42436
netweters
|
18818
gesprekken
|
20317
vragen
|
Ik heb een modem -> router -> netwerk switch
Mag ik bijvoorbeeld een PS5 direct verbinden met de modem of moet ik dat verbinden met de switch.
Ik heb ook gezien dat je blijkbaar geen netwerk switch direct mag verbinden met jouw modem.
Titel gewijzigd door Caro (mod) | Vorige titel: Mag je dingen verbinden met je modem?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Je kan gelijk welk apparaat - dus ook jouw PS5 - direct aansluiten op een Telenet modem.
Gezien je een eigen router hebt, zullen alléén de apparaten die op jouw router aangesloten zijn deel uitmaken van jouw "lokaal netwerk".
De apparaten die direct aangesloten worden op jouw modem zitten dan in een ander netwerk (subnet).
Maar misschien staat jouw router in "AP modem" en niet in "router mode" ? Dan maakt het helemaal niets uit, gezien alles dan in één netwerk (subnet) zit.
Welke modem heb je? Welke router? Hoe is die ingesteld??
Een F@st modem en een Netgear R7800 - AC2600 (het is zo oud dat je deze router nergens meer kan vinden, ik zal eind dit jaar een paar mesh routers kopen).
Alles werkt wanneer ik de PS5 met de modem verbind, maar volgens google is het blijkbaar beter dat ik alles met de switch verbind I.p.v met de modem vanwege DHCP redenen. Ik neem aan dat de modems van Telenet dit geen problemen heeft met DHCP.
Trouwens, is het oké om een telefoniekabel te verbinden met de gele rj45 poorten i.p.v de grijze rj11 poorten?
@LordCoeCoe schreef:Alles werkt wanneer ik de PS5 met de modem verbind, maar volgens google is het blijkbaar beter dat ik alles met de switch verbind I.p.v met de modem vanwege DHCP redenen. Ik neem aan dat de modems van Telenet dit geen problemen heeft met DHCP.
Waar heb je dat gelezen? De poorten op de Telenet modem zijn eigenlijk ook niet meer dan een switch... Maakt dus helemaal geen verschil of je nu rechtstreeks op de modem of op een switch aansluit.Tenzij je een mannaged switch hebt die je slecht geconfigureerd hebt of er een router tussen zet. Je vraag moet dus zijn: maakt het verschil of ik aansluit aan de modem of aan een eigen router.
@LordCoeCoe schreef:Trouwens, is het oké om een telefoniekabel te verbinden met de gele rj45 poorten i.p.v de grijze rj11 poorten?
Waarom zou je dat doen? Je telefoon ga je er in ieder geval niet mee werkend krijgen.
Heb je een toestel dat enkel modem is en waarop je dus maar één toestel kan aansluiten dan zal het enige toestel dat je aansluit een router zijn.
Is je toestel van Telenet een HGW (een toestel dat niet enkel modem is, maar ook router), dan heb je aan dat toestel vier aansluitingen en daar mag je op elke aansluiting een switch zetten.