Beantwoorden
Benjie
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Mesh als router of access point?

Hoi,

 

Ik heb een meshnetwerk van tp-link geïnstalleerd (deco M9 plus). 

Deze heb ik momenteel in access point staan omdat ik, volgens de klantendienst van tp-link, anders conflicten zou creëeren (router na router).

Nu is het zo, wil ik optimaal gebruik van alle opties die de deco M9 me kan aanbieden, deze in router modus moet staan.

Ik heb ook al vernomen dat ik de telenetmodem (witte) niet in een bridgemodus kan zetten.

 

Is er een andere optie zodat ik toch de routerfunctie van de deco M9 kan gebruiken, zonder dat ik conflicten creëer? Er moet toch een oplossing zijn?

 

Verder wil ik kwijt dat ik met de powerlines van telenet 21mbps behaalde op zolder (gamekamer van onze kids) en nu, na installatie van meshnetwerk met gemak 185 mbps behaal. Dus dat ik alleszins al een hele vooruitgang.

 

Hopelijk kan er iemand mij verder helpen.

 
0 Likes
10 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mesh als router of access point?

Je kan uw eigen router gerust ook als router configureren, ook met DHCP.  Dat gaat weinig problemen geven op voorwaarde dat je voor uw eigen router een ander subnet gebruikt.  De derde positie van uw IP adres moet dus verschillend worden van 0. Bvb 192.168.1.X

 

In uw eigen router moet je dan het intern IP adres van de HGW ingeven als gateway, normaliter 192.168.0.1


Hoofdzaak is dat je geen IP conflicten creëert. Sluit dan bij voorkeur niks aan op uw HGW (behalve dicicorder/box of TV-Box) en zet ook die WiFi af. Tenzij je er niet om geeft dat die toestellen niet met elkaar kunnen communiceren, een netwerk printer bvb, of een NAS, of gesharede drives op de PC  ....

 

Je hebt dan wel NAT achter NAT, maar dat is ook leefbaar.

 

Wil je bepaalde dingen van buitenaf kunnen bereiken moet je wel kunnen omgaan met portforwarding, eventueel DMZ.

 

Nog vragen? Shoot.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mesh als router of access point?

@Benjie  ik ga je doorverwijzen naar deze post  .Het is niet helemaal hetzelfde maar het komt wel op hetzelfde neer. 

 

Zelf heb ik ook een mesh systeem en heb 1 module aan de switch staan. Die hoofdmodule ( de router ) doet de rest binnen huis. De hoofdmodule en de switch staan niet bij de modem en de switch staat rechtstreeks in contact met de modem. Als de Telenet centers terug open zijn kan je misschien overwegen een Docsis 3.1 E-router halen die heeft bridging. Zelf heb ik deze modem ook , geen draadloos gedeelte en werkt perfect. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Benjie
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Mesh als router of access point?

Dank je voor je reactie.

Dus als ik het goed begrijp:

 

1. Routerfunctie van Deco M9 kan ik behouden mits,

2. Ik het wifisignaal (SSID) uitschakel in mijn telenet en

3. ik een 192.168.1.0 kan maken als DHCP in de deco M9.

 

Dat laatste ga ik eens bekijken. Hoe en als me dat lukt.

 

Heel erg bedankt!

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mesh als router of access point?

@Benjie 

 

De WiFi op de HGW uitschakelen is geen noodzaak, maar je hebt dan wel twee aparte WiFi netwerken die onderling niet communiceren. Dus, als de dekking van de mesh voldoende is, inderdaad de WiFi van de HGW uitzetten.

 

EDIT: het IP adres van de eigen router zelf moet dan wel 192.168.1.1 worden, geen 0 vanachter hé ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Benjie
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Mesh als router of access point?

Bij default gateway in mijn M9 router staat 192.168.68.1

 

Is dat in orde?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mesh als router of access point?

@Benjie  Ja zolang de 3e byte geen 0 is, komt het goed.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Benjie
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Mesh als router of access point?

Dan heb ik toch wel een probleem. De router van de deco M9 heeft binnen de ipv4 een IP-adres gekregen van de telenet-router/modem en dat is 192.168.0.201.

Het staat nu op dynamisch IP al heb ik binnen de instellingen van de deco router wel wat mogelijkheden zoals statisch ip, PPPoE en kan ik DNS ook aanpassen.

Ik weet niet en wat ik nu het beste doe.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mesh als router of access point?

@Benjie 

 

Dat is toch geen probleem .... Waarom denk je dat dit een probleem is?

 

Uw eigen router moet inderdaad een IP adres krijgen in de range van  192.168.0.200 tot 254
Hij is namelijk een client van uw HGW. Laat dat maar op dynamisch staan.

 

Het zijn uw eigen toestellen die een ander subnet moeten gebruiken, en dat moet je instellen in uw eigen router. Zoals gezegd, anything but a zero op de derde plaats. Dat moet je instellen in de DHCP settings van uw eigen router.

 

EDIT: dat adres  192.168.0.201 moet je beschouwen als zijnde het extern (dus WAN) adres van uw eigen router. In realiteit is uw WAN natuurlijk de HGW, maar het gaat om het werkingsprincipe.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Benjie
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Mesh als router of access point?

Weeral heel erg bedankt!

 

Bij de DHCP is het derde cijfer inderdaad verschillend van 0.

Ik was in paniek geschoten omdat ik vanmorgen moest inbellen bij TP-link ivm een extra satteliet. En die man vroeg me als ik het mesh netwerk als acces point gebruikte achter een telenetmodem. Ik heb hem geantwoord dat dit niet het geval was, maar als router omwille van de extra mogelijkheden.

Hij verklaarde me zowat voor gek en beweerde dat ik er problemen mee ga krijgen omdat die iPv4 dus op de 192.168.0.1 stond. 

Vandaar mijn nieuwe vraag.

 

Ik ben gerustgesteld nu! Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor de hulp en jullie geduld met mij!

Trouwens, de iPv6 staat uitgeschakeld op de eigen router (deco) dit zo laten of beter inschakelen?

 

Mvg,

 

Ben

 
 
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mesh als router of access point?

@Benjie  IPV6 kan je aanzetten. Het zal net iets makkelijker verlopen allemaal en het is beter voor je beveiliging. Dus zet maar aan.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.