Beantwoorden
spillemw1
Experienced Beetjesweter
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! It's your second party!

Kan modem met Docsis 3.1 (niet TN) geactiveerd worden?

Heeft iemand al eens geprobeerd om een niet telenet Docsis 3.1 modem aan de kabel te hangen?  Zou die een IP adres krijgen van Telenet of niet?

Vanaf 1 november denk ik zou dat toegestaan moeten zijn en ik denk eraan om de ARRIS te kopen (geen wifi, 2 ethernetpoorten).

Ik zou ook de Telenet CV8560E kunnen installeren, maar dan moet ik het MAC adres van mijn router in My Telenet invullen.  En vermits ik een cold standby heb zou ik dat op dat opnieuw moeten doen als ik die cold standby wil opstarten .  Telenet gebruikt op de CV8560E ook intern netwerk 192.168.0.0/24 als ik het goed gelezen heb en mijn LAN heeft natuurlijk ook die range (nogal stomme keuze van Telenet vind ik).  Dan moet ik mijn DHCP servers ook weer aanpassen met alle risico vandien.

Titel gewijzigd door Filip (mod) | Vorige titel: Niet Telenet Docsis 3.1 modem? 

13 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Telenet provisioneert die modems niet omdat het MAC-adres niet in hun database staat.

Vanaf 1 november zal je echter aan Telenet kunnen vragen om die toe te voegen aan hun database. Dat formulier stond recent tijdelijk (waarschijnlijk foutief) online zie hier: Vrije Hardwarekeuze - De Netweters  

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@spillemw1  schreef:

Ik zou ook de Telenet CV8560E kunnen installeren, maar dan moet ik het MAC adres van mijn router in My Telenet invullen.  En vermits ik een cold standby heb zou ik dat op dat opnieuw moeten doen als ik die cold standby wil opstarten .  T

Tenzij je de coldstandby hetzelfde WAN MAC adres geeft als jouw primaire router (beide zijn toch nooit samen online?)

@spillemw1  schreef:

Telenet gebruikt op de CV8560E ook intern netwerk 192.168.0.0/24 als ik het goed gelezen heb en mijn LAN heeft natuurlijk ook die range (nogal stomme keuze van Telenet vind ik).  

"Stomme keuze" van Telenet omdat jouw LAN toevallig hetzelfde subnet heeft ???

192.168.1.0/24 zou dan ook stom zijn (want ook veel routers gebruiken ook dit LAN subnet).

@spillemw1  schreef:

Dan moet ik mijn DHCP servers ook weer aanpassen met alle risico vandien.

Dat moet niet, je kan ook het subnet van de Telenet modem aanpassen in My Telenet ...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

"Telenet gebruikt op de CV8560E ook intern netwerk 192.168.0.0/24 als ik het goed gelezen heb en mijn LAN heeft natuurlijk ook die range (nogal stomme keuze van Telenet vind ik). Dan moet ik mijn DHCP servers ook weer aanpassen met alle risico vandien."

Ik heb nooit anders geweten bij Telenet dat ze die range 192.168.0.0 gebruikten. Het was niet slim van jou om bij de installatie van je eigen router ook die range te gebruiken. Op zich hoeft dat zelfs geen probleem te zijn want het blijven aparte netwerken achter hetzelfde of een ander publiek IP-adres.

En dat veranderen op zich kan ook geen kwaad, maar als je veel forwarding doet naar toestellen die een via DHCP toegekend adres hebben dan heb je wel een probleem. En heb je uw toestellen een vast IPadres gegeven dan moet je dit natuurlijk in overeenstemming brengen en eventueel ook de forwarding aanpassen. Dus niets belet je om je eigen range te hernoemen naar iets zoals 192.168.2.0 tot 192.168.255.0/24.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
0 Likes
thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

als de ping en troughput ok blijven en de hardware het niet begeeft, zal het wel ok zijn zeker. maar in dit geval tijd brengt raad eigen modemkeuze is momenteel nog geen optie tenzij je een hacker bent , wachtwoorden omzeilt of configs jou om een of andere (vitale?) reden voorrang mét of zonder geldige reden als bewijs geven denk ik dan ;  hoe zou ik dat kunnen formuleren,  -  ik heb hoop,  en /maar , vertrouwen is wat anders ^-^ ? ooit heb ik 10.0.0.x gebruikt voor eigen apparaten geconnecteerd via een modem only en ik dacht toen al de digicorders zitten in die range en ik gebruik geen vlans ,gewoon basic apparatuur niets speciaals, maar toch nog nooit email of klachten over gekregen dat heeft geen interferenties veroorzaakt. telenet heeft dat wel op orde zeker fingerscrossed

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@igvfer  schreef:

Dus niets belet je om je eigen range te hernoemen naar iets zoals 192.168.2.0 tot 192.168.255.0/24.

En wat belet je om in "Mijn Telenet" de LAN IP range van de Telenet HGW te wijzigen?

Dat is éénmalig één cijfertje veranderen, toch veel eenvoudiger dan gans je thuisnetwerk te moeten aanpassen?

HGW LAN configuratie.png

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Inderdaad dat kan ook. Het is maar hoe moeilijk je het jezelf wil maken. 😄

Ignace (igvfer) | Krak
0 Likes
spillemw1
Experienced Beetjesweter

Mijn range aanpassen kan natuurlijk maar omdat er ook wat vaste ip adressen zijn om allerlei redenen is dat gewoon vervelend. 

Maar ik wist niet dat je in my Telenet de range van de Telenet GW kan aanpassen. 

Dat lost mijn probleempje op. 

Tnx.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter

Als je uw eigen router gebruikt waarom zou je dan nog de IPrange van Telenet aanpassen? Je sluit daar toch geen enkel apparaat meer op aan buiten misschien uw TV decoders.

Ignace (igvfer) | Krak
0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter

Als je een eigen router gebruikt achter een Telenet HGW, dan moet je de WAN poort op DHCP laten staan (dit zowel met of zonder gebruik te maken van eventuele biridge).

Veel routers zullen een foutmelding geven, of niet werken, van zodra de WAN en LAN in hetzelfde subnet zitten.

Sommige routers zullen zelfs verder gaan en spontaan het LAN subnet wijzigen.

Het is dus altijd zinvol ("best practice") om een verschillend subnet te gebruiken voor WAN en LAN.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter

Correctie, bij bridging is het niet echt nodig omdat je met een ander publiek IP adres werkt. Bij niet-bridging is dat inderdaad wel het geval en zal je hoogstwaarschijnlijk foutmelding krijgen omdat je met 2 DHCP servers zit op eenzelfde LAN, die beiden in dezelfde range werken. Maar het is zeker "best practice" om je LAN een ander subnet te geven, alleen al om verwarring te voorkomen op eenzelfde locatie.

Ignace (igvfer) | Krak
0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter

@igvfer  schreef:

Correctie, bij bridging is het niet echt nodig omdat je met een ander publiek IP adres werkt. 

Niet helemaal akkoord.

Bij bridging sluit je de eigen router aan achter een E-router. Zolang de bridging niet actief (of uitvalt), heb je een dubbele NAT situatie, waarbij je eigen router een IP adres krijgt van de Telenet HGW. Op die manier zie je ook in Mijn Telenet het correcte WAN MAC adres van je eigen router, die je dan kan inbrengen in de MAC passtrough.

Ook in dit geval zou ik er altijd voor zorgen dat beide in een apart subnet zitten.

@igvfer  schreef:

Bij niet-bridging is dat inderdaad wel het geval en zal je hoogstwaarschijnlijk foutmelding krijgen omdat je met 2 DHCP servers zit op eenzelfde LAN, die beiden in dezelfde range werken. 

Bij niet-bridging heb je een dubbele NAT situatie (router achter router), en dus geen 2 DHCP servers op eenzelfde LAN. De DHCP server van de Telenet modem zit aan de WAN kant van je eigen router, de DHCP server van je eigen router zit op de LAN. Die 2 kunnen mekaar niet zien.

@igvfer  schreef:

Maar het is zeker "best practice" om je LAN een ander subnet te geven, alleen al om verwarring te voorkomen op eenzelfde locatie.

We are in violent agreement 😁

0 Likes
spillemw1
Experienced Beetjesweter

Mijn pfSense firewalls/routers zitten idd achter de Telenet HGW en de WAN poort staat idd natuurlijk standaard ook op DHCP.

Mijn internet address range is zoals gezegd 192.168.0.0/24

Om even samen te vatten:

- ik laat mijn WAN poort op DHCP staan en vul het MAC address in op my Telenet (kan ik pas als ik de nieuwe HGW heb duidelijk);

- ik wijzig de address range van de Telenet HGW zelf naar een ander subnet bvb 192.168.10.0/24

Dat zou dan out of the box alles moeten laten werken zonder dubbel NAT enz..

Nog een laatste vraag: ik heb ook een cold standby pfSense firewall/router staan.  Als ik die zijn WAN poort ook zou aansluiten op een 2de poort van de Telenet HGW dan veronderstel ik dat ik van Telenet een tweede public address krijg voor die poort en dat ik dat MAC address ook kan invoeren voor de 2de poort op de HGW.  En dan kan ik zo mijn router ontdubbelen.  En heb ik het probleempje niet dat als 1 van mijn mijn routers crasht ik eerst dat MAC address moet vervangen. (ik heb geen digibox of zo)

In mijn DHCP servers zet ik dan intern IP address van allebei de routers als option en is mijn enige single point of failure de HGW zelf.

Klopt?

Zou moeten lukken?

OK tnx allemaal.

0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@spillemw1  schreef:

Nog een laatste vraag: ik heb ook een cold standby pfSense firewall/router staan.  Als ik die zijn WAN poort ook zou aansluiten op een 2de poort van de Telenet HGW dan veronderstel ik dat ik van Telenet een tweede public address krijg voor die poort en dat ik dat MAC address ook kan invoeren voor de 2de poort op de HGW.  En dan kan ik zo mijn router ontdubbelen.  En heb ik het probleempje niet dat als 1 van mijn mijn routers crasht ik eerst dat MAC address moet vervangen. (ik heb geen digibox of zo)

Neen, je kan slechts 1 MAC adres ingeven voor bridging in MyTelenet.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying