Beantwoorden
Paul1965
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Lage upload snelheid maar normale downloadsnelheid.

Ter info voor mensen die hetzelfde moesten ondervinden.

Na enkele maanden zonder problemen te hebben gewerkt met het Hirschmann Moca (multimedia over coax adapter) systeem was sinds meer dan een week mijn uploadsnelheid op mijn desktop zeer laag, van 20 mbps naar amper 0,1 mbps. De downloadsnelheid was echter dik in orde, dicht tegen de theoretische 300 mbps. Na de infrastructuur thuis te hebben getest, gereset en nagekeken, Telenet modem, Moca adapters, kabelbox NIU, splitter, switch, coax- en utpkabels...helaas geen verbetering. Via wifi waren beiden snelheden ook normaal, ook met andere pc's, maar via de coax kabel en het Moca systeem niet. Uiteraard denk je dan eerst dat daar iets mee mis is. Zou het systeem na enkele maanden al defect zijn ? Of hebben nieuwe goede kabels plotseling het begeven ?

Na wat opzoekwerk op internet las ik dat o.a. Malware ook verantwoordelijk kan zijn om bvb de downloadsnelheid normaal te "houden" en toch de uploadsnelheid negatief te beïnvloeden. Nochtans heb ik al jaren een volledige betalende Norton bescherming op al mijn pc's staan. Helaas heeft Norton dit niet gedetecteerd. Na MalwareBytes te hebben geïnstalleerd en uiteraard alle gevonden Malware te hebben verwijderd was de uploadsnelheid terug zoals het hoort, rond de 20 mbps. Ik heb dan ook onmiddellijk de betalende Malwarebytes op alle pc's geïnstalleerd.

Dus moest je hetzelfde rare fenomeen tegenkomen ; downloadsnelheid normaal maar uploadsnelheid zeer laag - zeker eens nakijken of je geen malware hebt alvorens bepaalde hardware onnodig te gaan vervangen.

 

4 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2262
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Lage upload snelheid maar normale downloadsnelheid.

weet je soms ook welke malware verantwoordelijk was voor het upload probleem. 

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Paul1965
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Lage upload snelheid maar normale downloadsnelheid.

Een 30-tal in totaal waarvan de meeste PUP.OPTIONAL.xxxx van verschillende installaties van programma's die me niet onbekend zijn.

De twee die er echter het meest uitspringen zijn PUP.OPTIONAL.CONDUIT en SALITY.VIRUS.FILEINFECTOR.DDS die volgens MalwareBytes ongevraagd toolbars installeren en Windows systemen infecteren en browser settings wijzigen. PUP.Optional.Conduit (malwarebytes.com) en Sality.Virus.FileInfector.DDS (malwarebytes.com)

Die wijziging van de browser settings lijkt me nu ook logischer wijze de reden waarom de uploadsnelheid in Firefox toch nog iets hoger was dan in Edge. Dat deed me ook denken dat er met het Moca systeem niets mis was en dat het softwarematig was.

Ik vind niets zo erg dan een probleem te hebben waarvoor geen oorzaak te vinden is, zelfs al is het probleem opgelost. Dus in deze ben ik zeer blij dat ik een duidelijk aanwijsbare oorzaak gevonden heb en dat het opgelost is.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Lage upload snelheid maar normale downloadsnelheid.

@Paul1965 heel fijn dat je dit deelt op De Netweters, bedankt! Goed dat je zelf de oorzaak hebt kunnen achterhalen.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Paul1965
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Lage upload snelheid maar normale downloadsnelheid.

Dag Suzy,

Ik heb nog niet zo lang geleden hier enorme hulp gekregen van verschillende leden toen ik serieuze problemen had. Dus als ik iets kan bijdragen om anderen te helpen, zeer graag.

Mvg,

Paul.