Gelukkig Nieuwjaar!

Onze beste wensen voor iedereen! Hier blikken we even terug naar het afgelopen jaar en kijken we vooral ook uit naar een fantastisch 2026 met jullie op De Netweters.
Beantwoorden
Mathiask
Freshman Beetjesweter
Mooi, mooi! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Internet valt regelmatig weg

We hebben een telenet business setup op een pand met meerdere huurders die deze lijn delen. Dit is de setup:

| Modem | --> | unmanaged switch1 | --> | unmanaged switch1 |

|.                              |                                      |

Huurder 1              Huurders 2,3,4              Huurder 5

Het internet valt regelmatig weg. Enkel huurder 5 klaagde hierover. Dus ik heb het volgende gedaan:

- Managed switch vervangen door unmanaged switch 1 en unmanaged switch 2 vervangen

- Nieuwe kabel getrokken van unmanaged switch 2 naar appartement

- Kabel tussen unmanaged switch 1 en 2 uitgemeten, alle paren zijn goed

Echter loste dit het probleem nog niet op, dus ook tussen unmanaged switch 1 en 2 de kabel vervangen.

Probleem nog niet opgelost, had ik eigenlijk ook niet verwacht vermits die goed was.

Daarna dit weekend ook de kabel tussen de telenet modem en unmanaged switch uitgemeten: geen problemen. Nu vroeg ik of huurder 1 vaker problemen had met zijn internet en deze gaf uiteindelijk aan dat zijn TV wel eens 1-2 minuten niets doet en soms ook de wifi (boomer die enkel HLN leest en TV kijkt, dus wellicht had mijn vraag maanden geleden of het internet het doet wel iets beter gekund).

Ik bel telenet, ze lezen de modem uit en zeggen dat er geen onderbreking is en dat de fout dus niet bij hun ligt, terwijl mijn kabels goed zijn, ik mijn unmanaged switches heb vervangen en de huurder die dus direct op de modem zit ook onderbrekingen heeft. Hoe kan ik nu verder vanaf hier? Is er een andere optie dan dat het issue bij Telenet ligt? Mijn inziens niet.

12 reacties
Peter78
Professional Veelweter
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

@Mathiask  schreef:

We hebben een telenet business setup op een pand met meerdere huurders die deze lijn delen. Dit is de setup:

| Modem | --> | unmanaged switch1 | --> | unmanaged switch2 |

|.                              |                                      |

Huurder 1              Huurders 2,3,4              Huurder 5

Het internet valt regelmatig weg. Enkel huurder 5 klaagde hierover. Dus ik heb het volgende gedaan:

- Managed switch vervangen door unmanaged switch 1 en unmanaged switch 2 vervangen

- Nieuwe kabel getrokken van unmanaged switch 2 naar appartement

- Kabel tussen unmanaged switch 1 en 2 uitgemeten, alle paren zijn goed

Echter loste dit het probleem nog niet op, dus ook tussen unmanaged switch 1 en 2 de kabel vervangen.

Probleem nog niet opgelost, had ik eigenlijk ook niet verwacht vermits die goed was.

Daarna dit weekend ook de kabel tussen de telenet modem en unmanaged switch uitgemeten: geen problemen. Nu vroeg ik of huurder 1 vaker problemen had met zijn internet en deze gaf uiteindelijk aan dat zijn TV wel eens 1-2 minuten niets doet en soms ook de wifi (boomer die enkel HLN leest en TV kijkt, dus wellicht had mijn vraag maanden geleden of het internet het doet wel iets beter gekund).

Ik bel telenet, ze lezen de modem uit en zeggen dat er geen onderbreking is en dat de fout dus niet bij hun ligt, terwijl mijn kabels goed zijn, ik mijn unmanaged switches heb vervangen en de huurder die dus direct op de modem zit ook onderbrekingen heeft. Hoe kan ik nu verder vanaf hier? Is er een andere optie dan dat het issue bij Telenet ligt? Mijn inziens niet.

@Mathiask als ze de modem uitlezen en zeggen dat er geen probleem is dan houd verantwoordelijkheid voor Telenet op, tot aan de modem is het voor Telenet en al de rest is de verantwoordelijkheid van de klant, dus als het voorbij de modem in de soep draait is het u probleem.

Waarom hebben de huurders niet allemaal een aansluiting op hun naam, zoals het hoort eigenlijk?

Hoe kijken die TV? Als ze bv eens een film willen huren of een abbo nemen op Netflix en co via Telenet gaat het ook niet, ik zou het niet moeten weten dat mijn huisbaas mij zou verplichten van dit en dat te nemen bij provider X (bij deze Telenet).

Mathiask
Freshman Beetjesweter

@Peter78 klopt, daar om was ik initieel het probleem ook intern aan het zoeken totdat de huurder die direct op de modem zit dus aangaf dat wifi en zijn Telenet tv soms 1-2 min weg valt 

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@Mathiask als die uitvallen in de avond gebeuren dan kan het zijn dat de node waar je op zit overbelast is tussen 19 uur en 23 uur en dat de snelheid dan zakt zodat je met 5 op de modem problemen krijgt omdat die snelheid over de 5 gedeeld moeten worden dat dan trager is.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
Mathiask
Freshman Beetjesweter

@Master-Magic het gebeurt ook wel vaker in de ochtend. En het is dus altijd weg na 1 minuut. Toen er nog een managed switch op zat had ik elke port gelimiteerd tot 50 mbit om te kijken of dat zou helpen, maar dat hielp dus niet.

Terugkerend uitval is 99/100 keer een beschadigd contact, maar gezien alle apparatuur na de modem en alle kabels vervangen zijn of getest via een kabeltester is dat al geen mogelijkheid meer. Tenzij het aan de voorkant zit bij de Coax maar dan zou business support toch moeten kunnen zien dat er geen uitval is geweest? Of wordt een uitval van 1 minuut niet geregistreerd? 

luc55
Experienced Meesterweter
De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-) Netweters’ orakel!

Met de modem is geen probleem gewoon eens zien met de huurder 

Als hij het voorheeft dat ook jij eens kan zien 

Zal toch iets zijn bij de huurder zelf zijn iets dat misschien storingen geeft van toestel 

Laat hem zo veel mogelijk noteren dan zullen jullie samen eens moeten zien 

Telenet kan hier niet veel meer doen omdat de andere huurders geen probleem hebben 

Mathiask
Freshman Beetjesweter

Was wellicht niet duidelijk uit mijn bericht @luc55 , maar er is bij elke huurder een probleem. Huurder 1 sprak ik afgelopen weekend pas weer, ik dacht dat die nooit problemen had. Hij melde toen toch dat wifi en tv soms wel eens wegvallen voor 1 minuut. Hij gebruikt geen kabel, overigens. 

Peter78
Professional Veelweter

@Peter78  schreef:

Waarom hebben de huurders niet allemaal een aansluiting op hun naam, zoals het hoort eigenlijk?

Hoe kijken die TV? Als ze bv eens een film willen huren of een abbo nemen op Netflix en co via Telenet gaat het ook niet, ik zou het niet moeten weten dat mijn huisbaas mij zou verplichten van dit en dat te nemen bij provider X (bij deze Telenet).

@Mathiask is dit dan niet de oplossing 😉

Mathiask
Freshman Beetjesweter

Dat zou willen zeggen ook aparte abbonementen, en dat wil de eigenaar niet. Die wil alles voor 1 prijs aanbieden.

Goede toevoeging:
Het is een bedrijfspand (altijd al geweest) met 1 woning. Dat is de huurder die dus op de modem direct zit. De rest zijn dus allemaal kantoorplekken / flexplekken. 

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Mathiask  schreef:

Het is een bedrijfspand (altijd al geweest) met 1 woning. Dat is de huurder die dus op de modem direct zit. De rest zijn dus allemaal kantoorplekken / flexplekken. 

Ik neem aan dat alléén huurder 1 (de woning) als houder van het abonnement, TV gebruikt (TV- Box of digicorder) en de kantoren in het bedrijfspand alleen internet nodig hebben (deze hebben dus geen toegang tot Mijn Telenet). Dan stelt zich het bovengenoemd "TV-probleem" niet.

Ik heb dit onlangs ook al gezien in een bedrijfspand in Ronse, waar ieder verhuurd pand één netwerkverbinding heeft, en dan zelf verder verdeelt (Wifi, switches).

Hier stelt zich wel een ander probleem: security

Als de bedrijfspanden via een gewone switches het internet vanuit de Telenet modem delen, hebben ze ook toegang tot elkaars netwerk, gezien dit één netwerk is (ook al gebruiken ze elk hun eigen WiFi AP's met verschillende paswoorden).

In principe zou iedere huurder hun eigen router moeten gebruiker, waarvan de WAN poort aangesloten wordt op de switches achter de Telenet modem. Of nog beter: een modem only (of een modem met bridge), zodat de individuele routers een eigen publiek IP krijgen.

Dit terzijde ...

Het geschetst probleem zou kunnen zijn:

• dat er te veel toestellen internet gebruiken in het hele pand, en dat de Telenet router overbelast geraakt met het aantal verbindingen?
  • dat één van de huurders (of één ban de aangesloten toestellen) hinder veroorzaakt op het netwerk (vb IP conflicten).

Oplossing voor dit laatste zou ook kunnen zijn, dat iedere huurder een eigen router gebruikt. Dan ziet de Telenet modem maar 5 "aangesloten toestellen"?

Wat zij dan uitspoken op hun eigen netwerk (achter de eigen router) zal de anderen niet storen.

Peter78
Professional Veelweter

@flip1953  schreef:

@Mathiask  schreef:

Ik neem aan dat alléén huurder 1 (de woning) als houder van het abonnement, TV gebruikt (TV- Box of digicorder) en de kantoren in het bedrijfspand alleen internet nodig hebben (deze hebben dus geen toegang tot Mijn Telenet). Dan stelt zich het bovengenoemd "TV-probleem" niet.

Ik heb dit onlangs ook al gezien in een bedrijfspand in Ronse, waar ieder verhuurd pand één netwerkverbinding heeft, en dan zelf verder verdeelt (Wifi, switches).

Hier stelt zich wel een ander probleem: security

Als de bedrijfspanden via een gewone switches het internet vanuit de Telenet modem delen, hebben ze ook toegang tot elkaars netwerk, gezien dit één netwerk is (ook al gebruiken ze elk hun eigen WiFi AP's met verschillende paswoorden).

In principe zou iedere huurder hun eigen router moeten gebruiker, waarvan de WAN poort aangesloten wordt op de switches achter de Telenet modem. Of nog beter: een modem only (of een modem met bridge), zodat de individuele routers een eigen publiek IP krijgen.

Dit terzijde ...

Het geschetst probleem zou kunnen zijn:

• dat er te veel toestellen internet gebruiken in het hele pand, en dat de Telenet router overbelast geraakt met het aantal verbindingen?
  • dat één van de huurders (of één ban de aangesloten toestellen) hinder veroorzaakt op het netwerk (vb IP conflicten).

Oplossing voor dit laatste zou ook kunnen zijn, dat iedere huurder een eigen router gebruikt. Dan ziet de Telenet modem maar 5 "aangesloten toestellen"?

Wat zij dan uitspoken op hun eigen netwerk (achter de eigen router) zal de anderen niet storen.

@flip1953 @Mathiask of gewoon iedereen zijn eigen Telenet aansluiting zoals het hoort inplaats van al dat gepruts en gefoefel 😉

offtopic: hoe zit dat dan met andere nutsvoorzieningen, ook allemaal 1 aansluiting en inbegrepen in de huur?

ik persoonlijk zou dat voor geen meter moeten weten, ofwel betaal je maandelijks te veel als bijdrage in je huur en wat je te veel betaald zie je nooit meer terug ofwel betaal je te weinig en dan weer een ander te veel en daar begint de discussie al.

betwijfel als dat alles wel wettelijk is en wat als er eens iets gebeurd, bv brand in het ergste geval, de verzekeringen zullen nogal lachen...

Mathiask
Freshman Beetjesweter

@flip1953 

Klopt helemaal, dit was ook eerst de situatie. De unmanaged switch is een tijdelijke oplossing, tot de tussentijd hebben ze een VPN. Zodra het netwerk stabiel is, komt er terug een managed switch met afgeschermde VLANs.

Ik vind dit wel interessant:

Dat dacht ik enerzijds ook, maar vroeger zat een veelvoud van het aantal toestellen op dit netwerk (30 werknemers). En nu zit er ook maar 1 unmanaged switch achter de router, die zelf het signaal verder verdeelt. Deze unmanaged switch heeft 16 poorten. Het mogelijk ip conflict zou dan via de unmanaged switch doorgegeven moeten worden naar de telenet router wat me ook al onwaarschijnlijk lijkt. Overigens heeft op dit moment elke huurder wel zijn eigen access point, en verbinden ze ook enkel via dit access point dat aangesloten is op de unmanaged switch. De overige kabels heb ik uitgetrokken om het probleem verder te isoleren, maar nog geen oplossing.

Blijft de vraag of Telenet modem outages van 1 minuut rekent als echte outage. Wat ze niet kunnen meten kunnen ze niet zien. Als het een health check is dat gepinged wordt vertekent dat het beeld natuurlijk.

@Peter78 

Als dat een optie was dan zou dat zeker gebeuren. Alle nutsvoorzieningen zijn inderdaad gedeeld overigens. Het is niet mijn pand, ik zou het graag ook anders zien. 

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Heeft één van uw gebruikers een eigen router of een toestel dat een dhcp server is? In bepaalde gevallen kan een Wifi powerline in zo'n installatie ook storingen geven.