zodat je daar ook een wifipunt hebt.

Als de afstand niet te groot is kan je misschien proberen om een netwerkkabel te trekken,soms is dit de beste oplossing.

Mag max 100m zijn voor goede kwaliteit van het netwerk.

Nog een andere optie is een Point to point wifi. Daar zet je een wifipunt aan de buitenkant van het gebouw en richt je deze naar het bijgebouw.

Daar zet je ook een wifipunt aan de buitenkant van het gebouw met een kabel naar binnen. 

Een goede P2P is de Ubiquiti LiteBeam AC Gen2.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes