Beantwoorden
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Mesh wifi VS Telenet AP

Ik twijfel al een tijdje een wifi mesh systeem te kopen om de huidige Telenet Acces Points te vervangen. Op zich werken deze Acces Points goed, maar de functionaliteiten zijn zéér beperkt en werken meestal niet (goed). 

 

Aangezien hier heel wat smart home producten zijn, is het zeer handig om bijvoorbeeld te kijken met welk acces point deze verbonden zijn, maar in de Telenet app is elk toestal "unknown". Hier is een dossier voor opgestart, maar ik verwacht hier geen oplossing voor. 

 

Over deze acces points is ook zeer weinig technische informatie te vinden, wat het moeilijk maakt om deze te vergelijken met mesh systemen. 

 

Dé optie voor een mesh systeem (de nodes draadloos met elkaar verbinden) zou ik echter niet gebruiken aangezien ik op de huidige plaatsen (3) telkens een UTP kabel heb. Ik zou toch voor mesh gaan aangezien hier telkens voordelige bundels zijn met 2-3 units, als ik apart AP's zou moeten aankopen zal dit meer kosten. 

 

Wat raden jullie aan? Acces Points houden, of toch voor een mesh systeem gaan? 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
10 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Mesh wifi VS Telenet AP

De systemen die ik overweeg: 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mesh wifi VS Telenet AP

@m-jan20  Het voordeel van een Mesh systeem is nou net dat je het kan gebruiken waar draad niet voorradig is.

Bedraad zijn het dan ook gewone AP's.

Normaal gezien is het niet belangrijk dat je weet met welk AP je verbonden bent. De sterkste is goed genoeg en zeker voor vaste apparaten.

Je verbindt met AP en je data gaat via AP en UTP kabel naar je router en zo verder waar het moet.

Bij een draadloos mesh systeem evenzo maar je data gaat bij te grote drukte bijvoorbeeld niet rechtstreeks naar de router maar via een omweg.

Als A je router is en je bent verbonden met B dan kan het zijn dat je data via C naar A gaat.

Dus op dat gebied is bekabeld zelfs zekerder.

Ik vrees dat je niet echt veel winst gaat maken.

En de opstelling voor Mesh moet goed zijn anders verlies je het nut.

https://pavele.be/mesh/ 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mesh wifi VS Telenet AP

@m-jan20  ik heb heeeel lang met mijn wifi thuis zitten sukkelen. Dan hier en daar een router gezet maar altijd wifi signaal verlies. Heb ook een aparte indeling in huis , beneden de keuken en badkamer en zo en boven de rest. Dat betekend dat de modem boven in huis staat aangezien daar de kabel binnen komt. 

Dan toch de Linksys Velop modules gekocht ( 4 torentjes ) en heb nu overal wifi in huis. Ben er zeer tevreden van deze aankoop , en je kan ook de Velop zelf helemaal instellen zoals jij dat wil. Persoonlijk vind ik het de moeite waard. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Mesh wifi VS Telenet AP


@igvfer  schreef:

@m-jan20  Het voordeel van een Mesh systeem is nou net dat je het kan gebruiken waar draad niet voorradig is.

Bedraad zijn het dan ook gewone AP's.


Dat weet ik, maar door het bundelvoordeel zijn deze goedkoper dan apart AP's te kopen.

 

@patrick37  Momenteel heb ik eigenlijk goeie verbinding met de Telenet AP's overal; al durft deze wel is uit te vallen (en dan weet ik niet of dit aan de modem/kabel of AP's ligt. Ik zou dit dus alleen vervangen om te kunnen kijken met wie ik verbonden ben... 

 

Technisch vergelijk of een mesh beter zou presteren is moeilijk aangezien ik amper technische info heb over de Telenet Acces Points (alleen dit). 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mesh wifi VS Telenet AP

@m-jan20  is natuurlijk moeilijk te zeggen he. Ik heb ook altijd gesukkeld eigenlijk en had ook altijd last van uitvallende wifi. Heb de HGW eruit gedaan en de Docsis E-router gezet dan daar achter het Velop systeem. Technisch ja ik haal de snelheden en de 5GHZ en de 2.4GHZ bepaald die zelf ook aangezien ik met camera's zit in huis. Daar had ik voordien ook altijd problemen mee dan werkte ze niet dan weer wel maar ook dat is verleden tijd. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mesh wifi VS Telenet AP

Je kan altijd opteren voor een Netgear Orbi systeem waar je dan de AP's kan gebruiken als Mesh systeem met een bedraade backhaul ipv via wifi.

DIt werkt zeer goed en haalt hoge snelheden.

Je hebt het voordeel ook dat je al de aangesloten aparaten kan zien met het mac adress en ip adress.

Het grote voordeel is van een mesh systeem is dat je van boven tot onder in je huis hetzelfde ssid hebt met dezelfde snelheid. zeker als je ze dan nog eens bedraad aansluit.

De Telenet Ap's geven wel internet maar ze werken niet volledig als volwaardig mesh systeem.

Ik kan bijvoorbeeld een 4k film UHD streamen van beneden tot op zolder 🙂 of videobellen via de gsm zonder connectie te verliezen. Je moet het gewoon afwegen wat voor jou belangrijk is. gewoon internet hebben dat werkt (zoals je nu hebt) of eerder 1 groot netwerk hebben waar je continu verbonden mee bent zonder problemen van in je living tot op zolder.

Ik geef ook een tip, koop een wifi 6 mesh systeem.Dit is reeds een meerwaarde met wifi 5 aparaten omdat dit systeem beter MIMO ondersteuning heeft namelijk MU-MIMO.

MU-MIMO staat voor Multi-User Multiple-Input and Multiple-Output. In tegenstelling tot routers met MIMO kunnen access points met MU-MIMO met meerdere apparaten tegelijk communiceren.

Dus betere bandbreedte verdeling.

Succes!


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Mesh wifi VS Telenet AP


@kristofDW  schreef:

Je moet het gewoon afwegen wat voor jou belangrijk is. gewoon internet hebben dat werkt (zoals je nu hebt) of eerder 1 groot netwerk hebben waar je continu verbonden mee bent zonder problemen van in je living tot op zolder.


Dit kan nu ook al. Door de strategische ligging van UTP punten heb ik overal perfect bereik (de nieuwe AP's zouden daarom op dezelfde locatie komen. Ook 1 groot netwerk is nu al het geval; aangezien ze de SSID & wachtwoord (en andere instellingen) automatisch overnemen. 

 

De reden waarom ik wel voor een alternatief zou gaan dat de Telenet AP's niet hebben (of omdat ik ronduit niet weet of ze het hebben -> geen info over te vinden): 

  • Een app om te kunnen kijken wie met wat verbonden is, welke snelheid die halen, hoe de kwaliteit is, 2,4 of 5 ghz, ... 
  • Bepaalde apparaten voorrang te geven (dit kan bv. met Linksys Velop) 
  • Bepaalde technologieën zoals beamforming (weet niet of Telenet AP's dit hebben) 

  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sammyke007
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?! Star Wars Day

Mesh wifi VS Telenet AP

Zeer tevreden gebruiker van Asus:

AC86U als mainrouter met de Merlin firmware

AC68U als AiMesh-node met de default firmware

(^ Verschillende modellen)

 

Beiden zijn verbonden over ethernet als backhaul (maar dit kan ook over een aparte draadloze band).

Qua prijs kwam ik toen goedkoper uit dan het Orbi systeem.

Overal in huis en tuin prima bereik/snelheid en roaming werkt beter dan vroeger router + "normale accespoint".

 

Als ik nu echter opnieuw kon kiezen, zou ik dan eerder richting Ubiquiti gaan, maar dan moet je zien dat je echt wel wat thuis bent in netwerken, anders heeft dat weinig meerwaarde.

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Mesh wifi VS Telenet AP

Heb net gevonden dat de AP's die ik nu heb van Telenet origineel eigenlijk €99 kosten, dus neem aan dat die dan ook goed zijn? 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mesh wifi VS Telenet AP

@m-jan20  Bij mij werken ze goed voor het weinige gebruik dat ik ervan maak. Het zijn meestal mijn kinderen die er gebruik van maken als ze komen.

Het is zoals een dokter zeker? Als die je geneest is het een goeie....



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.