Beantwoorden
914
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pionier It's your seventh party! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party!

Intrusion alert (gelijkaardig MAC adres)

Hallo,

 

Ik krijg de laatste tijd geregeld "aanvallen" vanuit MAC adres: 5C-35-3B-xx-xx-2E , dit MAC adres is bijna identiek aan het MAC adres van de modem die ik zelf heb (nl. 5C:35:3B:xx:xx:2B). Mag ik ervan uitgaan dat dit het MAC adres is van een andere Telenet modem? Vanwaar dit "intusion alert"?

 

Als ik een ARP doe, vind ik dit MAC adres ook terug met het default IP adres 192.168.0.1

 

(Heb het MAC adres even gedeeltelijk ge-edit, omdat ik niet 100% zeker ben of je MAC adres op het net gooien wel een goed idee is. Maar ik ga ervan uit dat dit niet uitmaakt voor het probleem)

0 Likes
5 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7397
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Intrusion alert (gelijkaardig MAC adres)

Dat lijkt inderdaad wel erg vervelend.
Is er iemand die @914 kan helpen met achterhalen vanwaar deze "aanvallen" komen en wat er hier aan gedaan kan worden?

Groeten,
Suzy

 


TIP: Indien een antwoord je geholpen heeft, vergeet dan niet om dit als oplossing te accepteren. Andere mensen met dezelfde vraag zijn dan sneller geholpen in de toekomst.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Zappone
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Intrusion alert (gelijkaardig MAC adres)

 

Wie rapporteert die "intrusion", is dat een software firewall? Toch niet Norton? Gefrustreerde man

In ieder geval is het MAC-adres  horend bij 192.168.0.1 dat van je TN modem/router.

arp -a hier:

 

Interface: 192.168.0.205 --- 0xb
  Internetadres         Fysiek adres          Type
  192.168.0.1           5c-35-3b-83-1d-8f     dynamisch
  192.168.0.64          68-63-59-98-ee-65     dynamisch

 

 

 

 

0 Likes
914
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pionier It's your seventh party! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party!

Intrusion alert (gelijkaardig MAC adres)

Intrusion wordt gedetecteerd door Bullguard 🙂

 

Het MAC adres van de intruder en mijn Telenetmodem (zoals ik het terug vindt in mijn.telenet.be) is iet hetzelfde.

Wel bijna, maar de laatste 2 karakters verschillen. (Zoals in mijn openingspost te lezen is 🙂 )

 

Ik ga ervan uit dat elke Telenetmodem hetzelfde IP adres heeft (wat je antwoord ook bewijst).


Als er dus een andere telenetmodem probeert binnen te dringen op mijn netwerk krijg je een IP conflict (want 2 keer zelfde IP) en valt het netwerk dus uit.

 

Of maak ik hier ergens een cruciale denkfout.

0 Likes
914
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pionier It's your seventh party! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party!

Intrusion alert (gelijkaardig MAC adres)

Wacht even ...

 

arp -a geeft het mac adres 2E voor het gekende IP adres

 

Maar mijn.telenet.be geeft mijn modem het MAc adres 2B , toch vind ik dit niet terug in  de ARP lijst.

 

Hoe kan dit?

 

@Zappone: Kan je het gevonden MAC adres van je ARP even vergelijken met het MAC adres dat je terugvindt via mijn.telenet?

 

 

0 Likes
Zappone
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Intrusion alert (gelijkaardig MAC adres)


@914 schreef:

Of maak ik hier ergens een cruciale denkfout.


En meer dan een...

 

-Binnen een LAN-segment (je home netwerk) kunnen geen  2 machines met hetzelfde IP voorkomen.

Zelfs als je manueel een al gebruikt  IP zou instellen op een PC, dan gaan er onmiddelijk toeters en bellen af.

-Een TN-modem heeft 2 MAC-adressen en 2 IPs: aan WAN-kant (het interne TN-netwerl), en aan LAN-kant, je home-netwerk. (ik laat even IPv6 adressen buiten beschouwing)

 

Een software firewall op een PC kan alleen het MAC-adres zien van de intruder op je EIGEN home-netwerk (192.168.0.*).

 

Ik vermoed sterk dat die "intruder" een andere PC/tablet/smartphone op je home-LAN is.

Tenzij je alles via WiFi verbonden hebt, dan zijn er allerlei ander mogelijkheden.

 

 

 

 

0 Likes