Beantwoorden
willemv
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Kan niet meer verbinden met enkele websites/apps: IPv6?

Ik heb sinds een paar dagen last van het feit dat ik niet meer kan verbinden met bepaalde websites en apps, op verschillende toestellen.

Het lijkt iets te maken hebben ipv6, maar mijn kennis van netwerken is niet groot genoeg om het precies te kunnen plaatsen.

Een `ping` naar google.com resulteert in een timeout:

 

C:\>ping www.google.com

Pinging www.google.com [2a00:1450:400e:803::2004] with 32 bytes of data:
Request timed out.

 

Als ik een ipv4-adres forceer (of ik zet ipv6 uit in de instellingen van de netwerkadapter) werkt het wel:

C:\>ping -4 google.com

Pinging google.com [142.251.36.14] with 32 bytes of data:
Reply from 142.251.36.14: bytes=32 time=25ms TTL=58
Reply from 142.251.36.14: bytes=32 time=24ms TTL=58
Reply from 142.251.36.14: bytes=32 time=29ms TTL=58
Reply from 142.251.36.14: bytes=32 time=27ms TTL=58

Ik kan het niet direct pinpointen op een wijziging die ik zelf gedaan zou hebben.

Enig idee?

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: IPv6 problemen

0 Likes
12 reacties
Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Kan niet meer verbinden met enkele websites/apps: IPv6?

probeer deze website eens te openen wat is het resultaat ? en ook dat commando veranderen naar ping -6 www.google.com

0 Likes
willemv
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Kan niet meer verbinden met enkele websites/apps: IPv6?

Website zegt:

No problems detected.

You don’t have IPv6, but you shouldn’t have problems on websites that add IPv6 support.

ping -6 geeft hetzelfde resultaat wanneer ik het zonder parameter run (probeert met een ipv6-adres te verbinden wat resulteert in een timeout)

0 Likes
Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Kan niet meer verbinden met enkele websites/apps: IPv6?

Het lijkt erop dat ipv6 is uitgeschakeld  op een windows computer kan je dat controleren met :

 

  • druk op windows toets +r .
  • in de "uitvoeren" dialog typ je ncpa.cpl.
  • klik met de linkermuis knop op je verbinding om ze te selecteren en vervolgens met de rechtermuis knop en kies eigenschappen uit het popup menu.
  • staat er een vinkje voor "Internet Protocol versie 6 TCP/IP v6 ?

Je kan ook eens nakijken of er in de windows registry onder de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet > Services > TCPIP6 > Parameters een waarde is met de naam "DisabledComponents " indien ja en afhankelijk van de waarde is ipv6 mogelijk uitgeschakeld.Dit kan je controleren door windows toets +r en regedit te typen.

 

Voorzichtig met het windows register een verkeerde bewerking kan ervoor zorgen dat je computer niet meer start.

willemv
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Kan niet meer verbinden met enkele websites/apps: IPv6?

Nee, staat gewoon aan hoor. En op Android (waar ik ook problemem ondervind) kan je ipv6 niet afzetten.

0 Likes
Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Kan niet meer verbinden met enkele websites/apps: IPv6?

Heb je een firewall / beveiligingspakket ? schakel die eens tijdelijk uit om te kunnen zien of dat het probleem veroorzaakt ?.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5332
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kan niet meer verbinden met enkele websites/apps: IPv6?

@willemv 

Of simpel, herstart de Telenet modem eens, heb dit ook al gehad dat ipv6 niet werkte na een update op de modem van Telenet en na een herstart was alles weer in orde.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 204
Een bus vol! BINGO! Warming up? De volle 100!

Kan niet meer verbinden met enkele websites/apps: IPv6?

check eens op je PC (of Android of...) of de modem je inderdaad nog wel een IPv6 adres geeft. (bvb via ipconfig/all op een windows PC op command prompt)

Er zal zowiezo een linklocal IPv6 address zijn, iets wat start met fe80:, maar moet een publiek adres zijn, dus iets met 20XX vooraan, 2001:, 200a:, whatever de range.

En zoals iemand al aangaf, als daar een failure zou zijn, kan een simpele modem reboot dat mogelijks wel opvangen.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1751
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Kan niet meer verbinden met enkele websites/apps: IPv6?

Net als bij @Master-Magic valt het bij mij ook af en toe voor dat IPv6 "verdwijnt". Een reset van de HGW ("telenet modem") lost normaal het probleem op.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
willemv
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Kan niet meer verbinden met enkele websites/apps: IPv6?

Ik heb al een aantal keer de modem opnieuw opgestart, helaas zonder succes. Maar: sinds deze ochtend lijkt het weer te werken, mijn apps maken in elk geval opnieuw verbinding. Zal straks nog eens checken of het definitief opgelost is.

Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Kan niet meer verbinden met enkele websites/apps: IPv6?

Via een website zoals https://ipv6-test.com kan je kijken of je uberhaupt nog een ipv6 adres krijgt zoals andere ook al gezegd hebben .Als dit niet het geval is volg dan de "manueel herstarten" procedure die je hier kan vinden .

0 Likes
willemv
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Kan niet meer verbinden met enkele websites/apps: IPv6?

Een update:

- Het was hiermee niet opgelost (de avond nadien had ik gewoon weer dezelfde problemen.)

- Ik heb dan de modem gereset naar de standaardinstellingen, en opeens werkte alles weer.

- Vandaag (na een dag of 4) heb ik de standaard SSID weer proberen te herstellen naar wat het oorspronkelijk was.. Bizar genoeg dacht de website dat die helemaal niet veranderd waren. Na een beetje prullen waren mijn SSIDs weer veranderd... En was het probleem terug 🙂

Mijn modem is ook al een tijdje geel aan het knipperen, de betekenis daarvan ontgaat mij en kan ik niet terugvinden.

Conclusie: het spul van Telenet lijkt mij serieus naar de knoppen (en op de WhatsApp-berichten komt weinig reactie precies)

 

0 Likes
Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Kan niet meer verbinden met enkele websites/apps: IPv6?

De betekenis van de knipperende modem led hangt af van welke modem je precies hebt  volgens mij zijn dat signalen dat uw modem zijn beste tijd gehad heeft hoelang heb je die al ? Hoewel je een modem swap beter vermijd als je kan denk ik dat jij niet anders kan hij is de geest aan het geven....

0 Likes