Beantwoorden
Jan17302
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Internet valt regelmatig weg bij bekabeld surfen

De laatste tijd valt regelmatig het internet weg, tegenwoordig bijna dagelijks. Wij gebruiken volgende setup: Telenet modem (nieuw model 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) met daarachter een TP Link Deco 5 setje. Wij gebruiken de Telenet modem enkel in bekabelde modus, het draadloze signaal staat uitgeschakeld. Onze Deco M5 staan in access point modus. Het internet valt plots weg op al onze toestellen (deco set krijgt een rood lampje dus krijgen geen internet binnen), en de enige oplossing is om de Telenet Modem te herstarten. Na herstart hebben we altijd weer internet. Het herstarten kan ik doen via mijnTelenet dus op 1 of andere manier is die modem wel nog online of te bereiken. De Deco’s daar blijven we af, als we deze herstarten heeft dit geen enkel effect dus het moet in de Telenet modem zitten. Hebben jullie enig idee wat dit kan veroorzaken?

 

Titel gewijzigd door Livia (mod) | Vorige titel: Internet valt regelmatig weg

Tags (1)
0 Likes
25 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet valt regelmatig weg bij bekabeld surfen

@robatoras  Duidelijk niet veel kaas gegeten van netwerken, blijkbaar. Als ik eender welke router in het stopcontact steek en ik verbind deze niet met een modem dan kunen nog altijd de apparaten elkaar onderling bereiken via bekabeld of wifi die op deze router zijn aangesloten.

Maar je hebt geen verbinding met het internet. Dus zoek eerst of het wel degelijk de verbinding is tussen de router en de modem die fout loopt of wel of de modem zijn verbinding verliest. Daarvoor moet je dan iets rechtstreeks op de modem/router van Telenet aansluiten om te kijken of dat ook niet meer werkt als het niet meer werkt via je eigen router.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Internet valt regelmatig weg bij bekabeld surfen

Dat bedoel ik nou net,zonder modem of noem het HGW kun je niet op het internet.

Je eigen intern netwerk is wat anders.Daar moet je niet voor online zijn.

 

 

0 Likes
Stud
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Internet valt regelmatig weg bij bekabeld surfen

Allen, ik heb reeds de digicorder, die bekabeld en rechtstreeks op de HGW hangt, nagekeken en die verliest ook de internetconnectie. 
de deco M9 hangt ook bekabeld en rechtstreeks op de HGW en is ingesteld als router. M.a.w. Heb ik 2 wifi netwerken, een van de deco en een van de HGW. Beide wifinetwerken werken ook naar behoren. Enkel op het ogenblik van de uitval verliezen ook de toestellen die op de HGW wifi hangen hun connectie. 
conclusie is dan ook dat er iets veroorzaakt dat de HGW de internetconnectie dropt.

ongetwijfeld een bug, of in de HGW of in de Deco. Telenet wijst rigoureus naar de Deco, want dat is niet van Telenet. Een verdere technische uitleg wisten ze niet te geven buiten het eens te proberen met een Telenet accesspoint.

0 Likes
Jan17302
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Internet valt regelmatig weg bij bekabeld surfen

hi @igvfer, ben helaas niet super technisch, maar in mijntelenet in modeminstellingen kan ik terugvinden dat in de LAN config de LAN subnet op 192.168.0.1 staat en het WAN config IP-adres is 84.196.xxx.xxx. Wifi staat uitgeschakeld op de Telenet modem. De Deco Master (bekabeld) krijgt 192.168.0.251 en de tweede Deco (mesh) 192.168.0.187.

Kan je hier wat uit afleiden?

De Decos staan in Acces Point modus, waarbij ik denk dat dit goed is aangezien er staat "als de Deco in AP modus staat dan verbindt de Deco met een bedrade of draadloze router via ethernet kabel en breidt de draadloze dekking van uw bestaande netwerk uit."

Of zit daar toch een fout?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet valt regelmatig weg bij bekabeld surfen

@Jan17302  Ik heb eerst en vooral uw publiek IP-adres voor een stuk gemaskeerd. Niet aangeraden om dit volledig te tonen.

Mocht ik van jou zijn, ik zou vooreerst eens surfen naar 192.168.0.251 en dat adres daar veranderen naar een fixed adres. Bijvoorbeeld 192.168.0.10 met subnetmask 255.255.255.0 en gateway 192.168.0.1.

Evenzo met uw 2e decomesh. Ook dat adres veranderen naar 192.168.0.11 met subnetmask 255.255.255.0 en gateway 192.168.0.1.

Zo voorkom je dat deze adressen telkens verandert worden bij een eventuele herstart van uw decomesh of de telenet router. En vermijd je ook  (mogelijke) IP conflicten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jan17302
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Internet valt regelmatig weg bij bekabeld surfen

@igvfer helaas kan ik het IP adres niet aanpassen omdat de Deco in AP-mode staat. Deze zou het IP dan automatisch van de Telenet modem toegewezen krijgen?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet valt regelmatig weg bij bekabeld surfen


@Jan17302  schreef:

hi @igvfer, ben helaas niet super technisch, maar in mijntelenet in modeminstellingen kan ik terugvinden dat in de LAN config de LAN subnet op 192.168.0.1 staat en het WAN config IP-adres is 84.196.xxx.xxx. Wifi staat uitgeschakeld op de Telenet modem. De Deco Master (bekabeld) krijgt 192.168.0.251 en de tweede Deco (mesh) 192.168.0.187.

Kan je hier wat uit afleiden?

De Decos staan in Acces Point modus, waarbij ik denk dat dit goed is aangezien er staat "als de Deco in AP modus staat dan verbindt de Deco met een bedrade of draadloze router via ethernet kabel en breidt de draadloze dekking van uw bestaande netwerk uit."

Of zit daar toch eenN fout?

 


Nu begin  ik te twijfelen. Bedoel je dat in uw Deco uw Wan configuratie een IP adres heeft van 84.196.xxx.xxx of is dat in "Mijn Telenet"?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Internet valt regelmatig weg bij bekabeld surfen

Als ik het goed begrijp hangt er één deco bekabeld aan de Telenet HGW. Deze deco bevind zich in AP mode, en krijgt gewoon een dynamisch IP adres (192.168.0.x) toegekend via DHCP van de HGW.

Een andere Deco hangt als uitbreiding draadloos aan de master, en bevindt zich ook in AP mode.

 

Even mijn eerdere vraag herhalen; is er behalve de Deco nog andere apparatuur bedraad verbonden met de HGW, bijvoorbeeld een digibox of wellicht een PC? Verliest deze ook zijn verbinding. Ik zag een antwoord van @Stud , maar geizen hij niet de originele vraagsteller is herhaal ik mijn vraag nog even voor @Jan17302 .

Zo ja, kun je eens voordat je de HGW reset de deco afkoppelen, en zien of de digibox dan terug werkt?

 

Ik kan nog geen goede verklaring bedenken waarom de HGW zou stoppen te werken, en een reset nodig heeft.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Internet valt regelmatig weg bij bekabeld surfen

@Jan17302 

Heb je het al kunnen oplossen?

Er zijn online veel meldingen hieromtrent. Kun je eens kijken in je Deco app of je iets obscuurs als "smart dhcp" ziet staan? Blijkbaar activeren de Deco's in AP mode hun eigen dhcp server wanneer internetproblemen zich voordoen.

Check wel eerst of je Deco's alle over de laatste firmware beschikken. Je app moet uiteraard ook up-to-date zijn.

0 Likes
Jan17302
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Internet valt regelmatig weg bij bekabeld surfen

@nickw het probleem lijkt opgelost, sinds dat wij onze Deco's terug in Router-modus hebben gezet. Daar we onze Digicorder ingeleverd hebben, had ik geen reden meer om de Deco in AP-mode te zetten.

Ik vermoed dus effectief dat er IP conflicten waren als deze in AP-mode stond? We hebben nu alweer een week geen problemen gehad...

nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Internet valt regelmatig weg bij bekabeld surfen

@Jan17302 

Toppie.

Dat ging inderdaad mijn raad zijn, die routermodus.

Vergeet niet om je antwoord als oplossing aan te duiden; zal anderen op weg helpen.

Groeten

0 Likes